Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Diskussionsoplæg Didaktik, design og digitalisering.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Diskussionsoplæg Didaktik, design og digitalisering."— Præsentationens transcript:

1 Diskussionsoplæg Didaktik, design og digitalisering

2 Overblik Bogens indhold og ambition Hvorfor er det væsentligt – hvilke aktuelle problematikker skriver bogen sig ind i Et par tanker og spørgsmål

3 Indhold og ambition Ambition forbilledlig Kombinerer læringsteoretiske refleksioner, teknologiske trends og cases Kombinerer nordisk/germansk didaktisk tænkning med indsigter fra Angelsaksisk tradition (learning design feltet – Goodyear, Conole, Laurillard) Giver reflekteret og teoretisk funderet indsigt i ‘design’-feltet inden for læring og undervisning Arbejder med ‘indirekte design’ Indeholder eksempler fra både skole, bibliotek, offentlig selvbetjening Vigtigt at sammentænke domænerne! Hvorfor er det relevant?

4 #ENTERCORYDON – Vi trykker ENTER – og så kører det Stor tiltro til teknologi – ‘the technological fix’ – ‘education is broken – tech X will fix it’ Silicon-valley-narrativet og kommercielle kræfter – hvad er MOOCs og Ipads svaret på? Hvem har interesser i ‘teknologi i uddannelse’ Danmark rigt på teknologi i klasseværelset, men spændfelt mellem ‘mulighederne’ og ‘faktisk brug’… Forskningsrapport på rapport: investér i uddannelse af underviserne…og svaret bliver: Billede oprindeligt fra: http://www.business.dk/digital/bare-kom-an-hackere Tweet fra: https://twitter.com/peterkofod/status/544853190534246401

5 Yaaaay - Ipads

6 Silicon Valley – we are listening to all our dreams…oh…no....your dreams we mean….

7 Vi trykker ENTER – og så kører det Stadig meget fokus på teknologierne, selvom der betales ‘lip service’ til pædagogikken også Tovtræk mellem forskellige interesser –Pædagogik vs. teknologi Pædagog: What would Gert Biesta do? Teknolog: Ehm – web 3.0?... Hvordan kan vi bedre realisere mulighedspotentialet mellem ‘kreativ it- pædagogisk best practice’ som realiseres i forskningsprojekter og ‘hverdagspraksis’ Der er stadig langt mellem de to – mere teknologi er nok ikke løsningen. Hvor ligger driveren til forandring? https://da.wikipedia.org/wiki/Charles_Winckler

8 Bogen: Giver ikke én model, men redskaber og begreber til at tænke over de spændfelter og den introducerer eksempler på innovativ praksis Synergi mellem teknologi og pædagogik (Nina om forsk.gruppen) Design som proces, plan, produkt og udførelse Indirekte design – der findes ikke bare plan og eksekvering Design-tænkning og -praksis er et skridt på vejen mod at skabe bedre ‘fit’ mellem ideal og hverdag

9 Et par tanker Design begrebet åbner måske for andre redskaber, tænkninger og traditioner – design-spil, card-sorting, modeller etc. – Design et metafor- netværk som trækker andre forbindelser og begreber frem –Er design fx mere kollektivt orienteret? Gennemgående brug af didaktisk model – kunne måske være interessant til næste bog – eller dansk bog på tværs. Arbejde med og raffinere bestemt model, der gøres til udgangspunkt for designs og designprocesser i bogen og samtidig udvikles (DBR) Hvorledes kan vi dele designs – også med ‘noter’ om nedbrud Versionsnummereringer og teknologisk diskurs – 3.0 – er undervisning på web 3.0 mere pædagogisk innovativt end på 1.0? –Er pædagogisk praksis nødvendigvis mere innovativ fordi den foregår på nyere platform/teknologi? Falder vi ofte selv i fælden ved at fokusere på ‘nye teknologier’ – måske kunne nyt koncept være: reduce, reuse, recycle Politik og kommercialisering – er det områder vi er for vage omkring i dansk it og læringsforskning


Download ppt "Diskussionsoplæg Didaktik, design og digitalisering."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google