Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Center for Naturvidenskabernes og Matematikkens Didaktik NAMADI Netværk om udvikling af naturvidenskabelige og matematiske studieretningsprojekter Erfaringer.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Center for Naturvidenskabernes og Matematikkens Didaktik NAMADI Netværk om udvikling af naturvidenskabelige og matematiske studieretningsprojekter Erfaringer."— Præsentationens transcript:

1 Center for Naturvidenskabernes og Matematikkens Didaktik NAMADI Netværk om udvikling af naturvidenskabelige og matematiske studieretningsprojekter Erfaringer fra : Netværk mellem ungdomsuddannelsesinstitutioner og universitet om udvikling af naturvidenskabelige og matematiske studieretningsprojekter Morten Rask Petersen 7. November 2007

2 Center for Naturvidenskabernes og Matematikkens Didaktik NAMADI Netværk om udvikling af naturvidenskabelige og matematiske studieretningsprojekter Hvorfor lave netværk Netværksdannelse - Hvordan starter man et netværk Vedligeholdelse af netværket Netværk om udvikling af naturvidenskabelige og matematiske studieretningsprojekter Baggrund for netværket Oprettelse af netværket Forventninger fra deltagerne Erfaringer Hvad kunne være gjort anderledes Keywords

3 Center for Naturvidenskabernes og Matematikkens Didaktik NAMADI Netværk om udvikling af naturvidenskabelige og matematiske studieretningsprojekter Hvorfor lave netværk Everybody is born with a physical brain; but a human mind develops only through relationships. Wayne E. Baker

4 Center for Naturvidenskabernes og Matematikkens Didaktik NAMADI Netværk om udvikling af naturvidenskabelige og matematiske studieretningsprojekter Hvorfor lave netværk Du har et æg og jeg har et æg – vi bytter Så har du stadig et æg og det har jeg også Du har en idé og jeg har en idé – vi bytter Pludselig har jeg to ideer – det har du også Sådan er vi begge blevet dobbelt så rige på ideer Blot ved at bytte med hinanden Kinesisk ordsprog Pedersen, 2003

5 Center for Naturvidenskabernes og Matematikkens Didaktik NAMADI Netværk om udvikling af naturvidenskabelige og matematiske studieretningsprojekter Hvorfor lave netværk Sparring Ny viden Erfaringer fra andre Personlig udvikling Dansk Læringscenter om Netværk

6 Center for Naturvidenskabernes og Matematikkens Didaktik NAMADI Netværk om udvikling af naturvidenskabelige og matematiske studieretningsprojekter Hvorfor lave netværk Center for Ledelse, 2006

7 Center for Naturvidenskabernes og Matematikkens Didaktik NAMADI Netværk om udvikling af naturvidenskabelige og matematiske studieretningsprojekter Netværksdannelse – Hvordan starter man et netværk Et netværk bygger på gensidighedsprincippet ”Gensidighedsprincippet er et paradoks fordi grundtanken er, at man udvikler sit netværk fordi man ønsker at få noget ud af det, men på den anden side så fungerer netværk kun, hvis man bidrager uden at forvente at få noget igen fra dem man har hjulpet” Dansk Læringscenter om Netværk

8 Center for Naturvidenskabernes og Matematikkens Didaktik NAMADI Netværk om udvikling af naturvidenskabelige og matematiske studieretningsprojekter Netværksdannelse – Hvordan starter man et netværk Formål Økonomi og ressourcer Deltagere Ledelse og koordinering Temaer og aktiviteter Efter Holst-Grych modellen Dansk Læringscenter om netværk

9 Center for Naturvidenskabernes og Matematikkens Didaktik NAMADI Netværk om udvikling af naturvidenskabelige og matematiske studieretningsprojekter Vedligeholdelse af netværket Center for Ledelse, 2006

10 Center for Naturvidenskabernes og Matematikkens Didaktik NAMADI Netværk om udvikling af naturvidenskabelige og matematiske studieretningsprojekter Vedligeholdelse af netværket ”Start med at netværke og bidrage i god tid. Så skaber du bedre grundlag for at netværket vil dig det godt når du har brug for deres bidrag.” Dansk Læringscenter om Netværk

