Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Deloitte Consulting Analyse af uddannelsespålæg Møde med jobcentrene i midtjylland v/ seniormanager Andreas Nikolajsen Silkeborg, 18. juni 2012.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Deloitte Consulting Analyse af uddannelsespålæg Møde med jobcentrene i midtjylland v/ seniormanager Andreas Nikolajsen Silkeborg, 18. juni 2012."— Præsentationens transcript:

1 Deloitte Consulting Analyse af uddannelsespålæg Møde med jobcentrene i midtjylland v/ seniormanager Andreas Nikolajsen Silkeborg, 18. juni 2012

2 - 2 - Indhold Kort om analysen Udbredelse og anvendelse Overgang til uddannelse Samlet vurdering af uddannelsespålæggets effekter og resultater Forslag til en styrket anvendelse af uddannelsespålæg

3 - 3 - Kort om analysen  Uddannelsespålæg til unge fra 18 til 24 år trådte i kraft 1. april 2006 for unge arbejdsmarkedsparate kontanthjælps-, starthjælps- og introduktionsydelsesmodtagere uden uddannelse og uden forsørgerpligt.  I 2009 blev målgruppen udvidet til også at omfatte dagpengemodtagere og ikke-arbejdsmarkedsparate kontant- og starthjælpsmodtagere  Formålet med analysen af uddannelsespålæg er at afdække, om reglerne virker efter hensigten, og dermed om uddannelsespålæg medvirker til, at flere unge får en uddannelse, mere specifikt, at –Kortlægge, i hvilket omfang reglerne anvendes. –Analysere, hvilken effekt uddannelsespålæg har.  Metodisk er analysen baseret på følgende data –kvantitative fra uddannelsesregistret og DREAM –surveys blandt henholdsvis jobcentre, UU-vejledninger og uddannelsesinstitutioner. –kvalitative interview med jobcentre, UU-vejledninger og uddannelsesinstitutioner –mini-survey og kvalitative interview blandt unge

4 - 4 - Trin i uddannelsespålægget – og fokus for analyse og vurdering

5 - 5 - Overordnet anvendelse af uddannelsespålæg A-dagpenge- modtagere Jobklare kontant- og starthjælpsmodtagere (match 1) Indsatsklare kontant- og starthjælpsmodtagere (match 2) Målgruppen (Kilde: data fra Jobindsats.dk og registerdata fra Arbejdsmarkedsstyrelsen) Antal ledighedsberørte i målgruppen for uddannelsespålæg i 2010 8.28925.75718.685 Målgruppen for uddannelsespålægs andel af alle ledighedsberørte i ydelsesgruppen i 2010 27 %73 %86 % Uddannelsespålæg (Kilde: data estimeret af jobcentre i surveys) Jobcentrenes estimerede antal unge med uddannelsespålæg i 2011 2.40413.2241.121 Estimeret andel af målgruppen for uddannelsespålæg, der har fået et uddannelsespålæg i 2011 29 %51 %6 %  Uddannelsespålægget anvendes i vidt omfang i forhold til de jobklare kontanthjælpsmodtagere. For de forsikrede ledige i målgruppen anvendes redskabet i noget mindre grad, mens der stort set ikke gives uddannelsespålæg til de ikke-arbejdsmarkedsparate kontanthjælpsmodtagere.

6 - 6 - Udbredelse og anvendelse af uddannelsespålæg  Implementeringen af uddannelsespålæg er kommet sent i gang i mange kommuner.  Syv ud af ti jobcentre har oplevet en stigning i anvendelsen af uddannelsespålæg fra 2010 til 2011.  Otte ud af ti jobcentre har gennemført særlige initiativer, der forventes at betyde en stigende anvendelse fra 2011 til 2012.  Implementeringen af uddannelsespålægget er således fortsat igangværende.

7 - 7 - Anvendelse af uddannelsespålæg som redskab  Uddannelsespålæg anvendes som ramme for den uddannelsesrettede afklaringsproces i jobcentrene.  20 procent af jobcentrene bruger altid udelukkende uddannelsespålægget mundtligt over for den unge – øvrige bruger overvejende KL’s blanket.  Blanketten anvendes ofte først, når den unge har afklaret uddannelsesønsker, søgt om optagelse og er optaget på en uddannelse.  Sanktionsmuligheder ift. uddannelsespålæg anvendes kun i beskedent omfang.

8 - 8 - Overgang til uddannelse for unge med uddannelsespålæg  Jobcentrets kontakt med de unge stopper, når forsørgelsesydelsen stopper. Dette betyder i praksis, at jobcentrene ”slipper” de unge i en periode på cirka én måned op til uddannelsesstart.  Jobcentrene underretter ikke uddannelserne, når en ung med uddannelsespålæg påbegynder uddannelse. Uddannelsesinstitutionerne får besked i gennemsnitligt i 18 procent af sagerne  Der gennemføres samlet set en række forskellige aktiviteter af henholdsvis jobcentre, UU-vejledninger og uddannelsesinstitutioner i forbindelse med overgangen fra jobcenter til uddannelse. Aktiviteterne er dog kun i begrænset omfang relateret til, at de unge har et uddannelsespålæg.

