Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Brug for alle Hvad går det ud på? v/ projektchef Jens Hørby Jørgensen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Brug for alle Hvad går det ud på? v/ projektchef Jens Hørby Jørgensen."— Præsentationens transcript:

1 Brug for alle Hvad går det ud på? v/ projektchef Jens Hørby Jørgensen

2 Agenda Målgruppen Udfordringer og muligheder Elementerne i ’Brug for alle’ Hvad skal der ske lige her og nu?

3 Målgruppen Alle kontanthjælpsmodtagere der pr. 1. april 2012 er i match 3 og modtager kontanthjælp: Midlertidigt passive Omfattende problemer udover ledighed og ude af stand til at deltage i et beskæftigelsesrettet tilbud – Dog ikke personer der er fritaget for kontaktforløb pga. barsel, livstruende sygdom m.v. Jobcentrene modtager i juli en mail med cpr. numrene

4 Brug for alle - overblik August-oktober 2012 Planlægning Workshops i kommunerne Samtaler med borgerne (påbegyndt senest 1. januar 2013) Borgerne møder i tværgående teams Udarbejdelse af individuel plan August 2013 Alle i målgruppen har en indsatsplan

5 Udfordringer i Midt Antallet af borgere i match 3 stiger kraftigt (berørte i løbet af året) – 2009: 5.500 – 2010: 6.300 – 2011: 8.300 Heraf er ca. 2.400 indvandrere fra ikke-vestlige lande Og ca. 2.500 er under 30 år

6 Udfordringer i forhold til borgerne Målgruppen har typisk – Komplekse helbredsmæssige problemer – Sociale problemer – Gæld – Misbrugsproblemer Og modtager hjælp fra det sociale system, sundhedssystemet og beskæftigelsessystemet: Der er mange tovholdere og kontaktpersoner

7 Udfordringer i forhold til forvaltningerne Det kan være svært for de forskellige forvaltninger at overskue hvilke tilbud der findes i de forskellige systemer Borgerne oplever ikke altid at de får en individuel og helhedsorienteret indsats Der er for meget fokus på barrierer, og for lidt på ressourcer (jf. DISCUS analyse af arbejdsevnemetoden) Siloer skal nedbrydes mellem forvaltningerne

8 Og hvad er mulighederne i Brug for alle? Gøre en forskel for nogle borgere Forhindre førtidspension og social forarming Udvikle samarbejdet på tværs i kommunen - også til fordel for andre målgrupper Kompetenceudvikle medarbejderne

9 Match 3 der finder job eller uddannelse – BR Syd 992 er på landsplan gået direkte fra match 3 til job eller uddannelse i 2011 Analysen viser, at en række borgere, (primært yngre) selvom de er i match 3, har ressourcer til at komme videre. Det betyder at man skal være varsom med sin vurdering af, hvilke borgere der har udsigt til at lykkes, og hvem der ikke har Optimisme kan anbefales

10 Mål Langsigtet mål: – Borgeren kommer i job eller ordinær uddannelse Delmål: – Borgeren får en indsatsplan med et klart job/uddannelsessigte – Borgeren påbegynder en aktiv beskæftigelsesindsats – Borgeren får en relevant indsats på social- og elelr sundhedsområdet

11 Succeskriterier Kommunen etablerer og benytter tværfaglige teams Den enkelte borger fastlægger i samarbejde med jobcentret et konkret og realistisk mål om beskæftigelse/uddannelse Den enkelte borger får en indsatsplan og deltager i de beskrevne aktiviteter

12 Projektets aktiviteter 1.Indledende samtaleforløb i jobcentret – skal være påbegyndt senest 1. januar 2013 2.Møde med tværfagligt team – skal være gennemført august 2013 3.En individuel indsatsplan udarbejdet på basis af punkt 1 og 2

