Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kend din kerneopgave Anders Seneca, Dogmekompagniet Morten Christensen, Ledelseslaboratoriet.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kend din kerneopgave Anders Seneca, Dogmekompagniet Morten Christensen, Ledelseslaboratoriet."— Præsentationens transcript:

1 Kend din kerneopgave Anders Seneca, Dogmekompagniet Morten Christensen, Ledelseslaboratoriet

2 Forandring kræver Forankring!

3

4 Lone med hat!

5

6 Kerneopgaven?

7 Een Kerneopgave..flere Arbejdsopgaver

8 KERNEOPGAVE Kerneopgave Arbejdsopgaver

9 Hvad skal vi lykkes med, sammen?

10 Hvad skal vi lykkes med, sammen?..og hvordan?

11 Når mål bliver til middel,..til nye mål

12 KERNEOPGAVEN skal defineres OG operationaliseres Fra flotte ord til handling..

13 4 dimensioner Kerneopgavens operationalisering: Målgruppen Værdien Ambitionen Tilgangen

14 Målgruppen

15 Hvem skal vi lykkes med? Hvem skal opleve effekten?

16 Hvad kalder vi dem – og hvordan møder vi dem? Problem …eller samarbejdspartner?

17 Hvordan forstår de vores kerneopgave?

18 Værdien

19 Hvad skulle de gerne mangle …hvis vi forsvandt i morgen?

20 Hvad er vigtigste effekt …af vores indsats?

21

22

23 Hvad, hvordan..og hvorfor gør vi det?

24 Hvad vil vi brænde for, sammen?

25 Motivationen..fælles og fremtidig?

26 Ambitionen..hvad vil vi kendes for?

27 Hvad er vi stolte af?

28 KERNEOPGAVE..er en succesbeskrivelse!

29 Hvornår har vi sidst fejret en succes?

30 Vilkårlige udfordringer..eller udfordrende vilkår?

31 Det er kun en udfordring …hvis vi kan gøre noget ved det!

32 Der er stor forskel …på ambition og utopi!

33 Fra ydelse til SAMSKABELSE Løser vi opgaven for dem..eller med dem?

34 Den værdi vi skaber..sammen med dem Kerneopgaven

35 Kører han bus?

36 ..eller bevæger han mennesker?

37

38 Hvordan bliver vi endnu bedre til at løse opgaven med dem?

39 SPØRG!

40 Oplever vi en fælles forståelse..af kerneopgaven? HVORDAN?

41 Kerneopgaven …løses gennem samskabelse! Men hvad hvis de skaber sig?

42 (hvordan) kommunikerer vi kerneopgaven?

43 Hvordan afstemmer vi forventninger?

44 Kerneopgaven defineres kommunikeres optimeres!

45 Gevinsten..ved styrket fokus på kerneopgaven?

46 Kendt kerneopgave skaber forudsætninger for: Professionalisme Service Kvalitet og prioritering Kompetencer Trivsel

47 Hvad vil det sige at være professionel? Fra profession..til professionalisme!

48 Kender I dem?

49 Professionelle?

50 Kommunen 1.0 (dominerende frem til ca. 1970) Kommunen er....en myndighed Kommunen møder borgerne som....undersåtter Politikernes opgave er....at afgøre enkeltsager Politikerne virker ved at....behandle sager på formelle møder med formelle dagsordener Succeskriteriet for den gode kommune er....retssikkerhed Den gode medarbejder er....optaget af retfærdighed Den gode leder....er god til at huske reglerne

51 Kommunen 1.0 (dominerende frem til ca. 1970) Kommunen 2.0 (dominerende ca. 1970-2007) Kommunen er....en myndighed..en organisation Kommunen møder borgerne som....undersåtter.. kunder Politikernes opgave er....at afgøre enkeltsager..at styre organisationen Politikerne virker ved at....behandle sager på formelle møder med formelle dagsordener..sætte mål og økonomiske rammer i dialog med fagfolk og kunder Succeskriteriet for den gode kommune er....retssikkerhed..faglig kvalitet, kundetilfredshed og effektivitet Den gode medarbejder er....optaget af retfærdighed..serviceminded, imødekommende og kan leve sig ind i borgerens behov Den gode leder....er god til at huske reglerne..er god til styring

52 Kommunen 1.0 (dominerende frem til ca. 1970) Kommunen 2.0 (dominerende ca. 1970-2007) Kommunen 3.0 (dominerende fra 2007?) Kommunen er....en myndighed..en organisation..et lokalsamfund Kommunen møder borgerne som....undersåtter.. kunder..resursestærke, aktive samfundsborgere Politikernes opgave er....at afgøre enkeltsager..at styre organisationen..at lede lokalsamfundet Politikerne virker ved at....behandle sager på formelle møder med formelle dagsordener..sætte mål og økonomiske rammer i dialog med fagfolk og kunder..præge dagsordenerne og stimulere aktiviteten i lokalsamfundet Succeskriteriet for den gode kommune er....retssikkerhed..faglig kvalitet, kundetilfredshed og effektivitet.. et attraktivt og innovativt lokalsamfund, hvor alles resurser er i spil Den gode medarbejder er....optaget af retfærdighed..serviceminded, imødekommende og kan leve sig ind i borgerens behov..optaget af at finde resurserne hos alle, bringe mennesker sammen i fællesskaber, mediere og støtte Den gode leder....er god til at huske reglerne..er god til styring..er god til ledelse

53 KompetenceudviklingLedelsesudvikling Kerneopgaven Organisationsudvikling

54 Kultur spiser strategi til morgenmad

55 Ledelsesopgaven At lede kerneopgaven som organisationens succesbeskrivelse og den fælles motivation

56 Ledelsesopgaven Hvordan ser en succes ud? Hvornår har vi sidst fejret en succes?

57 Ledelsesopgaven Fra ledelse af mål til ledelse af formål

58 Ledelsesopgaven Tilfredse medarbejdere eller tilfredse borgere?

59 Kerneopgaven Ledelse af selvledende medarbejdere

60 spørge jørgen spørge jør

61

62 Initiativdyrkeren: inspirator, uddelegerer, systembryder, tillid, opstarter, kaospilot, søsætter, undgår at stå i vejen, fjerner barrierer, iværksætter, gartner, går forrest, afgiver kontrol, mod, fødselshjælper.

