Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Sammenhængen mellem fysisk aktivitet og læring. Konsensus – verificering og enighed. __________________________________________ Den endelige konklusion.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Sammenhængen mellem fysisk aktivitet og læring. Konsensus – verificering og enighed. __________________________________________ Den endelige konklusion."— Præsentationens transcript:

1

2 Sammenhængen mellem fysisk aktivitet og læring. Konsensus – verificering og enighed. __________________________________________ Den endelige konklusion hænger sammen med verificeringen af følgende: At fysisk aktivitet forbedrer kognition. Det er sandsynliggjort i forhold til problemløsning, logisk tænkning, rumopfattelse, sproglige færdigheder, arbejdshukommelse, selvopfattelse og opmærksomhed. At fysisk aktivitet kan være et redskab til en positiv udvikling af mentale, emotionelle og sociale processer. At fysisk aktivitet øger dannelsen af stoffer der kan fremme hjernens strukturelle og funktionelle ændring gennem læring og erfaring. At læring fremmes bedst, hvis den fysiske aktivitet er udfordrende, varieret og indebærer succesoplevelser.

3 Sammenhængen mellem fysisk aktivitet og læring. Konsensus – verificering og enighed. __________________________________________ Den endelige konklusion hænger sammen med verificeringen af følgende: At fysisk aktivitet øger hjernens modstandsevne mod kognitiv svækkelse som følge af alder og sygdom. At fysisk aktivitet integreret i undervisningen ud over idrætsundervisningen har vist sig at fremme læring. Happy Hour effekter og bonusgaver, i form af positiv indflydelse på andre områder af vores væren, som handler om socialisering, vores måde at opfatte os selv og andre på, vores motivation, koncentration og motoriske færdigheder. Sundhedsmæssige gevinster.

4 Indsatsområder Teoretisk grundviden til alle i dagplejeorganisationen Forældreinddragelse Kan selv / vil selv Rammesætning og regler Den strukturerede / den ”frie” leg De gratis glæder Mesterlæreprincippet for både små og store Netværk, inspiration, organisering Tid til faglig sparring, udvikling og refleksion

5 Teoretisk grundviden for alle i dagplejeorganisationen Motorisk Socialt Kognitivt - sammenhængen mellem fysisk aktivitet og læring Om at arbejde med de 6 læreplanstemaer med kroppen som udgangspunkt

6 Forældreinddragelse Teoretisk grundviden What did you learn in ”the dagpleje” today dear little boy of mine? Dokumentation Samarbejde omkring barnets sansemotoriske udvikling Stil krav

7 Kan selv / vil selv …... skal ( i hvert fald prøve) selv? Dagplejens enestående særstatus som barnets ”andet hjem” Dagligdagen er fuld af pædagogiske aktiviteter og læringsarenaer Hvilke situationer i dagligdagen kan børnene selv hjælpe til, være med, drages ind i? Selvhjulpne forældre

8 Den strukturerede leg og den ”frie” leg - fokus på bevægemønstre børnene ikke opsøger selv - Inspiration til børnenes egenleg. - Flytbare møbler og inventar - Multifunktionelle møbler - Opbevaring af legetøj - ”Bevægelsen for fri hængekøjer og gynger til alle”

9 ”Her har jeg lavet nogle landingsbaner til engle.” ”Hvorfor har du det, jeg har da aldrig set nogen engle?” ”Nej, men jeg har også først lige lavet dem” Frit citeret efter landskabsarkitekt Stig Lennart Andersen

10

11

12

13

14 De gratis glæder Haven – en jungle af sansemættede oplevelser Se på dit lokalområde med et sanseligt nysgerrigt barns øjne Alle veje fører til Rom, derfor kan du lige så godt gå en kønnere og sjovere omvej

15 Rammersætning og regler Hvorfor, hvorfor dit og hvorfor dat?.........ja hvorfor egentlig?

16 Mesterlæreprincippet for store og for små Om at hvile i sig selv og sin lille krop – kropskultur, kropsforståelse, bevægeglæde Som mester er man altid selv først på dansegulvet....... Tilegnelsen af nye bevægemønstre

17 Der gives ingen karakter for det kunstneriske udtryk. Men masser af point for engagement............

18

19 Netværk, inspiration og og organisering - Legstuen som arena for udvikling & sparring - Organisering - aktivitetsmappe - legekuffert - bevægekort - digitalt forum - Se på dagplejen med pippiøjne - Afskedsreception for Jante

20

21

22 Tid til faglig sparring, udvikling og refleksion - Den upåagtede faglighed - Opkvalificering af praksis kræver tid...... i bogstaveligste forstand.

23

24 Giv slip.......og spring ud!


Download ppt "Sammenhængen mellem fysisk aktivitet og læring. Konsensus – verificering og enighed. __________________________________________ Den endelige konklusion."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google