Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afKirsten Lauritsen Redigeret for ca. et år siden
1
Marianne Georgsen E-learning lab, Institut for Kommunikation Aalborg Universitet Adjunkt i IKT og læring Humanistisk informatik og humanstisk datalogi Projektleder mm. på Flexnet-projektet
2
Portfolio – et moderne læringsredskab Et læringsteoretisk argument Hovedprincipper i portfolio –aktiviteter –Indhold Digitale portfolio –muligheder og begrænsninger
3
Et læringsteoretisk argument En moderne læringsforståelse: Læring finder sted gennem aktive processer, hvor den lærende deltager som subjekt (modsat formidlingspædagogikken) Aktivitet udspringer fra den lærende (indrestyring)
4
”Den individuelle udfordring” Læringsmiljøet (læs: underviserne) skal kende den enkelte lærende som individ Underviserne kan anlægge en differentieret tilgang i forhold til den enkelte Den lærende gives mulighed for at lære sig selv (som lærende) at kende Den lærende opøver refleksionsevne
5
Portfolio løsningen…? Undersøgelser viser at: –Refleksion kan styrkes gennem brug af portfolio og logbogsskrivning –Brugen af portfolio kan styrke og lette lærerens kendskab til den enkelte elev
6
Principperne bag… Dokumentation af handling Refleksion af handling Opstilling af mål med frit valg af metode og indhold Indsamling af data
7
Nøglebegreber Refleksion Eksperimenter/udviklingsarbejde Selvstyrede processer
8
En portfolio-proces Består i bearbejdning af de forskelligartede data i relation til de opstillede mål for aktiviteten
9
2 hovedtyper Arbejde Studie Privat Individuel/lukket Refleksion Udvikling Proces Fremvisning Eksamen Offentlig Delt/åben Præsentation Vindue til udvikling Præsentation af proces
10
Materialeformer Tekster Håndskrevne noter Lyd- og videobånd Fotos og posters Officielle dokumenter (anerkendelser, kursusbeviser, etc.) Og meget mere…..
11
Typiske portfolio-aktiviteter Refleksion over praksis Evaluering af aktivitet Overvejelser over evalueringsmetodik Videooptagelser Planer for aktiviteten Eksperimenter vedr. aktiviteten
12
Portfolio-indhold Dokumenterede forløb Kollegasupervision ell. peer-review Logbøger og journaler Artikler/tekster vedr. egen praksis Visioner Mål-formuleringer Erfarings- og evalueringsrapporter Arbejds- og tidsplaner
13
Virtuelle læringsmiljøer Deltagerne er adskilt i rum og (ofte også) i tid Deltagerne arbejder ofte alene og/eller geografisk adskilt fra medstuderende og undervisere/vejleder
14
Digitale (webbaserede) portfolio Ændrer adgangsbetingelser Letter redigeringsarbejde Muliggør andre materialeformer Muliggør andre interaktionsformer Understøtter samarbejds-portfolier
15
Digitale (webbaserede) portfolio Fare for: Informationsoverload Data-døden Brug for: Hjælp til navigering og overblik
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.