Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Mangel og paradoksproblemer RBR´s Beskæftigelseskonference, april 2008. Kontorchef Maria Nørby, Arbejdsmarkedsstyrelsen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Mangel og paradoksproblemer RBR´s Beskæftigelseskonference, april 2008. Kontorchef Maria Nørby, Arbejdsmarkedsstyrelsen."— Præsentationens transcript:

1 Mangel og paradoksproblemer RBR´s Beskæftigelseskonference, april 2008. Kontorchef Maria Nørby, Arbejdsmarkedsstyrelsen

2 Mangel og paradoksproblemer  Der mangler hænder  Lav ledighed og arbejdskraftreserve  Fokus på job og tidlig indsats  Virksomhedsindsats  International rekruttering

3 Der mangler hænder….  23% af virksomhederne har søgt men ikke fået arbejdskraft, på landsplan 66.000 stillinger. Svarer til 2,4% af den samlede beskæftigelse i DK  Mangel på arbejdskraft – stillinger med rekrutteringsproblemer og lav ledighed  Paradoksproblemer – stillinger med rekrutteringsproblemer og høj ledighed

4 Lav ledighed og arbejdskraftreserve  Lav ledighed - alligevel er der personer som går ledige i længere tid, også på områder med rekrutteringsproblemer  44.206 personer i reserven. Ca. 35% ledige har haft 3 mdr. ledighed  26.973 dp-modt.(27,4%), 17.233 kt./st modt. (64,6%) Rigtig gode beskæftigelsesmuligheder v. mangel og paradoks problemer Job Tidlig indsats Virskomhedsservice – Int. rekruttering

5 Virksomhedsservice – ledige skal i job  Den bedste service, jobcentrene kan yde virksomhederne, er at få ledige hurtigt i job  Den lediges mulighed for job øges gennem tæt kontakt og aktivitet.  Forventningsafstemning – En del af arbejdsmarkedet, ledige med de kvalifikationer og den motivation de har. Opgaven er at få lige præcis dem i job  Virksomhedsservice skal målrettes virksomhedernes efterspørgsel – det giver de ledige den største chance for at bide sig fast – Arbejdsmarkedsbalancemodellen giver overblikket

6 Virksomhedsindsats – der hvor markedet ikke fungerer  Virksomheder og jobsøgende finder som hovedregel selv hinanden – arbejdsmarkedet virker og her er ikke brug for jobcentrene  Hvis jobbene ikke er synlige, skal jobnet markedsføres  Ledige, der ikke selv kan finde arbejde, skal hjælpes – gennem et tæt og professionelt samarbejde med virksomhederne  Alle skal have god service - Virksomheder, der henvender sig omkring rekruttering, opfordres først til åben rekruttering som vejen til motiveret arbejdskraft, så flere trin

7 Summa summarum… Vi går offensivt ud…  Når det er svært at finde fodfæste, skaffer vi plads til ledige  Når jobbene ikke er synlige, så tager vi kontakt til virksomhederne for at få jobbene på jobnet Vi yder et serviceberedskab…  Når en virksomhed mangler arbejdskraft, understøtter vi understøtter rekruttering – med fokus på åben rekruttering som vejen til motiveret arbejdskraft  Når det er svært at passe sit arbejde, hjælper vi, hvis medarbejderne har brug for særlige løsninger for at fastholde jobbet

8 Virksomhedsindsats – de fire opgaver Pejlemærker for virksomhedsindsatsen Jobcentrene vil sikre at de ledige søger og tager arbejde Jobcentrene vil sikre gennemsigtighed på arbejdsmarkedet så jobsøgende og virksomheder hurtigt og effektivt kan finde hinanden Opgaver i virksomhedsindsatsen Jobcentrene skal både have en offensiv og målrettet indsats overfor virksomhederne og et løbende serviceberedskab En offensiv og målrettet virksomhedsservice 1.Jobcentrene laver en offensiv og målrettet indsats for at skaffe plads til ledige, hvor der er tvivl, om de kan eller vil arbejde 2.Jobcentrene laver en offensiv og målrettet indsats for at synliggøre jobåbninger Løbende serviceberedskab 3.Alle virksomheder skal have hjælp til rekruttering, når de henvender sig om mangel på arbejdskraft 4.Alle virksomheder skal have hjælp til at fastholde beskæftigede på arbejdspladsen. IT –redskaberne understøtter opgaverne i virksomhedsindsatsen

9 International rekruttering  Fra Norden og EU  Alle jobcentre har en aktie  Regeringens jobplan – rekruttering fra 3. Lande  Udvidet jobkort ordning (positivlisten, beløbsgrænse 375.000 kr.)  Udvidet Green Card ordning, forbedret forskerskatteordning (48 E)  Koncern-opholdstilladelse  Jobskifte  Øget indsats for rekruttering fra udlandet, bl.a.:  Markedsføring  Offentlig sektor  Bedre service (3. Specialenheder, 1. Okt., Taskforce til forenkling)  Integration og fastholdelse  Dokumentation og overvågning


Download ppt "Mangel og paradoksproblemer RBR´s Beskæftigelseskonference, april 2008. Kontorchef Maria Nørby, Arbejdsmarkedsstyrelsen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google