Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

DSB UddannelsesCenter Vagtmand I Kommunikation I 1 december 2010 I version 1.00 I 1 I Kommunikation 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 6.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "DSB UddannelsesCenter Vagtmand I Kommunikation I 1 december 2010 I version 1.00 I 1 I Kommunikation 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 6."— Præsentationens transcript:

1 DSB UddannelsesCenter Vagtmand I Kommunikation I 1 december 2010 I version 1.00 I 1 I Kommunikation 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 6

2 DSB UddannelsesCenter Vagtmand I Kommunikation I 1 december 2010 I version 1.00 I 2 I 5 Hvad er kommunikation? af latin: communicare, ”at gøre fælles” ƒ Kommunikation udgør en grundlæggende forudsætning for alt socialt fællesskab ƒ Ingen sociale systemer, sociale organisationer eller samfund kan etableres og opretholdes - eller ændres - uden kommunikation ƒ Først som deltager i kommunikative handlinger bliver mennesket et socialt væsen

3 DSB UddannelsesCenter Vagtmand I Kommunikation I 1 december 2010 I version 1.00 I 3 I 5 En vejs kommunikation ƒ Er hurtigere – kan gives flydende ƒ Lettere at opretholde disciplin – udstråler autoritet ƒ Lettere at planlægge – afsenderen bestemmer ƒ Sikrer afsenderen mod kritik – er der misforståelser er det modtageren der er dum God ide når: ƒ Det skal gå hurtigt ƒ ”Se pænere ud” ƒ Det er ikke mit problem at nogen er ”spejlblanke”

4 DSB UddannelsesCenter Vagtmand I Kommunikation I 1 december 2010 I version 1.00 I 4 I 5 To vejs kommunikation ƒ Er mere nøjagtig – flere får rigtige resultater ƒ Mere sikkerhed – flere nøjagtige bedømmelser ƒ Støjfyldt og uordentligt – afsenderen afbrydes, alle skal ses og forstås – også den langsomme ƒ Mindre disciplin – afsenderen kan føle sig angrebet og skal forsvare ƒ Mangelfulde forklaringer vil blive anfægtet God ide : ƒ Fordi det er større sandsynlighed for at modtageren forstår indholdet Værktøj : ƒ Dialog ƒ Visualisering ƒ Eksempel

5 DSB UddannelsesCenter Vagtmand I Kommunikation I 1 december 2010 I version 1.00 I 5 I 5 Nonverbale signaler Gennemslagskraft, opmærksomhed og troværdighed dannes i stor grad ud fra de nonverbale signaler

6 DSB UddannelsesCenter Vagtmand I Kommunikation I 1 december 2010 I version 1.00 I 6 I 5 Tøj og udseende Øvelse: ƒ Alder ƒ Familieforhold ƒ Antal børn ƒ Arbejde ƒ Fritidsinteresser ƒ Parti ƒ Rar, arrogant, usikker, overlegen, perfekt, rodehoved, charlatan, nikkedukke ƒ Transportmiddel ƒ Navn Sceneskift: Hvem er de nu?

7 DSB UddannelsesCenter Vagtmand I Kommunikation I 1 december 2010 I version 1.00 I 7 I 5 Verbal kommunikation er ikke den bedste kommunikation Vi opfatter forskelligt alt efter hvilke sanser der er vores foretrukne Da vi ikke altid kender vores kursister, må du som underviser inddrage alle tre faktorer i din undervisning. AuditiveVisuelleKinetiske

8 DSB UddannelsesCenter Vagtmand I Kommunikation I 1 december 2010 I version 1.00 I 8 I 5 Kommunikationskanaler Tale Visualisering Tavle flipover transparenter osv. Genstande

9 DSB UddannelsesCenter Vagtmand I Kommunikation I 1 december 2010 I version 1.00 I 9 I 5 Om kommunikation Man siger ikke det, man siger,... man siger det, der bliver hørt! Man skriver ikke det, man skriver... man skriver det, der bliver læst! Man viser ikke det, man viser,... man viser det, der bliver set! Man gør ikke det, man gør,... man gør det, der bliver oplevet! Lorem ipsum dolor sit amet, og således gik det til, at toget blev rødt som rosen og aflangt som et franskbrød, hvis man da ellers tror på den historie...........

10 DSB UddannelsesCenter Vagtmand I Kommunikation I 1 december 2010 I version 1.00 I 10 I 5 Instruktionsteknik 7 Tag udgangspunkt i den viden, din bruger har 7 Kald en spade for en spade hver gang !!

11 DSB UddannelsesCenter Vagtmand I Kommunikation I 1 december 2010 I version 1.00 I 11 I 5 Hvordan man instruerer Forbered kursisten/medarbejderen ƒ Få kursisten til at føle sig tryg ƒ Forklar arbejdet og find ud af, hvad kursisten allerede kan ƒ Skab interesse ƒ Placer kursisten rigtigt Tag det igennem ƒ Tag et afsnit ad gangen ƒ Fremhæv nøglepunkter ƒ Din instruktion skal være klar og tydelig, grundig og rolig i passende ”bidder”

12 DSB UddannelsesCenter Vagtmand I Kommunikation I 1 december 2010 I version 1.00 I 12 I 5 Instruktionsteknik - fortsat Lad kursisten selv gøre det ƒ Lad kursisten selv prøve – ret fejlene ƒ Ekstratur med forklaring fra kursisten omkring nøglepunkter ƒ Overbevis dig om at kursisten forstår det ƒ Bliv ved til kursisten kan Følg arbejdet op ƒ Fortæl hvor kursisten kan få hjælp ƒ Læg op til at han spørger – det giver involvering ƒ Lad kursisten gøre sine egne erfaringer ved at arbejde på egen hånd ƒ Hyppige tilsyn ƒ Normale tilsyn hen ad vejen ?

13 DSB UddannelsesCenter Vagtmand I Kommunikation I 1 december 2010 I version 1.00 I 13 I 5 Øvelse 7 En mand står på en stige da tilsyn kommer på besøg...


Download ppt "DSB UddannelsesCenter Vagtmand I Kommunikation I 1 december 2010 I version 1.00 I 1 I Kommunikation 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 6."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google