Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Organisering af gadearbejdet Tanker fra SSP Køge Grenå nov. 2009.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Organisering af gadearbejdet Tanker fra SSP Køge Grenå nov. 2009."— Præsentationens transcript:

1 Organisering af gadearbejdet Tanker fra SSP Køge Grenå nov. 2009.

2 Basis overvejelser Hvem skal vi nå? (målgruppe) Hvordan kan vi nå dem? (metodevalg & kompetencer) Hvad skal / kan kontakten bruges til? (formål & mål)

3 Hvem er det, der har brug for en troværdig voksenkontakt på gaden?

4 36 % 58 % 4 % 2½ % - De, der aldrig -De fleste. -Indsatsen foregår i den almindelige Hverdag Generel forebyggelse - De truede. Indsatsen foregår i grupper, hvor de færdes. Specifik forebyggelse -De belastede. Indsatsen foregår Individuelt Individorienteret forebyggelse Udviklingen: de bliver færre, men værre

5 Målgruppens adfærd i Køge: Har svært ved at få dagligdagen til at fungere, vender op og ned på døgnet. Har et meget problematisk - om overhovedet noget skoleliv. Hævder sig gennem utryghedsskabende og truende adfærd i det offentlige rum Isolerer sig hjemme, i hashklubber, internetcaféer, spillehaller o.lign. Bruger det etablerede fritidsliv sporadisk. Har et stort og problematisk brug af rusmidler Har et stort og problematisk brug af rusmidler

6 Hvem er jeres målgruppe? Lokale overvejelser: Alder Alder Steder - demografi Steder - demografi Grupperinger - subkulturer Grupperinger - subkulturer Typiske kendetegn Typiske kendetegn Overvejelser til workshoppen ! Overvejelser til workshoppen !

7 Metode tilgang – Udegående eller opsøgende Udegående At være tilstede på de unges arenaer på en troværdig måde, således at de unge accepterer én og henvender sig til én At være tilstede på de unges arenaer på en troværdig måde, således at de unge accepterer én og henvender sig til énOpsøgende At kontakte/opsøge unge, som har brug for at blive hjulpet videre At kontakte/opsøge unge, som har brug for at blive hjulpet videre

8 Dilemma i gadearbejdet Forståelse/dialogGrænseløs/uklar OvergrebKonsekvens For meget Modsatte For meget Modsatte Dilemma

9 Hvem er jeres målgruppe? Lokale overvejelser: Alder Alder Steder - demografi Steder - demografi Grupperinger - subkulturer Grupperinger - subkulturer Typiske kendetegn Typiske kendetegn Overvejelser til workshoppen ! Overvejelser til workshoppen !

10 Grenå nov. 09 Tanker inden intervention (tavs viden) Tanker inden intervention (tavs viden) Opbygge tillid Definere problemstillinger Fælles udgangspunkt Arbejde på forskellige niveauer gaden/forvaltningen FleksibilitetMotivere Selverkendelse og tolerance Kunne agere selvstændigt/tage beslutninger Ikke dømmende tilgang Opbygge relationer Kunne finde resurser og styrke dem Værdier – egne og samfundets Bureaukratiske udfordringer Politisk opmærksomhed og tiltag Opmærksom på samarbejdspartnere

11 Grenå nov. 09 Relationsarbejde Gadearbejdet spreder sig over hele feltet fra den unge til politikerne ” Tid Kontekst Formel Uformel Model: Prof. Anni Fontaine Samarbejde mellem sportsklubber og boligforeninger Arbejde på gaden Observere i forskellige arenaer Møde den unge Første kontakt Gøre sig” kendt Arbejde med samarbejdsgrupper, ssp grupper Udvide kendskabet, lytte til de unges ønsker og behov Arbejde med politikere, forvaltning, sagsbehandlere, UUV, EUC.. Samarbejde med frivillige og deltage i arrangementer Arbejde med den unge for at gøre relationen mere formel

12 Gademedarbejderne Er specialiserede i at møde unge, som har mistet troen på sig selv og fremtiden. må ALDRIG gå bag om ryggen på den unge må ALDRIG gå bag om ryggen på den unge arbejder med arbejder med At skabe kontakt At opbygge tillid At motivere for forandring At rydde op i den unges arenaer At hjælpe med at bryde isen

13 Hvordan kan de blive parate til opgaven… SSP-koordinator/ SSP-teamet sørger for coaching og (kollegial) supervision. Varetager undervisning og foredragsvirksomhed overfor unge og forældre. Samarbejder med relevante ….. UUV, Familierådgivningen, Boligområderne osv. Deltager i SSP-netværkets møder Grundlæggende værktøjer som f.eks. Konflikthåndtering Konflikthåndtering Coaching Coaching Den svære samtale Den svære samtale Relationspædagogiske metoder/overvejelser Relationspædagogiske metoder/overvejelser High Touch feeling High Touch feeling

14 Kendt i fredstid -Erfaringer fra Køge - Gademedarbejderen bliver kendt i fredstid ved involvering i grundskolen Konflikthåndteringsundervisning i 4-6 klasse Social pejling i 5-6 klasse Dialogmøde om ungelivet i 7-8 klasse Rusmiddelkursus i 8 klasse Køgefester, køgefestuge, sidste skoledag, ungdomsklubber mv. - Relationer i fredstid giver tryghed, når de unge møder gadearbejderen i det offentlige rum

15 Observerende / Miljøbeskrivelse Hvad skal observeres Hvilke metoder Tiden Hvad skal det bruges til Hvem skal informeres før og efter Hvordan formidles observationerne

16 16 Jeg er ikke OK Du er OK Du er ikke OK Jeg er OK konstruktiv Bedre vidende Ydmyg tilgang Underdanig Slås om magten Mange konflikter

17 17 Principper for dialog 1.Skabe et trygt rum 2.Enes om hensigten: at lære 3.Bruge passende kommunikations- færdigheder (aktiv lytning) 4.Bringe det skjulte frem 5.Udholde vanskelige passager 6.Være villig til at blive ændret af situationen

18 Hvem laver kriminaliteten? Flemming Balvig: Youth at Risk www.dkr.dk


Download ppt "Organisering af gadearbejdet Tanker fra SSP Køge Grenå nov. 2009."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google