Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis."— Præsentationens transcript:

1 Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis du ikke kan få fat i billedeindsættelses- knappen; Læg teksten bagerst og klik på ikonen Praktikken ind i skolen og skolen ud i praktikken Kristina Ringkjøbing-Christiansen www.ibc/hovedforlob.dk IBC Hovedforløb

2 Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Program Oplæg om IBCs samarbejde med praktikkerne Gruppediskussioner Opsamling og best practice IBC Hovedforløb www.ibc/hovedforlob.dk

3 Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Konteksten er offentlig administration! Ca. 20 virksomheder i netværket Interesserede uddannelsesansvarlige der prioriterer elevopgaven En virksomhed har 34 elever – andre har 1 Personlig vinding – ”what´s in it for me” IBC Hovedforløb www.ibc/hovedforlob.dk

4 Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Kontakten Fysisk direkte kontakt 2 årlige netværksmøder (2 lokationer) 5-8 årlige virksomhedsbesøg Løbende dialog Fælles udvikling af valgfag Inddragelse på skoleophold Indirekte kontakt Førskoleopgaver/mellemskoleopgaver Refleksionsopgaver (efter) AdHoc (besøg i undervisningen, virksomhedsbesøg mv.) IBC Hovedforløb www.ibc/hovedforlob.dk

5 Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Læringshjulet Før Eleven er bevidst og afklaret om sine personlige mål med emnet Eleven er motiveret Eleven er forberedt Under Inddragelse af elevens virkelighed Refleksion – det lærte skal kobles til det kendte Involvering – eleven kan bidrage til undervisningen Brobygning – eleven skal allerede på skolen kunne se koblingen Efter Eleven skal aftale konkrete opgaver med praktikken, hvor det lærte indgår Sikre opbakning fra leder, kollegaer og øvrige omgivelser Lægge milepæle og remindere i kalenderen IBC Hovedforløb www.ibc/hovedforlob.dk

6 Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Hvad siger virksomhederne? ”Dialogen gør at vi i fællesskab får sikret det gode forløb med praksis og teori” Citat: Benedicte (SKAT) ”Jeg indkalde altid mine elever efter et skoleophold og inden et netværksmøde for at få deres tilbagemeldinger med på netværksmødet. På denne måde føler eleverne at de bliver set, hørt og forstået” Louise (UDK) ”Det er meget værdifuldt og alfa omega at skole og praktik har et godt samarbejde. Det giver sammenhæng i uddannelsen mellem skole og praktik. At meldingerne, der kommer fra begge steder er stemt overens og at man har en fælles forståelse for tingene” Citat: Louise (Haderslev Kommune) Samarbejdet er værdifuldt fordi det klæder os på til at hjælpe eleven med at lære, det gavner os i rekrutteringen og giver os mulighed for at udvikle uddannelsen. Citat: Trine Solgaard (Retten i Horsens) IBC Hovedforløb www.ibc/hovedforlob.dk

7 Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Hvad siger eleverne? ”Jeg oplever at skole og praktik arbejder sammen når mine kollegaer kommer ind på skolen og ser det projekt, vi har arbejdet med” Citat: Tina (Vejen Kommune) ”Når skolen kender til de arbejdsopgaver eleven sidder med kan de bedre tilpasse undervisningen til den virkelighed eleverne møder. Jeg mærkede især samarbejdet da der kom to fra min praktikplads og deltog i undervisningen” Citat: Rasmus (Kolding Kommune) ”Jeg mærker at skolen og praktikken arbejder sammen i forbindelse med de individuelle opgaver, hvor jeg skulle tage udgangspunkt i min egen praksis” Citat: Lea (Aabenraa Kommune) IBC Hovedforløb www.ibc/hovedforlob.dk

8 Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Ressourcer og rammer Hvad vil vi bruge vores energi på? Start med det nemme… Inddrag praktikken i planlægningen Skær noget fra!! IBC Hovedforløb www.ibc/hovedforlob.dk

9 Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Fremtiden på IBC Meget mere differentieret undervisning PBL Blended learning/flipped learning Uddannelse af oplæringsansvarlige Uddannelse af undervisere (”på praktik i praktikken”) Mere samarbejde om elevens uddannelse IBC Hovedforløb www.ibc/hovedforlob.dk

10 Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Diskussion ved bordene Grupperne skal vælge følgende roller: Ordstyrer Tidsstyrer referent I får udleveret en bunke spørgsmål. De skal lægges på bordet med bagsiden opad. Træk et kort ad gangen. I skal I gruppen diskutere spørgsmålet – der er ikke krav til tiden – prøv dog at nå flere spørgsmål. Målet er, at I undervejs får noteret ned, hvad I forbinder med ”best practice” i forhold til at styrke samarbejdet mellem skole og praktik. Vi samler op i plenum! IBC Kurser www.ibckurser.dk

11 Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Opsamling – best practice! IBC Hovedforløb www.ibc/hovedforlob.dk

12 Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Referencer Aarkrog, Vibe (2012). Fra teori til praksis. Undervisning med fokus på transfer. Munksgaard. Wahlgren, Bjarne m.fl. (2002). Refleksion og læring. Kompetenceudvikling i arbejdslivet. Samfundslitteratur. Wahlgren, Bjarne (2009). Transfer mellem uddannelse og arbejde. Nationalt Center for Kompetenceudvikling. Findes på: http://www.uvm.dk/Uddannelser-og- dagtilbud/Uddannelser-til-voksne/Fakta-om-uddannelser-til- voksne/VEU- raadet/~/media/UVM/Filer/Udd/Voksne/PDF10/100324_Transfer_m ellem_uddannelse_og_arbejde%20_Bjarne_Wahlgren%20_NCK%2 0_august_2009.ashxhttp://www.uvm.dk/Uddannelser-og- dagtilbud/Uddannelser-til-voksne/Fakta-om-uddannelser-til- voksne/VEU- raadet/~/media/UVM/Filer/Udd/Voksne/PDF10/100324_Transfer_m ellem_uddannelse_og_arbejde%20_Bjarne_Wahlgren%20_NCK%2 0_august_2009.ashx IBC Hovedforløb www.ibc/hovedforlob.dk

13 Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis du ikke kan få fat i billedeindsættelses- knappen; Læg teksten bagerst og klik på ikonen Tak! www.ibc/hovedforlob.dk IBC Hovedforløb


Download ppt "Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google