Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

-GIV SPROGET VOKSEVÆRK Gyldendals 5. maj 2014. 2 KORT OM MARY FONDEN OG BAGGRUNDEN FOR LÆSELEG.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "-GIV SPROGET VOKSEVÆRK Gyldendals 5. maj 2014. 2 KORT OM MARY FONDEN OG BAGGRUNDEN FOR LÆSELEG."— Præsentationens transcript:

1 -GIV SPROGET VOKSEVÆRK Gyldendals 5. maj 2014

2 2 KORT OM MARY FONDEN OG BAGGRUNDEN FOR LÆSELEG

3 Mary Fondens formål At bekæmpe social isolation Grundtanke: Alle har ret til at høre til Sociale projekter inden for indsatsområderne: - Ensomhed - Vold i Hjemmet - Mobning og Trivsel

4 Motivation for LæseLeg Mangel på ord er et stort problem for mange børn Et veludviklet sprog er med til at åbne døren til social inklusion og faglig indlæring. Mange børnehaver har et stort fokus på sprog – men mange påpeger, at de mangler konkrete redskaber til at arbejde målrettet med opgaven.

5 LæseLeg-pakkens indhold Faghæfte og instruktions-dvd Fire gode billedbøger (værdi min. 500 kr.) Boglister med anbefalede bøger (2 stk.) 28 boghæfter – et til hver af de medfølgende og anbefalede bøger Info-flyere (10 stk.) og forældreflyere (45 stk. på fem forskellige sprog)

6 Principper i arbejdet med LæseLeg LæseLeg-materialerne er udviklet i samarbejde med førende forskere og praktikere på området alle bøger læses tre gange sammen med en lille gruppe børn, 2-5 alt efter børnenes alder Efter de tre gennemlæsninger arbejdes der med bogens indhold gennem forskellige kreative aktiviteter. LæseLeg er en værdifuld aktivitet for alle børn og en NØDVENDIG aktivitet for børn, der har behov for støtte til deres tilegnelse af et stort sprog. 6

7 DET VIGTIGE ARBEJDE MED BØRNS SPROG 7

8 Børns sprogtilegnelse Når vi ønsker at give børn mulighed og behov for at tilegne sig et stort sprog, skal vi i kommunikative sammenhænge udfordre dem sprogligt og ikke stimulere dem. Sprogtilegnelse er en proces, som forudsætter, at barnet selv er aktivt og ikke kun en genstand, som den voksne gør noget ved. (Hans Vejleskov Kommunikation i dagtilbud, i Dansk, kultur og kommunikation, Kroghs Forlag, 2007) 8

9 Hvorfor er dialogisk læsning så vigtigt? Når danske børn er 30 mdr. er der en spredning i deres ordforråd gående fra 250 ord til ca. 720 ord – forskellen kan beskrives som en faktor 3. Hvis der ikke gøres en målrettet indsats er forskellen i 6 årsalderen vokset til en faktor 5. 3 årige børns ordforråd korrelerer med læseforståelsen i 16 årsalderen. Et barn med et stort ordforråd tilegner sig hurtigere og lettere nye ord end et barn med et lille ordforråd. 9

10 Dialogisk oplæsning af billedbøger -er en sublim, næsten komplet sprogpædagogisk metode, fordi: børnene møder et gennemarbejdet sprog fyldt med et varieret udbud af ord brugt i meningsfulde sammenhænge – sproget er visualiseret børnene selv er sprogligt aktive i bogsamtalerne børnene gennem bøgernes gode historier får oplevelser, som kan hjælpe dem til at finde ud af, hvad børnene får mulighed for at tilegne sig narrative kompetencer og fiktions- kompetencer børnene møder bogens og dermed skriftsprogets verden bøgerne tilbyder fælles legeoplæg; bøgernes illustrationer er en af de kraftige inspirationskilder til leg og sidst, men ikke mindst, fordi utallige forskningsstudier har vist evidens for, at dialogisk læsning, og også LæseLeg, bidrager til at øge børns kommunikative færdigheder. Mange af studierne har vist, at der sker en markant forbedring af børnenes ordforråd. 10

11 LæseLeg skaber øget bevidsthed om … : at oplæsning som et frivilligt tilbud ikke er tilstrækkeligt man løser ikke problemet med børn, der ikke vil oplæsning, med ikke at læse for dem – men med at læse mere med dem. at pædagogers sprog og sprogbrug har meget stor betydning for børnenes sprogtilegnelse. Børn skal møde nye ord hver dag. at der ikke findes svære ord, men kun ord, der er mere sjældne end andre. at man kan gøre en afgørende forskel for børn med et lille sprog i børnehaven. Børn, der ikke møder mange ord, oplæsning mv. derhjemme, er helt afhængige af at modtage de rette udfordringer i dagtilbuddet.

12 TAK FOR I DAG For mere information, spørgsmål til bestilling, kurser mv.: laeseleg@maryfonden.dk tlf. 45 27 30 20. Få mere viden om LæseLeg på www.læseleg.dkwww.læseleg.dk eller på Facebook: facebook.dk/laeseleg 12


Download ppt "-GIV SPROGET VOKSEVÆRK Gyldendals 5. maj 2014. 2 KORT OM MARY FONDEN OG BAGGRUNDEN FOR LÆSELEG."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google