9 - 9 - Overgang til uddannelse – varighed inden uddannelsesstart A-dagpenge Kontanthjælp – Match 1 Kontanthjælp – Match 2 Kontanthjælp – Match 3 1-5 uger8 %17 %4 %9 % 6-13 uger18 %25 %11 %14 % 14-26 uger27 %29 %21 % 27-52 uger47 %29 %64 %56 % I alt100 % Samlet antal i målgruppen for uddannelsespålæg, der er overgået til ordinær uddannelse i 2010 2.3287.5142.257255 Personer i målgruppen for uddannelsespålæg overgået til ordinær uddannelse fordelt på antal forsørgelsesuger i året inden uddannelsesstart

10 - 10 - Overgang til uddannelse – frafald til forsørgelsesydelser A- dagpenge Kontanthjælp – Match 1 Kontanthjælp – Match 2 Kontanthjælp – Match 3 Antal af unge i målgruppen for uddannelsespålæg 8.28925.75718.6854.755 Antal overgået til ordinær uddannelse 2.3287.5142.257255 Andel overgået til ordinær uddannelse 28 %29 %12 %5 % Tilbagefald til forsørgelse i jobcentret Antal tilbage på forsørgelsesydelse i jobcentret efter seks måneder 4241.652791132 Andel tilbagefald til forsørgelsesydelse i jobcentret efter seks måneder 18 %22 %35 %52 % Overgang fra målgruppen for uddannelsespålæg til ordinær uddannelse samt efterfølgende tilbagefald til jobcentret seks måneder efter uddannelsesstart

11 - 11 - Samlet vurdering af uddannelsespålæggets effekter og resultater  Den uformelle måde at anvende uddannelsespålæggene på har en positiv effekt og vurderes som et godt redskab i forhold til at understøtte målet om, at de unge bliver afklaret og vælger en uddannelse.  Uddannelsespålægget understøtter ligeledes, at flere unge også påbegynder en uddannelse samt starter tidligere end de ellers ville have gjort. Når flere unge påbegynder en uddannelse vil det ligeledes have den implicitte effekt, at også flere unge gennemfører en uddannelse.

12 - 12 - Samlet vurdering af uddannelsespålæggets effekter og resultater  Uddannelsespålægget understøtter derimod kun i begrænset omfang målet om gennemførsel af uddannelsen.  Uddannelsespålægget som myndighedsredskab er formelt gældende helt frem til den unge afslutter uddannelsen - jobcentret slipper kontakt og opfølgning, når den unge forlader forsørgelsesydelsen.  Initiativer og støtte fra jobcentrene i såvel overgangen, under uddannelsen og ved frafald(strussel) er meget begrænsede  Uddannelsespålægget initierer kun i meget begrænset omfang særlige initiativer i UU eller på uddannelsesinstitutionerne.

13 - 13 - Forslag til en styrket anvendelse af uddannelsespålæg Systematisk underretning af uddannelsesinstitutioner, når unge med uddannelsespålæg optages Beskrivelse af nødvendige støtteforanstaltninger i uddannelsesplanen samt systematisk opfølgning på disse Kontinuerlig kontakt med og opfølgning på den unge helt frem til den unge er fremmødt og startet på uddannelsen Meddelelse om frafaldstruede unge skal ske tidligere og forpligte kommunen til igangsætning af initiativer Vejledning om reglerne for anvendelse af sanktioner Udvidelse af målgruppen for uddannelsespålægget til at omfatte gruppen helt op til 30 år. Styrket data og ledelsesinformation om uddannelsespålæg Forslag til en styrket anvendelse af uddannelsespålæg

14 Om Deloitte Consulting – Fra idé til virkelighed Deloitte Consulting fokuserer på udvikling og effektivisering af kundernes organisation, kerneprocesser, økonomistyring og it for at bidrage til realisering af kundernes strategiske målsætninger. Vi kender den offentlige og private sektor til bunds og kombinerer vores faglige kompetencer med evnen til at lede, styre og gennemføre projekter i komplekse miljøer. Det kan være som rådgivere eller som ansvarlige for processer fra idéstadie til implementering. Deloitte er Danmarks største revisions- og rådgivningsfirma. Vi tilbyder en bred vifte af ydelser og kombinerer konsulentrollen i Consulting med Deloittes kompetencer inden for revision, skat og finansiering. Det giver vores kunder en unik mulighed for at få integrerede løsninger, som er skræddersyet til de enkelte opgaver. Vi er en del af den globale virksomhed Deloitte Touche Tohmatsu Limited. Vi udvikler og deler viden på tværs af kontorer i mange lande. Inspirationen fra udlandet kombineret med systematisk metodeudvikling på tværs af landegrænser sikrer, at vores løsninger altid tager udgangspunkt i den seneste viden. Det er forudsætningen for, at vi i dag og i fremtiden kan være en attraktiv og værdiskabende rådgiver. Om Deloitte Deloitte leverer ydelser inden for Revision, Skat, Consulting og Financial Advisory til både offentlige og private virksomheder i en lang række brancher. Vores globale netværk med medlemsfirmaer i mere end 150 lande sikrer, at vi kan stille stærke kompetencer til rådighed og yde service af højeste kvalitet, når vi skal hjælpe vores kunder med at løse deres mest komplekse forretningsmæssige udfordringer. Deloittes ca. 182.000 medarbejdere arbejder målrettet efter at sætte den højeste standard. Deloitte Touche Tohmatsu Limited Deloitte er en betegnelse for Deloitte Touche Tohmatsu Limited, der er et britisk selskab med begrænset ansvar, og dets netværk af medlemsfirmaer. Hvert medlemsfirma udgør en separat og uafhængig juridisk enhed. Vi henviser til www.deloitte.com/about for en udførlig beskrivelse af den juridiske struktur i Deloitte Touche Tohmatsu Limited og dets medlemsfirmaer. © 2012 Deloitte Statsautoriseret Revisionspartnerselskab. Medlem af Deloitte Touche Tohmatsu Limited Andreas Nikolajsen Seniormanager  36 10 25 81 anikolajsen@deloitte.dk


Download ppt "Deloitte Consulting Analyse af uddannelsespålæg Møde med jobcentrene i midtjylland v/ seniormanager Andreas Nikolajsen Silkeborg, 18. juni 2012."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google