Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

DIALOGMØDE Socialudvalget, Brugerrepræsentanter samt ledere og konsulenter på det specialiserede socialområde for voksne Tirsdag 16.6.2015.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "DIALOGMØDE Socialudvalget, Brugerrepræsentanter samt ledere og konsulenter på det specialiserede socialområde for voksne Tirsdag 16.6.2015."— Præsentationens transcript:

1 DIALOGMØDE Socialudvalget, Brugerrepræsentanter samt ledere og konsulenter på det specialiserede socialområde for voksne Tirsdag 16.6.2015

2 Velkomst ved Laurids Christensen Formand for Socialudvalget

3 Program PunktIndhold 1.Velkomst v/Laurids Christensen, Formand for Socialudvalget 2.Oplæg v/Susanne Strandkjær, Centerchef Udgifter og budget fra 2008-2016 og hvordan ser det ud ift. andre kommuner. 3.Oplæg v/Susanne Strandkjær, Centerchef Hvor står vi lige nu i den langsigtede faglige omstilling? Visning af to film. 4.Oplæg v/Casper Burlin, Konsulent hos Projektlab Brugerundersøgelse vedr. tilbuddene på Solsortevej. 5.PAUSE 6.Præsentation v/Charlotte Markussen, Direktør Debat om muligheder for yderligere udgiftsreduktioner på området. Dialog ved bordene og opsamling i fællesskab. 7.Afrunding v/Laurids Christensen, Formand for Socialudvalget

4 Målgrupper for Socialudvalgets budgetansvar Personer, der på grund af betydelig fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse eller særlige sociale problemer, har behov for støtte til at klare sig selv eller at lette den daglige tilværelse og forbedre livskvaliteten: Personer med udviklingshæmning og/eller udviklingsforstyrrelser Personer med psykisk sårbarhed Personer med erhvervet eller medfødt hjerneskade Personer ramt af hjemløshed, vold i hjemmet, alkohol- og stofmisbrug

5 Udgiftsudvikling 2008-2016 R = regnskab FR = forventet regnskab B = budget

6 Udgiftsudvikling hele landet

7 Budgetudvikling 2008-2015

8 Aktivitetsudvikling Vi har ikke så gode data på aktivitets-udviklingen tilbage i tiden. Men vi ved, at antallet af borgere er steget på især bostøtte, misbrug og STU. En faktor er, at borgerne lever længere. Vi har implementeret et nyt system, så vi fremover kan følge aktivitetsudviklingen mere detaljeret. Vi ønsker national opmærksomhed på udviklingen og forståelse af årsager.

9 Ballerup benchmark 2012 undersøgelsen sammenlignet med 2014 20122014 §103Udgift pr. 18-64 årig, kr. 28814/2926711/26 Modtagerandel 2,314/292,212/26 §104Udgift pr. 18-64 årig, kr. 70517/2968214/26 Modtagerandel 4,917/294,513/26 STUUdgift pr. 18-64 årig, kr. 34212/2851921/26 Modtagerandel 1,310/281,924/26 BoområdetUdgift pr. 18-64 årig, kr. 4.75413/295.43114/26 Modtagerandel 11,814/2918,019/26 I altUdgift pr. 18-64 årig, kr. 6.43314/298.17717/26 Modtagerandel 23,814/2934,318/26 Udgiftsniveau: udgift pr. borger i aldersgruppen 18-64, kr. Modtagerandel: antal modtagere pr. 1.000 borgere i aldersgruppen 18-64

10 Udgift for borgere pr. paragraf

11 Hvilke udgiftsdrivere er der? Genopretningsarbejdet og ”Planen” tager afsæt i udgiftsdriverne Antal borgere Reducere tilgangen ved tidlig indsats? Gennemsnitspriser (dagtakster og særtakster) Nedbringe dagtaksten pr. borger ved hjemtagninger og mindre indgribende tilbud og prisforhandlinger. Varighed af forløb Reducere forløbenes varighed ved fokus på at udvikle borgernes egne ressourcer med klare mål og indsatser, der virker.

