Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Vand på Island Et undervisningsforløb om vand og om hvordan vand udnyttes som resurse på Island. Ikke alle siderne er helt udviklet men kan bruges alene.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Vand på Island Et undervisningsforløb om vand og om hvordan vand udnyttes som resurse på Island. Ikke alle siderne er helt udviklet men kan bruges alene."— Præsentationens transcript:

1 Vand på Island Et undervisningsforløb om vand og om hvordan vand udnyttes som resurse på Island. Ikke alle siderne er helt udviklet men kan bruges alene eller som helhed. Det tænkes brugt som indledende fysik/kemi forløb, da en del discipliner præsenteres. Der er ikke tænkt nogen speciel rækkefølge, men lad eleverne arbejde sig frem. Måske behøver alle grupperne ikke lave alle opgaverne. Der kunne tænkes præsentationer ind. Eleverne udfylder løbende deres digitale portfolie eller en digital journal der er udarbejdet sammen med dem. De to illustrationer der er i forløbet er egne kreationer. Ved et par andre af opgaverne må der selv klippes opstillinger ind. (rettigheder!!)

2 Vand som nydelse 1 I de varme kilder på Island er der salte og mineraler opløst i vandet. Dette skulle være godt vor vores hud. Få nogle salte og mineraler af din lærer og undersøg om de alle kan opløses i demiraliseret vand. Og om der kan opløses lige meget af de forskellige stoffer. Brug reagensglas Skriv dine opdagelser i din journal Gem vandet i reagesglassene til senere undersøgelse

3 Vand som nydelse 2 I skal nu vise at der er salte opløst i vandet Når salte opløses i vand bliver de til positive og negative ioner. Derfor kan saltvand lede strøm. I skal lave nogle forsøg der viser at saltvand, men ikke demiraliseret vand kan lede strøm. Tegn forsøgsopstillingen i din journal. Få eventuelt lidt hjælp fra din lærer. Beskriv i jeres journal hvad I opdager Tip. I skal have et fint følende amperemeter sat ind i kredsløbet. Brug evt. data-logger. I skal stille strømforsyningen på 6V=

4 Vand som nydelse 3 Kan vi skaffe rent drikkevand ud fra saltvand. I skal lave nedenstående destillationsopstilling. Jeres saltvand skal i kolben Efter I har fået opsamlet noget vand i reagensglasset, skal I have undersøgt om vandet er fjernet. I skal i jeres journal beskrive hvad der sker, samt forsøge at komme med en forklaring på det Husk beskyttelsesbriller Indsæt her et billede af destilationsopstilling

5 Vand som nydelse 4 En af de gode ting ved de varme kilder er at man ligger og slapper af men kan man flyde? I skal nu undersøge om forskellige ting er tungere eller lettere end vand. I et bægerglas skal i forsigtigt komme ca. 100 ml. sirup, vand og madolie. Derefter skal i prøve at komme forskellige genstande i denne mærkelige blanding. F.eks. Stearin, viskelæder, frugt, metal, korkprop og hvad i ellers syntes kunne være spændende. Beskriv i jeres journal hvad der sker, og kan I udfra dette fortælle noget om hvad de forskellige genstande/væsker vejer i forhold til vand.

6 Vand som nydelse 5 Er det lettere at flyde i saltvand I skal se om I kan få et æg til at hænge midt i et glas med vand. Beskriv hvad I vil gøre, og forklar det ud fra hvad I ved om masefylde Tip. Kom et æg i et glas postevand, og derefter i et glas hvor der er meget salt opløst. Brug det i observerer her til at lave forsøget

7 Kan vi køre på vand 1 Hvilke to grundstoffer består vand af? I skal undersøge hvilke grundstoffer vand består af, ved at lave elektrolyse på en blanding af vand og et par ml. svovlsyre. Når der sættes spænding (12V) på elektrolysekaret opsamles de dannede gasser i reagensglas Beskriv hvad der sker, samt hvordan i bestemmer gasarterne i reagensglassene Husk beskyttelsesbriller Indsæt her billede af elektrolyse, og brint og ilt prøven

8 Kan vi køre på vand 2 Find nu skolens brintbil frem og se om du kan se sammenhængen mellem elektrolyse og brintbil

9 Der er masser af energi i vand 1 På Island er vandet i undergrunden så varmt, at det kommer op til overfladen som vanddamp. Den varme damp bruges til at få en generator til at lave elektricitet. Herhjemme bruger vi også vanddamp, men det får vi ved at varme vandet op med olie. Hvilken af måderne er bedste for miljøet De næste par sider er nogle forsøg med vand, der skal hjælpe jer med, at forstå hvad der sker i en turbine på et kraftværk.

10 Energi i vand 1 I skal undersøge vands overgang fra flydende -> gas -> flydende Lav en opstilling som vist nedenfor. I skal beskrive hvad der sker, og har i mulighed så sæt et termometer tilsluttet en datalogger ned i kolben. Prøv at lade slangen blive i vandet når i slukker for varmen. Men kun hvis din lærer er i nærheden. Husk beskyttelsesbriller

11 Energi i vand 2 I skal nu undersøge hvad energien bruges til når en portion knust is opvarmes til vandet koger. I skal selv lave en opstilling I skal beskrive hvad der sker, samt forsøge at komme med en forklaring på det. I skal under hele opvarmningen måle temperaturen med en datalogger og tegne en graf af målingerne Husk beskyttelsesbriller

12 Energi i vand 3 I skal nu undersøge, hvor vand der fordamper, får sin energi fra. I skal lave forsøgsopstillingen, der er vist forneden. I skal i jeres journal beskrive hvad der sker, samt forsøge at komme med en forklaring på det. Betyder resultatet i øvrigt at det bliver koldere på Island

13 Energi i vand 4 Prøv nu med alt du nu ved om vand, om du kan få en tivolimølle, eller en hjemmelavet mølle, til at dreje rundt ved, at opvarme noget vand, og sørge for det kommer ud af kolben med lidt tryk på. (et spidst glasrør) Pas på og brug

14 Hvad ved du om vand Slut af med i din journal at skrive alt det ned, som du nu ved om vand


Download ppt "Vand på Island Et undervisningsforløb om vand og om hvordan vand udnyttes som resurse på Island. Ikke alle siderne er helt udviklet men kan bruges alene."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google