Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Disciplinære foranstaltninger – tjenstlige samtaler Lederkursus 2014.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Disciplinære foranstaltninger – tjenstlige samtaler Lederkursus 2014."— Præsentationens transcript:

1 Disciplinære foranstaltninger – tjenstlige samtaler Lederkursus 2014

2 Disciplinærsager herunder afskedigelsessager Hvad er en disciplinærsag? En sag, der kan få negative konsekvenser for en ansats arbejdsforhold Disciplinærsager kan ende med: Ingen ændringer Løntræk Henstilling Advarsel Forflyttelse/ændring af arbejdsopgaver Afskedigelse Bortvisning

3 Disciplinærsager herunder afskedigelsessager (fort.) Hvad skal man altid huske i alle former for disciplinærsager? TR skal orienteres, så snart ledelsen ved, at en sag er på vej Den ansatte skal partshøres i ALLE sager, store såvel som små Der må ikke træffes beslutning, før denne partshøring er gennemført I afskedigelsessager skal den faglige organisation partshøres, uanset om den ansatte er medlem eller ej TR skal orienteres, når den endelige beslutning er taget

4 Disciplinærsager herunder afskedigelsessager (fort.) Lovgivning og aftaler mv. Tjenestemandsloven Sagsbehandlerloven Funktionærloven Overenskomsten TR-aftalen Retningslinjer fastsat i samarbejdsudvalget Retsgrundsætninger i forhold til proportionalitet Regler og aftaler vedr. sygdom

5 Tjenstlige Samtaler En tjenstlig samtale…. … er en samtale mellem ledelse og en ansat om forhold, der kan få ansættelsesmæssige konsekvenser for den ansatte

6 Tjenstlige Samtaler Før samtalen Indkaldelse En tjenstlig samtale skal normalt indkaldes med rimelig varsel og tillidsrepræsentanten skal orienteres Af indkaldelsen skal fremgå, hvad samtalen drejer sig om, så den ansatte kan forberede sig Den ansatte skal skriftlig have oplyst, at vedkommende må tage en bisidder med TR skal ligeledes orienteres om sagens substans Hvis sagens substans ikke fremgår af indkaldelsen på en måde, så den ansatte er klar over, hvad samtalen drejer sig om, kan den ansatte bede om at få det uddybet inden mødet

7 Tjenstlige Samtaler Før samtalen (fort.) Indkaldelse (fort.) Hvis ledelsen ikke vil fremlægge yderligere oplysninger før mødet, har man alligevel pligt til at møde op, MEN: Den ansatte har pligt til at bede om en skriftlig fremstilling af sagen og har ikke pligt til at udtale sig under mødet, men bede om tid til partshøring efterfølgende

8 Tjenstlige Samtaler Før samtalen (fort.) Bisidder Den ansatte bestemmer selv, hvem der skal være bisidder, dog skal det enten være: Tillidsrepræsentanten, En anden ansat af samme ansættelsesmyndighed, En fra IMAK eller En advokat Nogle kommuner tillader f.eks. samlevere som bisidder Den ansatte har ikke pligt til at tage en bisidder med, men har ret til det TR skal holdes orienteret af ledelsen, uanset om den ansatte ønsker TR som bisidder eller ej

9 Tjenstlige Samtaler Under samtalen Ledelsen Ledelsen kan IKKE forlange, at TR skal være med Ledelsen kan IKKE tage TR med Ledelsen kan tage andre repræsentanter med fra ansættelsesmyndigheden Ledelsen er ikke til tjenstlig samtale, for det vedrører ikke ledelsens ansættelsesforhold

10 Tjenstlige Samtaler Under samtalen (fort.) Den indkaldte Uanset, hvad der står i indkaldelsen, har den ansatte ret til ikke at udtale sig under en tjenstlig samtale, men bede om en skriftlig fremstilling af sagen og derefter komme med sine bemærkninger, hvis man vil Den ansatte har ikke pligt til at udtale sig overhovedet, men hvis den ansatte ikke gør det på mødet og ej heller efterfølgende inden for tidsfristen, kan ansættelsesmyndigheden træffe beslutning ud fra de oplysninger, den har

11 Tjenstlige Samtaler Under samtalen (fort.) Forløb Der kan ALDRIG underskrives noget under den tjenstlige samtale, den ansatte har ret til først i fred og ro at have nogle dage til at kommentere det, ellers overtrædes sagsbehandlerloven En sanktion kan ikke gives under en tjenstlig samtale, der skal parthøres efterfølgende, så det kan alene anføres, at ansættelsesmyndigheden påtænker at give en sanktion

12 Tjenstlige Samtaler Under samtalen (fort.) Bisidderens rolle er at medvirke til: 1.at samtalen foregår på en ordentlig måde 2.at den ansattes rettigheder respekteres 3.at gældende regler overholdes 4.at alles sagens aspekter belyses 5.at bede om en pause, hvis den ansatte virker meget påvirket 6.at bede om en pause, hvis tonefaldet er uacceptabelt

13 Tjenstlige Samtaler Efter samtalen Ledelsen skal sørge for: at der udarbejdes et referat fra samtalen inden for rimelig tid at der gives den ansatte rimelig tid til at aflevere kommentarer til referatet at der træffes beslutning umiddelbart efter tidsfristen for aflevering af kommentarer fra den ansatte er udløbet at det klart fremgår af beslutningen, hvilken konsekvens evt. gentagelse vil få

14 Tjenstlige Samtaler Efter samtalen (fort.) at beslutningen meddeles den ansatte skriftligt – også selvom der ingen sanktion skal ske at tillidsrepræsentanten orienteres om beslutningen Opfølgning Det er ledelsens ansvar, at der følges op på beslutninger, der vedrører disciplinære foranstaltninger. Hvis der ikke følges op efter en rimelig tid, kan foranstaltningen ikke senere anvendes i forhold til evt. nye tjenesteforsømmelser


Download ppt "Disciplinære foranstaltninger – tjenstlige samtaler Lederkursus 2014."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google