Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Portfolioevaluering, 3k 0708 2 gange 2 dobbeltimer, november 2007 DOBBELTTIME 1 PRODUKTION AF PRÆSENTATIONSPORTFOLIO Fra læreplanen: 4.1 Løbende evaluering.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Portfolioevaluering, 3k 0708 2 gange 2 dobbeltimer, november 2007 DOBBELTTIME 1 PRODUKTION AF PRÆSENTATIONSPORTFOLIO Fra læreplanen: 4.1 Løbende evaluering."— Præsentationens transcript:

1 Portfolioevaluering, 3k 0708 2 gange 2 dobbeltimer, november 2007 DOBBELTTIME 1 PRODUKTION AF PRÆSENTATIONSPORTFOLIO Fra læreplanen: 4.1 Løbende evaluering - portfolioevaluering, evt. med elektroniske portfolioer, hvori indgår besvarelser af større og mindre skriveopgaver

2 Formål:  Produktionen af portfolioen i slutningen af 5. semester skal ruste jer til at skrive sidste semesters opgaver i skriftlig - dansk som vil ligne eksamensbesvarelser (altså besvarelser i skrivegenrerne litterær artikel, essay og kronik. I vil som til eksamen få valgmulighed mellem de tre genrer)  refleksion over den skriftlige dimension i dansk (og i de andre fag), særligt bevidsthed om skrivegenrer, egne styrker og svagheder – hvad har du lært?  Reflektere over hvordan vi kan bruge databasen, hvordan kan I bruge rettelser  bevidsthed om familieskab mellem de danskfaglige og de øvrige fags skriftlige genrer

3 PRÆSENTATIONSPORTFOLIO  Opret en undermappe der hedder præsentationsportfolio  Udfyld vedhæftede dokumentet Genreoversigt  Besvar herefter spørgsmålene på dokumentet portræt af en skribent og skriv dem sammen til en huskeliste til dig selv  Udvælg og upload fra din mappe: Den gode indledning Tre tekster som kan bruges når du skal skrive: Kronik Litterær artikel Essay Din bedste besvarelse Genreoversigten Portrættet af skribenten/huskelisten

4 GENREOVERSIGT – skriftlig dansk EssayKronikLitterær artikel Genremærker Hvilke besvarelser har jeg skrevet i denne genre? Hvad har vi LÆST som minder om genren? Mine styrker Mine indsatsområder Minder om hvilke andre genrer jeg skriver i i andre fag?

5 Portræt af en skribent  Hvad er du bedst til som skribent i dansk?  Hvad har du lært?  Hvad er du blevet bedre til – hvorfor/hvordan?  Hvad er du bedst til som skribent i andre fag?

6  Hvordan lyder en typisk kritik af en skriftlig opgave du har skrevet?  Hvordan skal du tilrettelægge din skriveproces for at opnå det bedste resultat?  Hvilken genre skriver du bedst i? Hvorfor?  Hvilke fejl-typer skal du være opmærksom på? – sproglige, strukturmæssige?  Hvad gør dine opgaver gode?

7 Lektie Skriv en refleksion:  hvorfor den bedste besvarelse er den bedste  hvorfor du kan bruge de tre valgte tekster?  Formuler dine svagheder og styrker ift. de tre skrivegenrer

8 Dobbelttime 2  Præsenter to og jeres præsentations- portfolio for hinanden  Diskuter kommentarerne til de fire valgte tekster  Læs hinandens refleksion og diskuter jeres foretrukne genrer, inddrag kommentarerne

9 Diskuter:  Hvordan kan I bruge portfolioen  Hvilke genrer har I skrevet AT-opgaver i? Fælles:  Genremæssig oversigt over de opgaver I har skrevet  Oversigt over fagenes forskellige opgavetyper, marker hvilke der ligner hinanden

10 Skr da 1g  Skr da 1Mit København: Essay om en byMit København  Skr da 2 Om "Barndom": noter, referat og kommentarOm "Barndom": noter, referat og kommentar  Skr da 3 Sprog i radionyhederSprog i radionyheder  Skr da 4Hvad er litteraturhistorie? EssayHvad er litteraturhistorie?  Skr da 5 Tale om en digtsamlingTale om en digtsamling  Skr da 6  Skr da 7  Skr da 8: Skriv et essay med titlen Kønssygdom hvor du diskuterer hvorfor en ikke-behandlet kønssygdom kan ændre et menneske afgørende. I essayet skal indgå en refleksion over ordet kønssygdom og en beskrivelse af en kønssygdom. Du kan fx inddrage Karen Blixen og forholdet mellem kunst og sygdom.Skriv en nyhedsartikel til en avis om hvilke kønssygdomme unge skal være særligt opmærksomme på. Du kan inddrage samfundsmæssige aspekter af kønssygdomme (inddrag evt. informationer fra Sundhedsstyrelsens side om klamydia).Skriv en tale til dine klassekammerater om hvorfor og hvordan de kan undgå kønssygdomme. Talen skal ikke holdes! Skr da 8  Årsprøve 1g  ATprojekt: Opgaven som I i grupper skal producere ud fra AT3-forløbet i dansk, historie og enten musik, billedkunst eller mediefag skal behandle en periode. I opgaven skal I gøre rede for perioden på baggrund af en tekstanalyse (dansk), en kildeanalyse (historie) samt en analyse af en bygning (hvis I har billedkunst) ELLER en fremstilling af et stykke musik eller en komponist (hvis I har musik). Teksten og kilden skal I finde i kompendiet til AT3. Har I mediefag, skal en del af opgaven være produktion af 3-6 minutters film. Projektet er at behandle en periode ud fra tre fag og samle den viden I kommer frem til, i én opgave.

11 Skr da 2g  skr da 9: Det romantiske? Analyse af Sct Hansaftensspil skr da 9: Det romantiske?  skr da 10 Omlagt, skrevet i modulet: Analyse af uddrag af Niels Lyhne24910-12-20062k da skr da 10 Omlagt, skrevet i modulet  skr da 11 DMG skr da 11 DMG  skr da 12: Kommentar om unge og demokrati skr da 12: Kommentar om unge og demokrati  Skriftlig dansk 12b, omskrevet Skriftlig dansk 12b, omskrevet  skr da 13: Analyse og fortolkning af Helle Helle "Hedebølge” skr da 13: Analyse og fortolkning af Helle Helle "Hedebølge”  skr da 14: AVIS-produktion skr da 14: AVIS-produktion  AT 2g: Essay om Riga (sammen med samfundsfag)

12 Skr da 3g  da 15: Litterær analyse af "Ondskaben",Lav en analyse og fortolkning af Jan Guillous "Ondskaben” da 15: Litterær analyse af "Ondskaben",  Skriftlig dansk 16: Essay om ære Skriv et essay om æresbegreber. Tag udgangspunkt i det norrøne æresbegreb som det kommer til udtryk i "Gunlaug Ormstunges Saga" og perspektiver til andre tiders forestillinger om ære. Ca 2 sider. Skriftlig dansk 16: Essay om ære  Skr da 17Omlagt - Novelleanalyse med særligt henblik på sprog og "den nye realisme": enten "En flinker fyr" eller "Ellyt Byde" af Pia Juul Skr da 17  Skr da 18 Skr da 18  Skr da 19 Skr da 19  Skr da 20 Skr da 20


Download ppt "Portfolioevaluering, 3k 0708 2 gange 2 dobbeltimer, november 2007 DOBBELTTIME 1 PRODUKTION AF PRÆSENTATIONSPORTFOLIO Fra læreplanen: 4.1 Løbende evaluering."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google