12 Hvor står vi lige nu i den faglige omstilling? Er færdige med hjemtagninger og med at etablere/udvikle egne tilbud og driver nu mange tilbud selv. Dermed i højere grad muligt at sikre, at tilbuddene arbejder efter de mange elementer i Planen for Socialområdet 2014-2020. Har haft fokus på at have en bred tilbudsvifte og fleksible tilbud, så der så vidt muligt er et godt match for alle borgere.

13 Hvor står vi lige nu i den faglige omstilling? Har arbejdet med at dygtiggøre vores medarbejdere i flere år. Nu fortsættes kompetenceudvikling af 300 medarbejdere i form af: – at arbejde mere målrettet med borgerens mål – at arbejde med rehabilitering – at reflektere over metoder – at implementere afprøvede metoder Desuden skal vi i 2016 have mere fokus på tidlig indsats i fællesskab med andre områder. Senere udviklingsområder er velfærdsteknologi, brug af frivillige.

14 Sådan arbejder vi med motivation og mål i Socialpsykiatrien Oplæg ved Jane Svendsen, Områdeleder Film med Mette

15 Sådan har vi hjemtaget borgere til fleksible tilbud, der kan tilgodese den enkeltes behov på tværs af diagnose Oplæg ved Peter Frøby, Leder af Solgården Film med Thomas

16 Brugerundersøgelse Vedrørende tilbuddene på Solsortevej Oplæg ved Casper Burlin, Konsulent hos Projektlab.

17 Formålet med undersøgelsen … har været, at få afdækket brugerne på Solsortevej, brug af deres tilbud samt deres tilfredshed med at være i et hus med blandede målgrupper. Brugeren på Solsortevej er: Værestedet, Fristedet og Solgården - mennesker med psykisk sårbarhed og udviklingshæmning.

18 Brugerne blev spurgte om Deres brug af dag/fritids tilbud Tilfredsheden med aktiviteterne i tilbuddet Tilfredshed med medarbejderne Tilfredsheden med lokalerne. Dertil spørgsmål om hvad der var godt ved at flytte til Solsortevej samt hvad de savnede ved deres gamle tilbud. Deres tilfredshed ved at komme i dag/fritids tilbuddet Hvordan de har det med øvrige brugere på Solsortevej Hvordan de har det med, at der er forskellige tilbud på Solsortevej Interesse for at deltage i aktiviteter med brugere fra de øvrige tilbud Om de har venskaber eller taler med brugere fra de andre tilbud Om de forventer at fortsætte i deres tilbud

19 Besvarelser

20

21

22

23 Opsummering Generel tilfredshed med at komme i tilbuddene og med de aktiviteter der tilbydes. Ikke entydig tilfredshed med blandede målgrupper på Solsortevej. Brugeren fra Værestedet, og til dels mennesker med psykisk sårbarhed fra Solgården, ønsker ikke at deltage i aktiviteter på tværs af målgrupper. Stor tilfredshed med at deltage i tilbud om fysiske aktiviteter. Mindre tilfredshed med lokalerne for Værestedets brugere. Langt de fleste forventer at fortsætte med at komme i deres tilbud.

24 Spørgsmål? (vi har 2 hurtige minutter)

25 PAUSE 5 minutter

26 DEBAT om budget 2016 og muligheder for yderligere udgiftsreduktioner på området. Præsentation ved Charlotte Markussen, Direktør Dialog ved bordene. Opsamling i fællesskab.

27 Fordeling ved bordene Fordel jer ved bordene, således at der sidder: 1 fra Socialudvalget (blå) Højst 1 fra Handicaprådet (grøn) 1 fra Udsatterådet (rød) Min. 2 ledere, men ikke fra samme sted (lilla) Højst 1 konsulent (orange)

28 DEBAT Med baggrund i dagens oplæg om udgiftsudviklingen og den faglige omstilling: Er det den rigtige retning? og Hvad kan vi gøre yderligere for at bringe udgifterne ned?

29 Afrunding ved Laurids Christensen Formand for Socialudvalget


Download ppt "DIALOGMØDE Socialudvalget, Brugerrepræsentanter samt ledere og konsulenter på det specialiserede socialområde for voksne Tirsdag 16.6.2015."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google