Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Ophavsret på nettet  Denne PP gør rede for danske regler  Internationale regler er anderledes og ofte mere kompliceret  Er cyberspace = ”det vilde vesten”

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Ophavsret på nettet  Denne PP gør rede for danske regler  Internationale regler er anderledes og ofte mere kompliceret  Er cyberspace = ”det vilde vesten”"— Præsentationens transcript:

1 Ophavsret på nettet  Denne PP gør rede for danske regler  Internationale regler er anderledes og ofte mere kompliceret  Er cyberspace = ”det vilde vesten” hvor ingen regler gælder?  Nej, da dansk lovgivning gælder  Ja, da det ofte er svært at kontrollere / overvåge

2 Hvornår er noget beskyttet?  Billede og tekst = skal betegnes som et ”værk”  Hjemmeside = der skal ligge en skabende indsats bag  Selv simple hjemmesider er beskyttet af ophavsretten  Der kræves IKKE en registrering for, at noget er beskyttet af ophavsretten  Copyrightmærket © er IKKE juridisk bindende:  Alle kan i princippet bruge det  Man bliver ikke registreret, hvis man anvender ©  © angiver at man selv synes at ens tekst, billede eller hjemmeside skal være beskyttet

3 Hvor lang tid gælder ophavsretten?  Tekst (eks. digt på 2 linjer)  70 år efter ophavsmanden er død  Skal altid angive ophavsmandens navn  Ophavsretten gælder også for brochure og reklamer man har købt  Foto (alm. Foto)  50 år fra billedet er taget (Billeder før 1970 er ikke beskyttet)  Foto med ”skabende indsats”, grafisk billede og tegning  70 år efter ophavsmanden er død

4 Hvor lang tid gælder ophavsretten?  Musik og lyd  Tag evt. kontakt til Koda, som ”forvalter” musik  Typisk betaler man en afgift  Gælder 70 år efter ophavsmanden er død

5 Hyperlinks  Henvisningen til linket skal være loyalt og må ikke sættes i en krænkende sammenhæng som fx. "Se konkurrentens makværk ved at trykke her", ligesom man skal kunne se, at der er tale om en andens hjemmeside.  Ved benyttelse af linket skal man tydelig kunne se, at man nu befinder sig på en andens hjemmeside. Man skal altså passe på med at benytte "frame- teknologi", hvilket betyder at man ikke uden aftale må sætte hjemmesiden op så man tror at man stadigvæk befinder sig på samme hjemmeside  Generelt skal man også passe på med at benytte andres varemærker/logoer som link-objekt. logoet må alene tjene som link-knap og altså ikke anvendes som en del af en reklame.

6 Anden relevant lovgivning  Varemærkeloven  Varemærker og logoer  Markedsføringsloven  §1 om god markedsføringsskik  Må ikke være vildledende eller nedsættende

7 Konklusion  Tag ALTID kontakt til ophavsmanden, selvom vedkommende kan være svær at opspore  Hvis man ikke kan finde ophavsmanden, fritager det ikke en selv fra ansvaret  Ophavsmanden bestemmer som udgangspunkt prisen for at benytte ”værket”


Download ppt "Ophavsret på nettet  Denne PP gør rede for danske regler  Internationale regler er anderledes og ofte mere kompliceret  Er cyberspace = ”det vilde vesten”"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google