Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afBjarne Davidsen Redigeret for ca. et år siden
1
Tilsyns rolle Bevægelse af tyngdepunkt i forvaltningen? Indflydelse på forvaltningsret Tryggvi Gunnarsson, Altingets Ombudsmand CORA – Københavns Universitet 14. marts 2014
2
Hvorfor interesse i tilsyn? Erfaring fra mit arbejde som Altingets ombuds- mand fra 1998 – tilknytning til embede fra 1988 Tilsynsopgaver i forvaltningen har fået mere betydning – har fagministerier fulgt med? Flere tilsynsinstitutioner/klagenævn -selvstændig Ændringer på metoden i lovgivningen Flere forventninger hos borgere om, at forvaltningen må passe på deres rettigheder/ service/og bevare samfundets værdier Medlem i den særlige undersøgelseskommission nedsat af Altinget om bank/finanskrisen 2008
3
Undersøgelseskommissionen skulle bl.a. ifølge loven: Vurdere om der havde været begået fejl eller forsømmelse ved udførelse af love og regler om bankvirksomhed og finansmarked i Island, og tilsyn på dette felt, og hvem der kunne være ansvarlig. Særligt om tilsyn med bank- og finansmarked i de seneste år og formidling af oplysninger imellem forvaltningsinstitutioner til regeringen og Altinget
4
Krisen – Hvem kunne være ansvarlig i den offentlige sektor? Ministre – sektortilsyn? – Statsm.- finansm. − handels(bank)m. -udenrigsm.? – form. i regeringsparti Departementschefer – i risikogruppe Direktørerne (3) for nationalbanken Direktøren for Finanstilsynet Grundlaget for ansvaret? – Havde de tilsynspligt? Fejl eller forsømmelse ?
5
Svigtede forvaltningen i tiden før bankkrisen? Undersøgelseskommissionskonklusion Altingets konklusion på grund af undersøgelseskommissionens rapport „ Altinget konkluderer, at tilsynsinstitutioner har svigtet“ Altinget nedsatte (meget omstridt) rigsret over tidligere statsminister Rigsretten: Statsministeren havde ikke fulgt reglen i grundloven om at fremlægge sagen på regeringsmøder
6
Lærdommen af bankkrisen? Nationalbanken – undlod at give (formel) advarsel til regering/minister - „ikke vores opgave“ / snævre forbindelser Finanstilsynet – manglede kapacitet og arbejdsmetoder – afgjorte sager sager ikke formel – brugte ikke loven Ministre – fik oplysninger, men reagerede ikke
7
Lærdommen af krisen? Tilsyn med udviklingen i sektoren? - Ikke oplysninger i ministerier Hvem er vagtmestre i samfundet? Behov for ændringer af lov/regel? Give oplysninger til regering/tinget? Overhængende risiko – Oplysninger til offentligheden? Mangler/fejl i systemet – hvad pligt har den overordnede – også over selv. inst?
8
Ændringer i forvaltningen Retsikkerhed − processen − sagsbehandling Privatisering Nye opgaver for forvaltningen og indflydelse fra EU-retten (EØS) Ændringer af metoden i lovgivningen ikke direkte krav om tilladelse på forhånd mindre regulering − mere tilsyn generelle/almindelige regler Undersøgelser − forvaltningssanktion Konkurrence (og tilsyn) skal balancere markedet
9
Hvilke krav kan offentligheden stille til tilsynsmyndighed? Generelt uden den enkelte borger er direkte indblandet i sagen Myndighed må overholde loven Betydning af god forvaltningsskik Adgang til oplysninger – offentllighedsloven – meroffentlighed Vedr. mere internt arbejde i forvaltning- en med den traditionelle forvaltningsret – procesregler – Behov for ændringer?
10
Hvilke krav kan offentligheden stille til tilsynsmyndighed? Skærpe de almene regler om, hvordan myndigheden må udøve sin tilsynspligt og opgave? – Ansvarsgrunden Ændring 2011 i islandsk lov om ministerstyrings- og tilsyns rolle Samspil mellem tilsyn i forvaltningen og forespørgsel/samråd i tinget
11
Hvilke krav kan offentligheden stille til tilsynsmyndighed? Borgerne har forventninger om, at tilsyn finder sted – Tilsyn med tilsyn? Sektortilsyn – ikke bare hvordan underordnede institutioner fungerer, men også hvordan udviklingen er inden for fagområdet / sektoren Tilsyn med kommuner – får indbyggerne minimumsrettigheder og service ifølge lov Flere oplysninger til offentligheden – så den kan reagere
12
Problemstillinger − Fire kategorier Tilsynsmyndigheden starter selv undersøgelse/sag Formel klage fra borger Uformel forespørgsel eller henstilling fra enkelt borger Tilsynsmyndigheden har ikke udøvet sin tilsynspligt
13
Tilsynsundersøgelse/klage/sag Almindelig forvaltningsretslige regler Underretning, at der verserer en sag Hvornår er det klart, hvem parten er? Er klageren part i en sag om mulige sanktioner mod andre? Aktindsigt – også for den, som har påklaget sagen? Offentliggøring af reaktion/sanktion Rekursmuligheder?
14
Hvilke krav kan borgeren stille til tilsynsmyndighed? Uden formel klage fra borger/part Ikke de sager som formelt er kommet til behandling efter undersøgelse/part Anledning er forespørgsel eller henstilling fra enkelt borger – part? Tilsynsmyndighed bestemmer selv, om den reagerer, og reaktionen Er den enkelte borger helt ud af sagen?
15
Hvilke krav kan borgeren stille til tilsynsmyndighed? Hvis ikke i skriftlig form – notatpligt? Skriftlig – Skal borgeren have svar? Afvist at realitetsbehandle Har borgeren ret til oplysninger om myndighedens reaktion, f.eks. indgreb og afgørelse/sanktioner over for tredje mand/firma? ”Væsentlig og individuel interesse”
16
Hvilke krav kan borgeren stille til tilsynsmyndighed? Må vi definere klart, hvem der har partstatus i tilsynssag? Er der behov for særlig regel om indhold i kvitteringsbrev/oplysninger til den, som har klaget/henstillet? Opfylde kravet om borgernes retsikkerhed, hvis tilknytningen til tilsynssag er udelukkende afhængig af god forvaltningsskik?
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.