Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

1 Flere udenlandske gæster til danske kulturinstitutioner Lars Erik Jønsson Viceadm. Direktør VisitDenmark.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "1 Flere udenlandske gæster til danske kulturinstitutioner Lars Erik Jønsson Viceadm. Direktør VisitDenmark."— Præsentationens transcript:

1 1 Flere udenlandske gæster til danske kulturinstitutioner Lars Erik Jønsson Viceadm. Direktør VisitDenmark

2 2 Tre rapporter om kulturturisme udkommer senere på året Analysen peger på at: De internationale gæster kommer i anden række hos mange kulturinstitutioner Der er mangler på midler til langsigtet drift af initiativer overfor internationale besøgende Kulturinstitutioner mangler viden om deres gæster og turister generelt Ny rapport om markedsføring af DanmarkOpdateret rapport om kulturturister Ny Best Practice Analyse

3 3 Kilde: Kulturstyrelsens Brugerundersøgelse 2014 26% af brugerne har bopæl i udlandet 74% af brugerne har bopæl i Danmark Udenlandske turister er en vigtig målgruppe for de danske museer Brugernes nationalitet på de danske museer ifølge Kulturstyrelsens Brugerundersøgelse 2014

4 4 Kultur tiltrækker mange turister til Danmark - derfor skal vi markedsføre os til et bredt publikum Kilde: VisitDenmark (2014) Kulturturisterne i Danmark. VisitDenmarks landsdækkede turistundersøgelse 40% af de udenlandske ferieturister i Danmark er kulturturister. Kulturelle og historiske oplevelser er én af årsagerne til at de er rejst til Danmark 62% af de udenlandske ferieturister i Danmark er kulturaktive De besøger f.eks. museer, historiske seværdig- heder, hører koncerter… KulturturisterKulturaktive turister

5 5 Vi skal gøre flere turister til kulturturister – i storbyerne såvel som ved kysten Kilde: VisitDenmark (2014) Kulturturisterne i Danmark. VisitDenmarks landsdækkede turistundersøgelse Børnefamilier i Danmark ekskl. KBH 26% Turister i København 61% Andelen af kulturturister I de mørkerøde område er der flere udenlandske end danske turister! Par i Danmark ekskl. KBH 39%

6 Et stort publikum for Danmarks kulturoplevelser - både fra de nære og de fjerne markeder 6 Kilde: VisitDenmark (2014) Kulturturisterne i Danmark. VisitDenmarks landsdækkede turistundersøgelse Kulturturisten har kulturelle og historiske oplevelser som én af årsagerne til at holde ferie i Danmark. Andelen af kulturturister blandt nationaliteter i Danmark 38.000 kinesere8,8 mio. tyskere …. når det kommer til antallet af turister i Danmark

7 7 Vi skal markedsføre Danmark med afsæt i turisternes kendskab og efterspørgsel – på de nære og fjerne markeder Kilde: VisitDenmark NordenEuropa 1Europa 2Fjerne markeder Markeder: Norge og Sverige Kendskab til DK: Relativt højt Marked: Tyskland og Holland Kendskab til DK: Middel (over middel i Nordtyskland) Marked: UK, Italien og Frankrig Kendskab til DK: Relativt lavt Markeder: USA, Kina, Brasilien, Australien, Indien Kendskab til DK: Begrænset Fokus: Kystturisme og storbyturisme Fokus: Storbyturisme, sekundært kystturisme Fokus: Storbyturisme Kommunikation: -Korte afstande -Afslappet atmosfære og folk -Godt værtsskab og hygge -Forkælelse, autenticitet, de skjulte skatte -Shopping -Attraktioner og events -God, klassisk dansk mad med et moderne tvist Kommunikation: - Havet og storslåede strande -Naturoplevelser -Ro, stilhed, frihed, hygge, -Aktiv ferie (outdoor) -Lokal kultur -Madoplevelser fra jord til bord – især frisk fisk Kommunikation: -Arkitektur, design, -Cool livstil -Mad, fra jord til bord, -Kulturoplevelser -Autenticitet -Shopping -Dansk film -Visse klassiske danske ikoner -Musik- og kulturevents af international karakter Kommunikation: -Danmark = Skandinavien -Design og arkitektur -Klassiske kulturoplevelser, -Cykelkultur, bæredygtighed, -Royale oplevelser -Eventyrlig historie -Autenticitet og unikt byliv -Shopping og gastronomi. -H. C Andersen i Kina.

8 8 VisitDenmarks syv temaer skaber en stærk fortælling om Danmark Kultur som ferieaktivitet Lokal markedsføring Tilgængeliggør oplevelser Mund-til-mund marketing Kultur som primært rejsemotiv International markedsføring Fremhæv højdepunkter Vis de unikke oplevelser

9 9 Temaer i den internationale markedsføring af Danmark og projekterne under Culture Plus Det maritime Danmark Temaprojekt ”Det maritime Danmark” Temaprojekt ”Vikingebuen” Velfærdssamfundet: Temaprojekt ”Velfærd” Temaprojekt ”Danmarksfortælling om mad” Det levende kulturliv: Temaprojekt ”Det levende kulturliv” Landskabet: Temaprojekt ”Kystkultur” Temaprojekt ”Danmarksfortælling om mad”

10 10 Sådan sætter vi kulturen i spil i markedsføringen af Danmark 1.OplevDanmark.dk - international bookingplatform via www.visitdenmark.com 2.Internationale presseaktiviteter 3.Internationale events, kampagner og co- branding

11 11 OplevDanmark tilgængeliggør kulturoplevelser

12 12 Internationale presseaktiviteter – pressebesøg og omtaler

13 13 Internationale events, kampagner og co-branding Case 1: Den tværnationale vikingekampagne 2013 (UK, DE, NL) - events, presseaktiviteter og offline/online Case 1: Expedia kampagne 2015 - Interaktiv video og online kampagnesite

14 14 Sørg for at få jeres særlige oplevelsestilbud på bookingplatformen Oplevdanmark via kontakt til den lokale turistorganisation Husk at dele jeres unikke og skæve historier med VisitDenmark – måske er det lige noget for verdenspressen Styrk videndeling og samarbejde med turisterhvervet – så vi sammen kan øge kendskabet og interessen blandt de udenlandske turister Abonnér på VisitDenmarks nyhedsbrev og følg os på Twitter og LinkedIn - så bliver I 100% opdateret på turismen i Danmark Flere udenlandske gæster til danske kulturinstitutioner @visitdenmark Kan I se jer selv i disse fortællinger? VisitDenmark Nyhedsbrev: www.visitdenmark.dk/vdk Viden og analyser: www.visitdenmark.dk/analysewww.visitdenmark.dk/vdkwww.visitdenmark.dk/analyse Send dine gode historier til: presse-vdk@visitdenmark.compresse-vdk@visitdenmark.com


Download ppt "1 Flere udenlandske gæster til danske kulturinstitutioner Lars Erik Jønsson Viceadm. Direktør VisitDenmark."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google