Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kommunikation og sammenhængskraft i MED-systemet Få jeres budskaber ud.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kommunikation og sammenhængskraft i MED-systemet Få jeres budskaber ud."— Præsentationens transcript:

1 Kommunikation og sammenhængskraft i MED-systemet Få jeres budskaber ud

2 TR/AMR møder oktober 20132

3 3

4 Udfordringer Hvordan kommunikerer vi, så budskabet bliver opfanget, forstået og anvendt? Hvordan kommunikerer vi, så LokalMED-udvalgets omverden får forståelse for MED-samarbejdets betydning og indhold? Hvordan kommunikerer vi, så LokalMED-udvalgets omverden får mulighed for at påvirke og kvalificere MED-samarbejdet? Hvordan kommunikerer vi, så vi sikrer at beslutninger truffet i HovedMED-udvalget formidles til resten af MED-systemet? Hvordan sikrer vi, at HovedMED-udvalget får relevant information fra LokalMED-udvalgene? 4 TR/AMR møder oktober 2013

5 Spørg jer selv … Hvad vil vi opnå? (mål og/eller formål) Hvem vil vi have til at reagere? (målgruppe / modtager) Hvad vil vi have dem til at gøre? (effekt) Hvad vil vi kommunikere? (budskab) Hvilke forpligtelser til kommunikation har vi (LokalMED-opgaven, MED-aftalen) Hvor vil vi kommunikere? (medie) Hvordan vil vi kommunikere? (form – og mindst mulig støj) Hvordan véd vi, om vi har nået vores mål? (opfølgning) 5 TR/AMR møder oktober 2013

6 Roller, opgaver og ansvar i LokalMED Hvem repræsenterer du i LokalMED? Hvad er din opgave og dit ansvar? Hvor får du informationer fra til dit LokalMED-arbejde? Hvem informerer du om LokalMED-arbejdet? Hvordan kan du medvirke til at sikre, at alle medarbejdere har medindflydelse, medbestemmelse – og tager et medansvar for: ”egne arbejdsforhold, på rammerne for arbejdet, arbejdets tilrettelæggelse og sammenhængen mellem ressourcer og arbejdsmængde”?? Hvilke forventninger til kommunikation/involvering har omverden og baglande til jer og vice versa? 6 TR/AMR møder oktober 2013

7 Det handler om …. 1.At prioritere indholdet i kommunikationen 2.At kommunikere med formål, mål og målgrupper for øje 3.At sikre, at budskabet får personlig relevans 4.At vælge de rigtige kanaler til kommunikationen 5.At lave en plan for kommunikation fra/til/i jeres LokalMED-udvalg 7 TR/AMR møder oktober 2013

8 1. Prioriter indholdet Der er rigtig meget information på arbejdspladserne. Derfor skal I prioritere: Hvad er det vigtigste budskab? – skriv det i én sætning, og skriv det først Hvad er det næstvigtigste budskab?– skriv det i én sætning 8 TR/AMR møder oktober 2013

9 2. Hvem er målgrupperne? Hvor arbejder de? Hvad har de tilfælles? Hvad adskiller dem? Hvad er især væsentligt for dem? Hvilke krav eller ønsker har de til kommunikationen? Hvilke præferencer har de i forhold til kommunikation? 9 TR/AMR møder oktober 2013

10 3. Personlig relevans Modtageren skal opleve, at budskabet har person relevans på et eller flere planer. Tænk derfor over, hvilken betydning budskabet kan have for: Modtagerens arbejdsopgaver Modtagerens arbejdsforhold Modtagerens arbejdsmiljø og trivsel Modtagerens indkomst Samarbejdet på arbejdspladsen Om det rammer en personlig interesse eller faglighed hos modtageren 10 TR/AMR møder oktober 2013

11 4. Vælg de rigtige kanaler Forskellige budskaber og modtagere kræver forskellige valg af kanaler til at kommunikere i. Som regel har man brug for flere for at nå alle målgrupper. Kig på jeres kanaler: Hvilke kanaler benytter i forhold til hvilke emner? Hvad virker godt? Hvorfor? Hvad virker mindre godt? Hvorfor? Hvad skal I fortsætte med at gøre som hidtil? Hvad skal I gøre mere af? Hvad skal I begynde at gøre? Hvad skal I holde op med at gøre? Eksempler på kanaler: Dagsordener, referater, nyhedsbreve, e-mail, opslag, personalemøder andet. 11 TR/AMR møder oktober 2013

12 5. Planlæg kommunikationen Hvad vil vi bevare / ændre / tilføje / holde op med? Inspiration – skabelon til udarbejdelse af kommunikationsstrategi, systematik og konkret kommunikationsplan Fastlæg konkret mål for næste skridt Følg op på effekten: Bed om bekræftelse, indbyg opfølgning, gentag, hvis det er vigtigt Se også oversigten på næste side for, hvordan I kan tænke kommunikation ind før, under og efter LokalMED-mødet. 12 TR/AMR møder oktober 2013

13 Møder og kommunikation Opgaver før/under/efter Lokal MED-mødet Kommunikation før LokalMED-udvalgsmødet: Kommunikation med baglandet. Hvem repræsenterer du? Kommunikation under og efter LokalMED-udvalgsmødet Information og drøftelse / beslutning Punkt 1: Information og drøftelse / beslutning, efterfulgt af: Punkt 1A: Kommunikation Hvad skal vi kommunikere? Til hvem? Hvornår? Hvordan? Hvem har bolden? Punkt 2: Information og drøftelse / beslutning, efterfulgt af: Punkt 2A: Kommunikation Hvad skal vi kommunikere? Til hvem? Hvornår? Hvordan? Hvem har bolden? 13 TR/AMR møder oktober 2013


Download ppt "Kommunikation og sammenhængskraft i MED-systemet Få jeres budskaber ud."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google