Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre virksomheder – Thomas Bøtker Mortensen – s. 1 Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre virksomheder – Thomas Bøtker Mortensen – s. 1 Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre."— Præsentationens transcript:

1 Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre virksomheder – Thomas Bøtker Mortensen – s. 1 Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre virksomheder Thomas Bøtker Mortensen Department of Marketing & Management University of Southern Denmark

2 Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre virksomheder – Thomas Bøtker Mortensen – s. 2 Agenda Tendenser i markederne Potentielle fordele ved samarbejde Effekter af samarbejde med forskellige typer af partnere Konsekvenserne af produktudvikling i samarbejde Effekter af tæt samarbejde kontra løst samarbejde Antallet af partnere i et projekt Effekterne af inddragelse af samarbejdspartnere Tilliden og samarbejdet?

3 Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre virksomheder – Thomas Bøtker Mortensen – s. 3 Tendenser i markederne Tendenser i markedet, der gør det attraktivt at produktudvikle i samarbejde Hvorfor opstod store virksomheder? –Jernbanen – organisationsform og transportmulighed –De finansielle markeders ledige kapacitet –Fordelen af koordination –Konkurrerende historisk forklaring

4 Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre virksomheder – Thomas Bøtker Mortensen – s. 4 Tendenser i markederne Internationalisering –Barriererne for handel på tværs af lande sænkes og fjernes

5 Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre virksomheder – Thomas Bøtker Mortensen – s. 5 Tendenser i markederne Hvordan fastholdt de konkurrencedygtighed? –Konkurrencen på tværs af lande og regioner –Nødvendiggør udnyttelsen af stordriftsfordele og læreeffekter –Virksomheder omstrukturerede: fokus på deres kernekompetencer, outsourcing og køb fra samarbejdspartnere Firm 1980 1990 Firm 2000

6 Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre virksomheder – Thomas Bøtker Mortensen – s. 6 Tendenser i markederne To eksempler –Ford i 1920’erne –Casio i dag

7 Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre virksomheder – Thomas Bøtker Mortensen – s. 7 Tendenser i markederne Samtidig mere komplekse produkter og konsekvenserne

8 Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre virksomheder – Thomas Bøtker Mortensen – s. 8 Potentielle fordele ved produktudvikling i samarbejde? Adgang til viden til at lave nye produkter –Ikke hensigtsmæssigt at være på forkant med alle teknologier Integreres eller integration –Adgang til ideer og teknologier under udvikling –Mulighed for udvikling sammen og tilpasning til hinandens produkter til hinanden Vedligeholdelse af kompetencer og forrentning Efterfølgende adgang til salg –Biotech og medicinalvarevirksomheder 150 P

9 Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre virksomheder – Thomas Bøtker Mortensen – s. 9 Effekter af samarbejde med forskellige typer af partnere Mest almindeligt er Vores resultater! Engelsk undersøgelse viser –grundet komplement vs. suppl. Dansk undersøgelse viser Virksomhed Konkur- renter Leverandører Kunder Universiteter og andre FI Konsulenter Komplemen- terende

10 Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre virksomheder – Thomas Bøtker Mortensen – s. 10 Effekter af tæt samarbejde kontra mere løst samarbejde Fordele og ulemper ved tæt kontra løst –stor fleksibilitet, –små investeringer i samarbejdet, –minimal vidensoverførsel, –lav kapacitet til overførsel af kompleks viden –lav fleksibilitet, –store investeringer i samarbejdet, –stor vidensoverførsel, –stor kapacitet til overførsel af kompleks viden

11 Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre virksomheder – Thomas Bøtker Mortensen – s. 11 Antallet af partnere i et projekt Jo flere partnere, desto mere forskelligartet viden –Kreativitet op –Hastighed og omkostninger ned Men sværere at styre –Hastighed ned

12 Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre virksomheder – Thomas Bøtker Mortensen – s. 12 Effekterne af inddragelse af samarbejdspartnere

13 Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre virksomheder – Thomas Bøtker Mortensen – s. 13 Tilliden og samarbejdet? Produkt Virks. Viden Virks. Viden Tillid –Forventning om, at den anden part handler i fælles interesse –Learning race eller komplementaritet i udvikling af produkter

14 Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre virksomheder – Thomas Bøtker Mortensen – s. 14 Tilliden og samarbejdet? Undgå hold up –Byg inter-organisationel relations-specifikke aktiver Lokalitet specifikke aktiver Fysisk specifikke aktiver »Tilpasse produktionen til at lave produkter til hinandens produkter Medarbejder specifikke aktiver »Uddanne medarbejdere på hinandens teknologier Undgå at den anden part undgår hold up –Inter-organisationel inter-sammenhængende aktiver »Udviklet et software model

15 Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre virksomheder – Thomas Bøtker Mortensen – s. 15 Endnu et historisk eksempel Silicon Valley versus Route 128 –Porters diamant for klyngeudvikling –Input og efterspørgsel Boston Route 128

16 Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre virksomheder – Thomas Bøtker Mortensen – s. 16 Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre virksomheder Thomas Bøtker Mortensen Department of Marketing & Management University of Southern Denmark Spørgsmål?


Download ppt "Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre virksomheder – Thomas Bøtker Mortensen – s. 1 Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google