Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Tekniske og motoriske færdigheder Færdigheder – Udvikling og Kvalitet!

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Tekniske og motoriske færdigheder Færdigheder – Udvikling og Kvalitet!"— Præsentationens transcript:

1 Tekniske og motoriske færdigheder Færdigheder – Udvikling og Kvalitet!

2 Definitioner: Motoriske færdigheder defineres som mobilitet, stabilitet og koordination i funktionelle bevægelser. Basale tekniske færdigheder defineres som position, balance, forflytning og træfpunkt i funktionel sammenhæng

3 Program Velkomst og introduktion (15 min) Trænings og udviklingsfilosofi – debat (45 min) Opvarmning og motorisk træning (20 min) Teknisk træning (40 min) Opsamling, implementeringspunkter og afslutning (60 min) Afslutning (15 min) Opvarmning, teknisk og motorisk træning gennemføres i træningshallen med udvalgte spillere på relevante niveauer til rådighed som medier

4 TRÆNINGS/UDVIKLINGS-FILOSOFI Hvad er det, har vi det og hvad skal vi med det? Bevidsthed om hvad vi vil og hvordan vi gør det Få en fælles forståelse og linje i klubben Skabe fundament for debat og diskussion ud fra et fælles sprog og begreber Mål: Udvikle alle spillere til næste niveau?

5 KORT OG LANGSIGTET TRÆNING/UDVIKLING Bevidsthed om hvad der er hvad – eksempler og debat Potentiale-udviklende versus Potentiale-forløsende Vi skal kunne udvikle begge dele kontinuerligt Udøveren skal konstant udvikle sin evne til at mestre samtidigt med at han stadigt bygger et bedre fundament for at kunne mestre på endnu højere niveau

6 MÅLGRUPPER 1 - Nybegyndere – vanskeligt ved at holde holde bolden i spil 2 - Øvede spillere – kan holde bolden stabilt i spil med lav kvalitet 3 – ”Udviklingsspillere” – arbejder med og interesserer sig for teknisk og motorisk udvikling 4 - Ungdomsspillere – blandt de bedste i klubben i denne alder ungdom 5 - Nationale elitespillere – Top 10-15 i Norge ungdom 6 - Landsholdsspillere for Norge – Top 4 i Norge ungdom 7 - Internationale elitespillere – Top 32 Europa ungdom

7 Nybegyndere Vi skal flytte dem fra denne gruppe så hurtigt som muligt! Bordtennis er ekstremt vanskeligt, hvilket er en fare for fastholdelsen God træningsledelse er super vigtigt – kunne skabe et godt og trygt miljø, hvor træningen er organiseret således nedenstående kan gennemføres Specifik øje/hånd-koordination i forhold til håndtering bat og bold Øje/hånd koordination i bevægelse med forskellige udfordringer Sensorisk feedback – mange, rigtig mange repetitioner på passende niveau! Juster niveauet på øvelserne/udfordringerne så det nærmer sig bordtennis

8 Øvede Vær opmærksom på battets egenskaber – skru og kontrol Introducer begrebet skru og hav det altid med i træningen – jo mere skru jo bedre Ikke for tidlig specifik detaljefokusering – mere på bevægelse og sikkerhed MANGE boldberøringer på passende niveau og udfordring Bat-fatning, balance, træfpunkt, bevægelse, præcision og koordination. Introduktion til motoriske færdigheder – såvel specifikke som almene

9 ”Udviklingsspillere” Interesse for bordtennis og vil gerne udvikle sig til at blive bedre Intet resultatfokus på dette, men udelukkende på færdighedsniveau Tekniske basisfærdigheder – balance, position, forflytning og træfpunkt Paradokset sikkerhed versus kvalitet – træn begge dele Generere og håndtere skru – alment og specifikt Motoriske basisfærdigheder – kolbøtte, stå på hovedet, etc. Specifikke motoriske færdigheder – forflytning, rotation, etc. Koncentration og evne til at modtage og anvende information

