Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Læring og anerkendelse i dagplejen To FOA-hæfter: Anerkendelse i dagplejen Læring i dagplejen Skrevet af: Rie Haslund Erik Sigsgaard Rikke Sværke Madsen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Læring og anerkendelse i dagplejen To FOA-hæfter: Anerkendelse i dagplejen Læring i dagplejen Skrevet af: Rie Haslund Erik Sigsgaard Rikke Sværke Madsen."— Præsentationens transcript:

1 Læring og anerkendelse i dagplejen To FOA-hæfter: Anerkendelse i dagplejen Læring i dagplejen Skrevet af: Rie Haslund Erik Sigsgaard Rikke Sværke Madsen

2 Glemt viden om læring At børn måske lærer det meste, når de ikke bliver undervist At der findes undervisning, der direkte skader børns læring At mere undervisning betyder mindre tid til uformel læring.

3 LD - at hjælpe til Børnene rydder legetøj op. Dagplejeren Heidi: "Vil du sætte skålen hen på køkkenbordet?" Markus: "Ja!" Markus sætter skålen derud og fortsætter så med at rydde legetøj op. Da de er færdige siger Heidi: "Det var godt. Tak for hjælpen!" Markus smiler: "Sak or hjæp!" Heidi: "Ja, tak for hjælpen." Markus: "Gål, gål!" Heidi: "Hvad for noget, Markus?"

4 At hjælpe til Markus: "Gål!" - peger hen mod køkkenet. Heidi: "Har du sat skålen på køkkenbordet?" Markus: "Ja! Se?" Markus rækker hånden frem mod Heidi og peger med den anden hånd ud imod køkkenet. Heidi: "Ja, jeg vil meget gerne se." De går hånd i hånd ud i køkkenet, og Markus viser Heidi, at skålen står på bordet. Heidi: "Det var flot, Markus!" Markus smiler: "Ja!"

5 LD: Læring gennem deltagelse (barnet hopper selv op på puslebordet og tager ble på sammen med forældrene, pædagog og børn laver forloren hare til alle i børnehaven) LPD: Læring gennem perifer deltagelse (sidde på køkkenbordet og kikke, mens mor bager, række værktøjet til blikkenslageren) LSFD: Læring som forudsætning for deltagelse (først lære bogstaver for siden at kunne sætte dem sammen til ord og siden kunne læse og skrive)

6 LPD LSFD LD

7 Sprog og begreber William sidder med en stilk med vindruer på. Han stiller den op på sin tallerken og siger: "Se, juletræ!" Marian: "Ja, er det et juletræ?" Dan: "Danser." Marian: "Ja, vi dansede rundt om juletræet ude i haven. Hvor er juletræet henne, Dan?" Dan: "Rasse." Marian: "Ja, ude på terrassen." Dan: "Vælter!" Marian: "Ja, juletræet væltede ude i haven." Dan: "Hjæpe rejse!" Marian: "Ja, så hjalp I med at rejse det op igen."

8

9 Børn lærer bedre, når de selv går i gang, end når de bliver sat i gang Børn lærer mere af voksne, der selv er i gang, end af voksne, der sætter dem i gang Børn lærer allermest af de andre børn.

10 Anerkendelse af ”negative følelser” Kirsten siger: "Og ved du hvad, du bed mor i går, Joakim." Erik: "Bed han mor?" Kirsten: "Ja, hun havde vist været for lang tid væk fra ham. Hun havde haft en meget lang vagt på sygehuset." Erik: "Så du mener, at det var en straf?" Kirsten: "Ja, det tror jeg. Og hun blev så ked af det." Kirsten ser på Joakim og aer ham på håret. Hun siger: "Ae ae, lille mor. Ae ae, lille Joakim." Joakim og Kirsten smiler til hinanden.

11 Anerkendelse uden ord Børnene sidder ved bordet sammen med dagplejeren Lone og spiser eftermiddagsfrugt. Klara ser op på Lone, og de smiler til hinanden. Hun sætter sit ansigt helt hen til Lones og aer hende på kinden. Så giver hun Lone et kys på kinden og aer hende igen. Derefter sætter Klara sig tilbage i sin stol og tager et stykke frugt mere.

12 Tager anerkendelse mere tid? På vej hjem fra legestuen kommer de forbi der, hvor Lucas bor. Lucas standser op og siger: "Mig!". Annelise siger: "Nej, Lucas du kan ikke komme hjem nu". Lukas ser op på Annelise og siger igen: "Mig", nu med lidt højere stemme. Annelise: "Nej, Lukas. Din mor er på arbejde” Lucas begynder at græde og råber "Miig, miig!", mens han smider sig ned på jorden. Annelise: "Rejs dig op, du bliver helt beskidt, vi skal jo hjem og sove til middag". Lucas bliver liggende på jorden og græder, mens han hulkende siger: "Mig, mig".

13 Tager anerkendelse mere tid? Annelise tager fat i ham og begynder at gå hjemad, mens hun skubber barnevognen med den ene hånd. Lidt efter sætter hun den grædende Lucas op til de tre andre børn. Lucas får skubbet til Esther, som nu også begynder at græde. Annelise tager Lucas op igen og trøster Esther, mens Lucas står på jorden og ser ulykkelig ud med tårerne trillende ned ad kinderne. Annelise tager en dyb indånding, sætter sig på hug og ser Lucas i øjnene. Hun giver ham et trøstende kram og spørger: "Ville du vise mig, hvor du bor?". Lucas stopper med at græde, og Annelise siger: "Ville du det?".

14 Tager anerkendelse mere tid? Lucas nikker forsigtigt, og Annelise siger: "Ja, du bor lige der", mens hun peger tilbage ad den vej, de lige er gået. Lucas siger: "Mig", og Annelise svarer: "Ja, dig, du bor lige derovre". Lucas smiler, og Annelise tager ham i hånden, og de begynder igen at gå hjemad.

15 Underkendende eller ikke anerkendende kommunikationsmåder Kan for eksempel være: at ignorere at stille kontrollerende og lukkede spørgsmål at korrigere at aflede at definere at skælde ud at bebrejde at afvise at latterliggøre at nedvurdere at bruge time-out

16 Underkendende eller ikke anerkendende kommunikationsmåder For barnet skaber dette: tvivl forvirring usikkerhed angst

17 At hjælpe den svage Jytte: "Se Dominic, vil du have en tår vand?" Rasmus rynker brynene og ser på Jytte og siger: "Dumme Nick - Nej! Sød!"

18 Undersøgelse af ikke-udskældte voksne Blev vist tillid Oplevede nærvær Blev lyttet til Følte sig set Blev respekteret Blev støttet


Download ppt "Læring og anerkendelse i dagplejen To FOA-hæfter: Anerkendelse i dagplejen Læring i dagplejen Skrevet af: Rie Haslund Erik Sigsgaard Rikke Sværke Madsen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google