Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Scandic Silkeborg, 23. marts 2012 Ved direktør Hans Bach Indsatsen for jobklare ledige mellem 25 og 29 år i Beskæftigelsesregion Midtjylland Kvalitativ.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Scandic Silkeborg, 23. marts 2012 Ved direktør Hans Bach Indsatsen for jobklare ledige mellem 25 og 29 år i Beskæftigelsesregion Midtjylland Kvalitativ."— Præsentationens transcript:

1 Scandic Silkeborg, 23. marts 2012 Ved direktør Hans Bach Indsatsen for jobklare ledige mellem 25 og 29 år i Beskæftigelsesregion Midtjylland Kvalitativ analyse og anbefalinger

2 Baggrund og formål Baggrund Størst ledighed Spørgsmål Hvordan oplever de unge ledige indsatsen? Formål Hvordan kan indsatsen over for de unge ledige forbedres?

3 Metode Individuelle interview med unge ledige Deltagelse i informationsmøder Individuelle interview med professionelle fra jobcenter, A- kasse, privat og offentlig leverandør Fokusgruppe med unge Workshops med medarbejdere og ledelse i Herning, Holstebro og Aarhus

4 De unges oplevelser af indsatsen ’Jeg havde en klar fornemmelse af, at møderne på jobcentret bare skulle afholdes, så de kunne sætte et kryds i deres skemaer. Der var ikke noget fokus på min personlige situation – det var meget overfladisk, varede ca. fem minutter og vi kunne lige så godt have afholdt mødet telefonisk.’ Ung dagpengemodtager ’Til mødet på jobcentret fik jeg tilbudt et seks ugers forløb hos anden aktør, uden at de kunne fortælle mig mere om indholdet. Jeg skulle starte den efterfølgende mandag.’ Ung dagpengemodtager ’Jeg deltog i jobsøgningskurser tre gange med præcist det samme indhold. Det kørte jeg hurtig træt i.’ Ung kontanthjælpsmodtager

5 De unges oplevelser af indsatsen ’De [privat udbyder] har virkelig kunnet hjælpe mig videre med at skrive bedre CV’er og ansøgninger. Der var noget meget relevant undervisning i interessante emner, relateret til min konkrete jobsøgningssituation. Som nyuddannet har jeg ikke den store erfaring med at skrive ansøgninger og præsentere mig selv. Selvom jeg ikke har fundet et job endnu, har jeg lært meget om jobsøgning.’ Ung dagpengemodtager ’Jeg blev overrasket over, hvor hurtigt jeg blev indkaldt til et møde med jobcentret. Her mødte jeg en meget engageret konsulent, der gav mig god støtte til jobsøgningen og et klap på skulderen. Det var det, jeg havde brug for, fordi jeg var ret nedtrykt efter, jeg var blevet ledig.’ Ung kontanthjælpsmodtager

6 Udsagn fra medarbejdere ’Man går fra at være studerende, og selv er ansvarlig for, at man får læst pensum og om man vil møde op til forelæsninger, og så kommer man herned (jobcenter) og får at vide, hvor og hvornår man skal det og det, endda på timeantal. Her er rammerne allerede sat.’ Jobcentermedarbejder ’Vi skal møde de unge med krav, men det skal være nogle respektfulde krav, og de skal tilpasses den enkelte. Det er stor forskel på, hvor mange krav man kan stille til den enkelte, og det kræver et godt kendskab til den unge.’ Medarbejder hos en kommunal udfører ’For de fleste af de unge, vi har med at gøre, giver det ikke mening at sidde en hel dag foran computeren og søge stillinger.’ Jobcentermedarbejder

7 To forskellige informationsmøder Eksempel på et kvalificeret informationsmøde Fokus på hovedformålet selvforsørgelse Præsentation af muligheder vha. konkrete eksempler (herunder formål med aktiviteter) Evt. individuel samtale i et diskret hjørne af lokalet (evt. gennemgang af CV) Eksempel på et mindre kvalificeret informationsmøde Fokus på overholdelse af rettighed Præsentation af komplicerede regler Formålet med aktiviteter præsenteres ikke Ikke mulighed for individuel gennemgang af CV

8 To forankringsteorier Den simple: Fokus på rettidigheds- og aktiveringskrav Fokus på kvantitative aktivitetsmål De unge mødes med samme indsats uanset individuelle forudsætninger Den kvalificerede: Fokus på selvforsørgelse og vejene dertil Fokus på individuelle forudsætninger og inddragelse Fokus på kvalificering af valg af aktivitet eller uddannelse Fokus på kvalificeret match Fokus på klare aktivitetsmål Fokus på sammenhæng mellem aktiviteter

9 Den simple forankringsteori Input Unge ledige Evt. opdelt efter: Ufaglærte Faglærte Uddannede Output Aktiviteter: Informationsmøder Samtaler Straksaktivering/ -afklaring Vejledning og opkvalificering Virksomhedsforløb Seks ugers selvvalgt uddannelse Mål: Tidlig, aktiv og rettidig indsats Outcome Selvforsørgelse

10 Den kvalificerede forankringsteori Input Unge mennesker med forskellige forudsætninger: - Sociale og personlige kompetencer - Faglige kompetencer - Forventninger kval. match Output Aktiviteter: Informationsmøder Samtaler Straksaktivering/-afklaring Vejledning og opkvalificering Virksomhedsforløb Seks ugers selvvalgt uddannelse Fokus på indholdet i og målet med aktiviteter Outcome Selv- forsørgelse Fælles mål

11 Konklusion Den simple forandringsteori Tidlig og aktiv indsats: Aktiviteten for aktivitetens skyld Manglende sammenhæng og mål med aktiviteter kan forlænge ledigheden Den kvalificeret forankringsteori De unges oplevelser kan være med til at kvalificere indsatsen Medarbejderrefleksioner kan ligeledes kvalificere indsatsen

12 Fem overordnede anbefalinger 1.Etabler en fælles forståelse af indsatsen 2.Inddrag de unge i kvalificeringen af indsatsen 3.Tilbud skal i højere grad ses som et tilvalg 4.Tilbuddene skal ses i en sammenhæng 5.Indsatsen skal i højere grad koordineres mellem jobcenter og A-kasse

13 Anbefalinger til aktiviteterne 1.Anvend en imødekommende, positiv og tillidsbaseret tilgang 2.Anvend straksafklaring og straksaktivering i en kombination 3.Vejledning skal målrettes den enkeltes situation 4.Virksomhedsforløb skal have et klart formål 5.Valget af selvvalgt uddannelse skal kvalificeres og tænkes sammen med øvrige aktiviteter

14 Regionale initiativer Hvad kan regionen understøtte? 1. Etablering af fælles forståelse af indsatsen Er der brug for faglige tværgående arrangementer for medarbejderne? 2. Systematisk indhentning af brugeroplevet kvalitet Skal der igangsættes udvikling af modeller til indhentning af den brugeroplevede kvalitet? 3. Bedre koordinering mellem jobcenter og A-kasse Skal der igangsættes forsøg, hvor information og indsats koordineres?


Download ppt "Scandic Silkeborg, 23. marts 2012 Ved direktør Hans Bach Indsatsen for jobklare ledige mellem 25 og 29 år i Beskæftigelsesregion Midtjylland Kvalitativ."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google