13 Indledende samtaleforløb Formål: 1) At borgeren aktivt fastsætter et mål for job eller uddannelse 2) at forberede mødet med det tværgående team Forberedende skema: – Beskæftigelsesmål/uddannelsesmål – C.V. – Sociale ressourcer og udfordringer – Helbredsmæssige ressourcer og udfordringer IKKE overvejelser om aktiviteter og indsatse Det skal samtidig vurderes om borgeren er matchet korrekt

14 Det tværfaglige team Rehabiliterings – eller tværfaglige teams er kronjuvelen i initiativet – Citat: Beskæftigelsesministeren

15 Sammensætning af det tværfaglige team Fagpersoner der hver især har kendskab til relevante tilbud i kommunen/regionen Som minimum: – Person fra beskæftigelsesforvaltningen med beslutningskompetence – Person fra socialforvaltningen med beslutningskompetence – Person fra sundhedssystemet – En person med viden om ungeindsatsen og lokale uddannelsestilbud (For unge under 30 år)

16 Hvad skal teamet? I forbindelse med en samtale med borgeren – Vurdere hvilke behov og forudsætninger borgeren har for at deltage i indsatser og tilbud så borgeren når sit mål – Anbefale indsatser og aktiviteter – Sikre en koordineret indsats på tværs af myndigheder – Vurdere om borgeren skal have tilknyttet en mentor Den enkelte forvaltning fastholder sin myndigheds- herunder bevillingskompetence

17 Indsatsplanen – Min plan Jobcentret har ansvaret for at der udarbejdes referat af mødet med det tværgående team. Borgeren får kopi af referatet Dernæst følger jobcentermedarbejderen op på anbefalinger fra teamet, og indgår aftaler med relevante forvaltninger om konkrete aktiviteter Jobcentermedarbejderen skriver herefter de aftalte aktiviteter ind i Indsatsplanen og udleverer den til borgeren Skabelon for indsatsplanen findes på www.ams.dk Indsatsplanen erstatter jobplanen for borgere der matches 1 eller 2

18 Opfølgning Jobcentermedarbejderen har ansvaret for at følge op på planen, herunder om borgeren deltager i de aktiviteter der er aftalt Gældende regler for deltagelse i samtaler, tilbud m.v. fastholdes Jobcentermedarbejderen har ansvaret for løbende at justere og opdatere Indsatsplanen, og f.eks. sende den til de parter hvor borgeren har givet samtykke

19 Tilbud om Workshops Deltagere: Ledelse, relevante sagsbehandlere fra jobcentret, tværgående teams. Holdes hos jer Emner på workshops – Præsentation og drøftelse af organisering og rammer for opgaven i den enkelte kommune – Præsentation og drøftelse af elementerne i Brug for alle – Afprøvning af arbejdet i det tværgående team og med indsatsplanen – Input og inspiration til de forskellige punkter, herunder andre erfaringer med match 3 Gennemføres af Beskæftigelsesregionen og DISCUS

20 Næste skridt Vil I være med? Sæt jer sammen på lederniveau og træf en beslutning. Etabler evt. en styre/koordinationsgruppe Lav et regnestykke, og find ud af hvor mange teams der skal deltage i kommunen Aftal på ledelsesniveau hvor mange og hvem der skal deltage i de tværgående teams Udpeg en kontaktperson som Beskæftigelsesregionen og DISCUS kan aftale praktiske forhold med Beskæftigelsesregionen vil kontakte jobcentret ift. at få planlagt et tidspunkt for workshoppen Ledelsen vil inden workshops blive kontaktet med henblik på at forberede dem bedst muligt

21 Tidsforbrug i teams Regneeksempel: Norddjurs I målgruppen april 2012: 275 Hver borger skal fx. have en times samtale i teamet. Hertil kommer ½ times forberedelse pr. borger. Det vurderes, at der kan afholdes 4 samtaler om dagen svarende til 69 arbejdsdage. Skal ét team gennemføre alle samtaler vil det samlet tage ca. 14 uger


Download ppt "Brug for alle Hvad går det ud på? v/ projektchef Jens Hørby Jørgensen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google