Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Dagbehandlingen Sofiehuset Brugertilfredshedsundersøgelse blandt brugere i dagbehandlingen November 2012.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Dagbehandlingen Sofiehuset Brugertilfredshedsundersøgelse blandt brugere i dagbehandlingen November 2012."— Præsentationens transcript:

1 Dagbehandlingen Sofiehuset Brugertilfredshedsundersøgelse blandt brugere i dagbehandlingen November 2012

2 Baggrund og beskrivelse af undersøgelsen -Dagbehandlingen Sofiehusets primære opgave er behandling af borgere med et stof- eller alkoholmisbrug, med henblik på stoffrihed og ædruelighed. -Formålet med undersøgelsen er at få en indikation af brugernes tilfredshed og oplevelse af kvaliteten af Dagbehandlingen Sofiehuset. Dette for bl.a. at sikre udviklingen af tilbuddet og opfyldelse af Sofiehusets målsætning for behandlingen.

3 Baggrund og beskrivelse af undersøgelsen -Undersøgelsen er gennemført i oktober 2012. -Alle brugere af dagtilbuddet har haft mulighed for at deltage i spørgeskemaundersøgelsen ved at besvare et papirskema. 16 ud af 21 brugere har besvaret spørgeskemaet, hvilket svarer til en svarprocent på 76. Til trods for en relativ høj svarprocent, er datamaterialet begrænset, på grund af tilbuddets størrelse. Dette betyder, at små forskelle i besvarelserne af de enkelte spørgsmål giver store udslag i fordelingen af besvarelserne for de enkelte spørgsmål. -Spørgeskemaet er udarbejdet med udgangspunkt i Århus Kommunes skema til brug for deres brugertilfredshedsundersøgelse på samme område.

4 Baggrund og beskrivelse af undersøgelsen -Deltagerne var på tidspunktet for undersøgelsen hovedsagelig misbrugere af alkohol eller hash. -10 af de 16 personer, som har besvaret skemaet, har været i Dagbehandlingen Sofiehuset under et halvt år, mens de resterende har været i behandlingen i over et halvt år. -Alle deltagerne i undersøgelsen har haft et misbrug i over 1 år, og 10 af dem har været misbrugere i over 10 år.

5 Samlet vurdering Alle brugerne har for den samlede vurdering givet Dagbehandlingen 1 til 5 stjerner, hvor 5 stjerner svarer til enestående og 1 stjerne svarer til uacceptabelt. 31% mener, at behandlingen samlet set er enestående, mens 63% vurderer den til at være god. Der er ingen, der vurderer behandlingen til at være dårlig eller uacceptabel, mens en enkelt angiver ”Både godt og dårligt”.

6 Samlet vurdering (Effekt) Ses der nærmere på om behandlingen har været med til at mindske misbruget, er dette gældende for 85 % af deltagerne i undersøgelsen. Heraf angiver 62 % at behandling i høj grad har hjulpet dem. Der er ingen der giver udtryk for at behandlingen ikke har hjulpet til at mindske misbruget. Note: Besvarelserne ”Ved ikke/Vil ikke svare/Ikke relevant” indgår ikke i frekvensopdelingen. Andelen af disse besvarelser står til højre for figuren. Der kan også være spørgsmål, som respondenterne har sprunget over.

7 Tilfredshed med behandlingen 88 % af deltagerne i undersøgelsen oplever, at Dagbehandlingen Sofiehuset i høj eller nogen grad opfylder deres behov for behandling. 94 % oplever i høj eller nogen grad at behandlingen er med til at give dem en bedre hverdag. 63 % oplever i høj eller nogen grad at behandlingen har bidraget til at de familiemæssige forhold er blevet forbedret. Besvarelserne vedrørende forbedring af de arbejds- og boligmæssige forhold, er påvirket af at det for nogle deltager ikke er relevante spørgsmål. Note: Besvarelserne ”Ved ikke/Vil ikke svare/Ikke relevant” indgår ikke i frekvensopdelingen. Andelen af disse besvarelser står til højre for figuren. Der kan også være spørgsmål, som respondenterne har sprunget over.

8 Tilfredshed med behandlerne Deltagerne oplever at behandlerne møder dem med respekt. 94% angiver i høj grad og 6% angiver, at de i nogen grad mødes med respekt Tilsvarende er der også høj tilfredshed med den støtte, brugerne modtager fra behandlerne. 94 % oplever at de er tilfredse med samarbejdet med behandlerne. 100 % af deltagerne oplevede at den information de har modtaget fra behandlerne i høj eller nogen grad er tilfredsstillende.

9 Tilfredshed med informationen 27% af brugerne af Dagbehandlingen er meget tilfredse med de råd og vejledninger, som de modtog inden de startede behandlingen i Sofiehuset. 60% er tilfredse, mens 13% (svarende til to personer) har angivet ”både-og”.

10 Deltagerkommentarer: Jeg synes, jeg har fået meget hjælp i mens jeg har været her Jeg synes at personalet, godt kunne forlange at folk kom hver dag!! Der er rummelighed - og forståelse. Synes at der efter sommerferien er kommet mere "styr på behandlingen. Der bliver taget bedre hånd om de aktive og de ædrue. Opgaver er blevet mere effektive. Kunne godt forbedres endnu mere endnu. Jeg kan rigtig godt lide det personlige forhold man/jeg har fået med min kontaktperson. - Lidt mentor agtigt.! Ved omstrukturering vedr : Gr. bør der arbejdes mere på form og indhold inden projekter udføres projekter De er gode til at spørge ind til mig og er meget accepterende og udviser ikke ubehag, når man fortæller - om hårde tider, eller man har dummet sig. Jeg har kun ros at giv. Det har flyttet mig så meget. Jeg er blevet gladere, mine omgivelser har bemærket forskellen. Jeg har været ædru i 12 uger.


Download ppt "Dagbehandlingen Sofiehuset Brugertilfredshedsundersøgelse blandt brugere i dagbehandlingen November 2012."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google