10 Ungdomsspillere Slagteknisk udvikling – stadig med fokus på balance, position, forflytning og træfpunkt Skru implementeres i alle dele af spillet – serv, retur, åbning, forsvar, loop etc. Fokus på teknisk kvalitet i de forskellige færdigheder – aldrig glem basis! Mere komplekse motoriske færdigheder med sammensatte bevægelser – fx rotation og forflytning, timing mellem ben, krop og arm, etc. Koncentration og evne til at huske og anvende informationer i træning

11 Nationale elitespillere – Top 10-15 Stabile slagtekniske færdigheder med forflytninger Mestrer i regelmæssige øvelser de basale færdigheder Arbejder med uregelmæssige øvelser og overgangen fra underskru til overskru Stabilitet i 4 første bolde, med tilpasset kvalitet Har gode alment motoriske basisfærdigheder Kan grundlæggende specifikke motoriske færdigheder Arbejder med tempo og præcision i motorisk træning og udvikling Kina-træning underskru – dæk bordet i dybde og bredde med vekslinger

12 Landsholdsspillere Norge Uregelmæssige vekslinger med stabil teknik Stabilitet og sammenhæng på de 4 første bolde Overgang fra underskru til overskru med god balance Kina-træning: Dækker bordet på underskru, også efter kort og har balance til at følge op på næste Sammenhæng mellem færdigheder – spilopbygning og spilsystem God kropsbeherskelse, såvel almen som specifik Eksplosivitet med motorisk kontrol, såvel alment som specifikt

13 Internationale elitespillere – Top 32 Dækker bordet uregelmæssigt med godt tempo og kvalitet Tydelig sammenhænge i spilopbygninger og spilsystem Altid flere muligheder i en spilsituation – teknisk/taktisk Kan anvende forskellige færdigheder mod forskellige modstandere Fysisk styrke, stabilitet og eksplosivitet i motorisk kontrol

14 OPVARMNING Kropstemperaturen skal op Mental ”temperatur” – øvelser der kræver koncentration og motorik Tidseffektivitet – udnyt tiden til udvikling (dokument fra Mats) Målgruppe – vælg relevante færdigheder Redskaber – brug det der findes og supplér eventuelt Opvarmning er også træning!

15 MOTORISK TRÆNING Bevidsthed omkring hvilke færdigheder på hvilket niveau Kobling mellem tekniske og motoriske færdigheder Planlæg det som en del af træningen Introducer det som forskellige udfordringer – kultur for selvtræning og motivation Prioriter det og arbejd med at få kvalitet i det – krav til træneren Opbyg en løbende systematik

16 TEKNISK TRÆNING Præcision i hvad I træner og hvad I vil have ud af det Kobling mellem tekniske og motoriske færdigheder Formidling til spillerne så de har bedst mulig fornemmelse af hvad og hvorfor de træner dette. Skabe en motivation eller behov hos spillerne for at udvikle netop disse færdigheder – anvend kampsituationen Vær tydelig og stil krav til udvikling og kvalitet. Markér tydeligt når der er udvikling og kvalitet – skab et miljø hvor det er i fokus så spillerne får positive oplevelser ud af dette

17 Opgaver: Individuelt/ Gruppearbejde Indplacér spillerne i de forskellige målgrupper og begrund hvorfor Giv konkrete bud på hvilke udviklingsområder hver enkelt skal fokusere på for at avancere til næste gruppe – såvel teknisk som motorisk Giv konkrete bud på hvilke fælles udviklingsområder spillerne har og hvordan træningen kan tilrettelægges efter dette

18 Opsamling Input på holdninger og ideer til de sidste 3 timer og hvad det kan anvendes til i klubben? Derefter gennemgå denne liste og prioritere de I mener kan gøre den største forskel for Jer – implementering

19 Implementeringspunkter Hvilke konkrete tiltag vil I sætte i gang for at udvikle klubbens træning og dermed spillerne?

20 Afslutning Hvilken systematik vil I arbejde efter for kontinuerligt at udvikle klubbens træning, trænere og spillere? Trænermøder? Spillermøder? Uddannelse? Intern, ekstern, andet. Skab en kultur hvor interessen for bordtennis er stor, og det er normalt at tale om bordtennis, træning, udvikling og færdigheder. Påvirkning Organisation og træningsmiljø?


Download ppt "Tekniske og motoriske færdigheder Færdigheder – Udvikling og Kvalitet!"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google