63 Udforskeren: ukendte veje, på tværs af hierarkier, anelser, protostyring, pilotforsøg, kontekst, udfordrer, usikre rum, åbner op, kompleksitet, uformel, intuition, nysgerrig, trives i det usikre, nye måder, mavefornemmelse, muligheder, innovation, spørgsmål, ukendte veje, eksperimenter. Initiativdyrkeren: inspirator, uddelegerer, systembryder, tillid, opstarter, kaospilot, søsætter, undgår at stå i vejen, fjerner barrierer, iværksætter, gartner, går forrest, afgiver kontrol, mod, fødselshjælper.

64 Udforskeren: ukendte veje, på tværs af hierarkier, anelser, protostyring, pilotforsøg, kontekst, udfordrer, usikre rum, åbner op, kompleksitet, uformel, intuition, nysgerrig, trives i det usikre, nye måder, mavefornemmelse, muligheder, innovation, spørgsmål, ukendte veje, eksperimenter. Meningsskaber: Viser sammenhæng, kommunikerer, skaber klarhed, oversætter, retning, historiefortæller, følgeskab, strategi og vision, gennemslagskraft, tydeliggør fremskridt, forenkler. Initiativdyrkeren: inspirator, uddelegerer, systembryder, tillid, opstarter, kaospilot, søsætter, undgår at stå i vejen, fjerner barrierer, iværksætter, gartner, går forrest, afgiver kontrol, mod, fødselshjælper.

65 Udforskeren: ukendte veje, på tværs af hierarkier, anelser, protostyring, pilotforsøg, kontekst, udfordrer, usikre rum, åbner op, kompleksitet, uformel, intuition, nysgerrig, trives i det usikre, nye måder, mavefornemmelse, muligheder, innovation, spørgsmål, ukendte veje, eksperimenter. Meningsskaber: Viser sammenhæng, kommunikerer, skaber klarhed, oversætter, retning, historiefortæller, følgeskab, strategi og vision, gennemslagskraft, tydeliggør fremskridt, forenkler. Initiativdyrkeren: inspirator, uddelegerer, systembryder, tillid, opstarter, kaospilot, søsætter, undgår at stå i vejen, fjerner barrierer, iværksætter, gartner, går forrest, afgiver kontrol, mod, fødselshjælper. Netværkssmeden: relationer, samskaber, ressourcejæger, ligeværd, netværk, involverer, fællesskaber, arenaskaber, coacher, tværfagligt samarbejde, lytter, projektskaber, holdspiller.

66 Udforskeren: ukendte veje, på tværs af hierarkier, anelser, protostyring, pilotforsøg, kontekst, udfordrer, usikre rum, åbner op, kompleksitet, uformel, intuition, nysgerrig, trives i det usikre, nye måder, mavefornemmelse, muligheder, innovation, spørgsmål, ukendte veje, eksperimenter. Meningsskaber: Viser sammenhæng, kommunikerer, skaber klarhed, oversætter, retning, historiefortæller, følgeskab, strategi og vision, gennemslagskraft, tydeliggør fremskridt, forenkler. Initiativdyrkeren: inspirator, uddelegerer, systembryder, tillid, opstarter, kaospilot, søsætter, undgår at stå i vejen, fjerner barrierer, iværksætter, gartner, går forrest, afgiver kontrol, mod, fødselshjælper. Netværkssmeden: relationer, samskaber, ressourcejæger, ligeværd, netværk, involverer, fællesskaber, arenaskaber, coacher, tværfagligt samarbejde, lytter, projektskaber, holdspiller. Effektjægeren: Værdiskaber, resultater, logistik, vedholdenhed, fremdrift, hele værdikæden, styringshaj, meningsfuld måling, tilpasser undervejs, økonomi, balancerer hensyn.

67 Kerne- opgave Arbejdsopgave

68 Kerne- opgave Arbejdsopgave

69 Adfærd/arbejdsopgaver, vi vil fastholde:Adfærd/arbejdsopgaver, vi vil udvikle: Adfærd/arbejdsopgaver, vi vil afvikle:Adfærd/arbejdsopgaver, vi vil tilføje (afventer i første omgang): Kerneopgaven (det, vi skal lykkes med)

70 Gruppedrøftelser

71 Drøft i mindre grupper – derefter fælles 1.Hvordan har kerneopgaven udviklet sig hos dig i de seneste 10 år – og hvordan forventer du, at den vil udvikle sig i de kommende 10? 2.Hvordan påvirker forandringerne i kerneopgaven din ledelsesrolle? ?

72 Fra i dag til hver-dag 1.Individuelt: Formulér eet brændende spørgsmål, som du med fordel kunne arbejde videre med ”derhjemme” – med udgangspunkt i dagens drøftelser om kerneopgaven. 2.Med sidemanden: Del og motivér jeres spørgsmål. >>

73 Morten Christensen T: 41261097 E: ledelseslaboratoriet@gmail.com


Download ppt "Kend din kerneopgave Anders Seneca, Dogmekompagniet Morten Christensen, Ledelseslaboratoriet."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google