Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

F remtidens fakultet Kick-Off-Møde 5. November 2002.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "F remtidens fakultet Kick-Off-Møde 5. November 2002."— Præsentationens transcript:

1 F remtidens fakultet Kick-Off-Møde 5. November 2002

2 T id til forandring for Danmarks universiteter! Styrket ledelse Øget frihed Stabil økonomi

3 Tid til forandring for Handelshøjskolen i Århus!

4 Tid til forandring for Det Erhvervssproglige Fakultet!

5 Hvor går vi hen? Hvordan organiserer vi os? Hvordan skaber vi et bedre arbejdsmiljø?

6 V ejen til en sammenhængende strategi! HHÅs Strategiproces Organisationsomstilling Kompetencerejsen

7 S trategiproces - rubrikker Idé, mening, retning Medarbejdere og organisation Uddannelse Forskning Eksterne interessenter Internationalisering

8 O rganisationsomstilling - rubrikker Institutter? Studienævn Teamwork/Netværk Personalepleje …

9 K ompetencerejsen - rubrikker Psykisk arbejdsmiljø Skabe anerkendende miljøer Organisation for produktudvikling VIP-TAP Eksterne : fast ansatte …

10 T idsplan (1) Kick-Off-møde 5.11.2002 Slutseminar 3. - 4.02.2003 Dekanatets strategiudkast Konsistorium 27.11.2002

11 T idsplan (2) Slutseminar 3. - 4.02.2003 Implementering 1.1.2004 Konsistorium Marts 2003 Kollegiale organer Forår 2003

12 ”Gamle” rektorer, dekaner og institutledere kan sidde deres valgperiode ud, men får nye beføjelser fra juli 2003. U niversitetsreformen træder (sandsynligvis) i kraft den 1.7.2003

13 R eformen Bestyrelse med eksternt flertal Bestyrelse ansætter rektor Rektor ansætter dekaner Fakultetsråd (besluttende) -> ”Akademisk råd” (rådgivende) Et eller flere studienævn (50% stud.) Institutstruktur kan besluttes lokalt (dekan ansætter institutbestyrere) Færre bekendtgørelser, mere frihed

14 K onsekvenser!? Mindre medarbejderdemokrati Strammere, tydeligere og (forhåbentlig) mere professionel ledelse Større fleksibilitet for den enkelte

15 C itat Weekendavisen 44-02 ”Væk er … den politiseren, der har hærget samarbejdsorganerne, væk er den fortsatte intrigeren om magten, og væk er det bureaukratiske omsvøbsdepartement af tom snak og uldne aftaler, der har lammet universiteternes handlekraft og nytænkning.”

16 ”Når medarbejderne i en kort årrække sættes til at lede og fordele deres kollegers arbejde, er det som at sætte ræven til at vogte gæs. Ethvert initiativ manes i jorden, enhver gennemgribende reform ædes op af forbehold, enhver PU- samtale undgås, enhver afskedigelse stilles i bero – de fleste ansættelser ditto – for selv en rektor skal jo tilbage og se sine kolleger i øjnene igen og finde fodfæste som forsker i det miljø, han har været øverste ansvarlige for.” (Weekendavisen, fortsat)

17 A lternativer 2004/2005: Fakultet med nuværende struktur  Fakultet med anderledes institutstruktur Fakultet med netværksstruktur ”Institut for Sprog & Kommunikation” (eller lignende)

18 A lternativET 2010: ”Vi” er ét institut (af 4-5 institutter i alt) ved en monofakultær HHÅ.

19 Ø KFs strategi Forskning Undervisning Formidling til erhvervslivet Støtte og udvikle organisationen

20 (ØKF – fortsat) Vi skal kombinere elitære fokusområder med bredde i uddannelserne Vi skal fremme kvaliteten gennem at anerkende det bedste

21 Ledelsen skal stimulere og styre strategiske innovative tiltag Klare udmeldinger fra ledelsen Personaleledelse (ØKF – fortsat)

22 Sætte spørgsmålstegn ved institutterne som væsentligste akse i vores interne organisering Øge fleksibiliteten i organiseringen af forskningen Anerkende eget ansvar, når det handler om at udvikle et godt arbejdsmiljø (ØKF – fortsat)

23 Løbende økonomisk og fagligt eftersyn af uddannelsesportføljen At satse på det bedste i undervisningen Pleje ”eliten i massen” Fra teaching til learning (ØKF – fortsat)

24 Vi skal satse på det bedste Flere ph.d.-studerende Flere eksterne forskningsmidler Anerkende anvendelsesorientering & kontakt til erhvervslivet (ØKF – fortsat)

25 Efteruddannelse med fokus på kvalitet frem for kvantitet Udvikle partnerskaber, der supplerer vores kompetencer (ØKF – fortsat)

26 Internationalisering: handling frem for ord Fokusering og højere kvalitet i internationaliseringen (ØKF – fortsat)

27 N ovember 02 – Februar 03 Fakultetets medarbejdere diskuterer fremtiden i 3 tværgående grupper. Fast ansatte forventes at deltage. Øvrige deltager efter tilmelding. 3 møder (20/11 kl. 11-14, 17/12 kl. 13-16, 15/1 kl. 13-16) Eksterne & interne ”moderatorer” + foredrag af eksterne eksperter Glem ikke P2Fs debatsider!!!

28 Ø konomiske rammer Vi kan ikke forvente ”bedre” økonomiske rammer end dem, vi regner med nu! Uddannelsen kan ikke pr. automatik prioriteres højest Nye penge kan kun skabes ved hjælp af rationaliseringer

29 S pørgsmål om overordnet strategi Hvem er vi? Hvad vil vi? Hvem vil vi have som partner(e)? Hvor er vi enige med kollegerne på ØKF, hvor vil vi gøre tingene anderledes?

30 S pørgsmål om organisationsomstilling Hvordan skaber vi en struktur som fremmer tværgående og innovative initiativer? Hvordan organiserer vi ledelsen af uddannelse & forskning optimalt? Hvordan implementerer vi en bedre personaleledelse?

31 S pørgsmål om kompetenceudvikling Hvordan skaber vi ”anerkendende” miljøer? Hvordan ser samarbejdet VIP/TAP ud i fremtiden? Hvordan bruger vi eksterne lektorers og timelæreres kompetencer og erfaringer bedre?

32 O RDET ER FRIT! G ør din stemme gældende!


Download ppt "F remtidens fakultet Kick-Off-Møde 5. November 2002."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google