11 Center for Naturvidenskabernes og Matematikkens Didaktik NAMADI Netværk om udvikling af naturvidenskabelige og matematiske studieretningsprojekter Vedligeholdelse af netværket 3 punkter til vedligeholdelse af netværket Bidrag med det du kan Vær deltagende og lyttende Stil rimelige spørgsmål

12 Center for Naturvidenskabernes og Matematikkens Didaktik NAMADI Netværk om udvikling af naturvidenskabelige og matematiske studieretningsprojekter Gymnasiereformen ændrede 3. årsopgaven til et tværfagligt studieretningsprojekt. Flere elever skal skrive opgave inden for matematik og de naturvidenskabelige fag. Kravet om tværfaglighed er nyt. SDU kan bidrage med ny viden og faciliteter til laboratoriearbejde. Formålet fra SDU’s side er at vise hvad der foregår på SDU, for på sigt at få en øget rekruttering. Baggrund for netværket om studieretningsprojekter

13 Center for Naturvidenskabernes og Matematikkens Didaktik NAMADI Netværk om udvikling af naturvidenskabelige og matematiske studieretningsprojekter Oprettelse af netværket I netværket indgår: 7 STX og 3 HTX Der er planlagt 8 møder over 18 måneder Skolerne blev inviteret via rektorerne

14 Center for Naturvidenskabernes og Matematikkens Didaktik NAMADI Netværk om udvikling af naturvidenskabelige og matematiske studieretningsprojekter Deltagernes forventninger Deltagerne mødte op med meget forskellige forventninger. Der var enighed om at der ikke blev arbejdet videre mellem møderne. Flere var blevet ”sendt afsted” af rektor uden helt at vide hvad projektet gik ud på.

15 Center for Naturvidenskabernes og Matematikkens Didaktik NAMADI Netværk om udvikling af naturvidenskabelige og matematiske studieretningsprojekter Deltagerne mødte op med meget forskellige forventninger, men undervejs blev deltagerne mere og mere enige om hvilken retning projektet skulle gå. Der var enighed om at der ikke blev arbejdet videre mellem møderne. Det viste sig dog at flere af deltagerne fik ideer og arbejde videre på disse derhjemme. Flere var blevet ”sendt afsted” af rektor uden helt at vide hvad projektet gik ud på. Det er min fornemmelse at størstedelen af deltagerne stadig ikke er klar over at projektet er en del af et større netværksprojekt. Erfaringer

16 Center for Naturvidenskabernes og Matematikkens Didaktik NAMADI Netværk om udvikling af naturvidenskabelige og matematiske studieretningsprojekter Hvad kunne være gjort anderledes? Formål Økonomi og ressourcer Deltagere Ledelse og koordinering Temaer og aktiviteter Formål Skulle præciseres yderligere Deltagere: Skulle have været udvalgt mere specifikt Temaer og aktiviteter: Skulle have været beskrevet mere konkret Ledelse og koordinering: Skulle have været på plads fra starten Økonomi og ressourcer: Var velbeskrevet allerede i ansøgningen

17 Center for Naturvidenskabernes og Matematikkens Didaktik NAMADI Netværk om udvikling af naturvidenskabelige og matematiske studieretningsprojekter Keywords Værdifællesskab Gensidig afhængighed Tillid og respekt Interesse Engagement Sympati Efter Hjørdie, 2006

18 Center for Naturvidenskabernes og Matematikkens Didaktik NAMADI Netværk om udvikling af naturvidenskabelige og matematiske studieretningsprojekter Litteratur og link Bodil Pedersen : Netværk – viden, inspiration og værktøjer, Aschoug, 2003 Marina Hjørdie: Netværskkogebogen, Ålborg erhvervsråd, 2006 Wayne Baker: Achieving success through social capital : Tapping the hidden resources in your personal and business networks, 2000 Dansk Læringscenter om Netværk – www.laeringscenter.dk

19 Center for Naturvidenskabernes og Matematikkens Didaktik NAMADI Netværk om udvikling af naturvidenskabelige og matematiske studieretningsprojekter Tak for opmærksomheden Er der nogle spørgsmål?


Download ppt "Center for Naturvidenskabernes og Matematikkens Didaktik NAMADI Netværk om udvikling af naturvidenskabelige og matematiske studieretningsprojekter Erfaringer."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google