Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Mentor -Mentee Om udsatte unge på efterskoler. Mentor Ulrik Svanholm Pædagog 12 år som SSP konsulent i Hørsholm Kommune 1 år som Projektleder i Projekt.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Mentor -Mentee Om udsatte unge på efterskoler. Mentor Ulrik Svanholm Pædagog 12 år som SSP konsulent i Hørsholm Kommune 1 år som Projektleder i Projekt."— Præsentationens transcript:

1 Mentor -Mentee Om udsatte unge på efterskoler

2 Mentor Ulrik Svanholm Pædagog 12 år som SSP konsulent i Hørsholm Kommune 1 år som Projektleder i Projekt High:Five Mentor og støttekontaktperson i 3 år.

3 Mentor Mentorskabet Mentor - Mentee En relation mellem to mennesker Denne relation er baseret på samvær, samtaler – altså ganske almindelig kommunikation! Jer og den unge …

4 Mentor Mentor-Mentee? Mønsterbrydere Mælkebøtte børn Mange mælkebøttebørn glider "rimelig" let over i en voksentilværelse. Andre skal gennem mange svære forhindringer, før de får et normalt voksenliv. Fælles for dem alle er dog, at det giver ar i sjælen at være et mælkebøttebarn. En mentor - kan betyde forskellen!!

5 Forestillinger Hvad er jeres forestillinger om, hvem de unge er? Hvad er jeres forestillinger om jeres mentorskab? Er det ikke bare et andet ord for en kontaktlærer funktion? Loyalitet/Grå zoner

6 Mentor En mentor er en rollemodel, en man kan lære af, og en, som er interesseret i at give viden, holdninger, erfaringer og tanker videre til andre som inspiration til personlig og faglig vækst

7 Mentor Der findes ingen opskrift på mentorrollen … dvs. der er ikke noget rigtigt og forkert … Men rollen fordrer bl.a. - Lysten til at hjælpe, overskud, engagement og tid … Faldgrupper: Privat/Professionel? – Magten/ansvaret for kvaliteten af relationen – Den hjælpeløse hjælper

8 Relationen Udgangspunktet er en professionel relation eller er det?? Særlige kendetegn … ved relation Magten/ansvaret for kvaliteten af relationen er som udgangspunkt din eller min, måske vores?? Skal vi lave en aftale?? Gruppeopgave

9 Tjekliste Afklar med dig selv hvordan du vil bruges som Mentor. Hvad vil du bidrage med, og hvor er dine grænser? Hvad er dine succeskriterier? Afstem forventningerne med din organisation og få opbakning Ledelse Leder Kolleger

10 Tjekliste Snitflader/Netværk Sørg for at du får tiden til din opgave Sørg for at du bliver klædt på til opgaven og får al den information du har brug til at nå målet Sørg for at du har mulighed for at få løbende supervision og får mulighed for erfaringsudveksling med andre mentorer

11 Tjekliste Forbered dig godt på jeres første møde og den aftale I skal lave. Afklar forventningerne med mentee i samtalen og bliv enige om det fælles mål i Ungeaftalen. Sørg for at du har mulighed for at skrive aftalen ned imens den indgås, så I begge har aftalen nedskrevet

12 Forventningsafstemning Indled samtalen positivt og skab god kontakt Fortæl hvad der er formålet med denne første samtale (Afstemning af forventninger og lave en aftale) Forklar hvorfor du har valgt at blive mentor Vis personlig interesse - Brug HV-spørgsmål og spørg ind til mentee´s interesser ønsker og behov Bekræft at du kan og vil hjælpe

13 Forventningsafstemning Opsummer hvad I har aftalt Aftal hvornår og hvor I skal have den næste samtale Afslut samtalen positivt

14 Mentor For i sandhed at kunne hjælpe en anden, må jeg forstå mere end han – men dog vel først og fremmest det, han forstår. Når jeg ikke gør det, så hjælper min mer-forståelse ham slet ikke. Vil jeg alligevel gøre min mer-forståen gældende, så er det, fordi jeg er forfængelig eller stolt, så jeg i grunden i stedet for at gavne ham egentlig vil beundres af ham. Men al sand hjælpen begynder med en ydmygelse; hjælpere må først ydmyge sig under den, han vil hjælpe, og derved forstå, at det at hjælpe er ikke det at herske, men det at tjene, at det at hjælpe er ikke at være den herskesyge men den tålmodige, at det at hjælpe er villighed til indtil videre at finde sig i at have uret, og i ikke at forstå hvad den anden forstår … (Kierkegaard, 1859).

15 Afslutning Spørgsmål? God vind fremover alle sammen


Download ppt "Mentor -Mentee Om udsatte unge på efterskoler. Mentor Ulrik Svanholm Pædagog 12 år som SSP konsulent i Hørsholm Kommune 1 år som Projektleder i Projekt."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google