Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Transport- og EnergiministerietSide 1 Fast forbindelse over Femern Bælt Præsentation v. Claus F. Baunkjær.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Transport- og EnergiministerietSide 1 Fast forbindelse over Femern Bælt Præsentation v. Claus F. Baunkjær."— Præsentationens transcript:

1 Transport- og EnergiministerietSide 1 Fast forbindelse over Femern Bælt Præsentation v. Claus F. Baunkjær

2 Transport- og EnergiministerietSide 2 Faste forbindelser

3 Transport- og EnergiministerietSide 3 Øresund og Femern Bælt Øresundsforbindelsen og en fast forbindelse over Femern Bælt hænger sammen. Øresundsaftalen fra 1991: ”Danmarks regering erklærer sig rede til at arbejde for, at en fast forbindelse over Femer Bælt bliver gennemført under forudsætning af, at hensyn til miljø og økonomi tilgodeses.” En Femern Bælt-forbindelse vil styrke Øresundsforbindelsen yderligere (1,2 mia. kr.)

4 Transport- og EnergiministerietSide 4 Øresundsforbindelsen I dag en stor succes – efter en lidt langsom start Trafikvækst de seneste år på over 15 pct. - Meget i international sammenhæng! Især pendlertrafikken og erhvervstrafikken stiger markant God økonomi - Afdrag på gælden på kyst-til-kyst forbindelsen påbegyndt 4 år før forventet Medvirker til integration mellem Danmark og Sverige – Bosætning, erhverv, internationale virksomheder, forskning, uddannelse og kultur Styrker Øresundsregionen internationalt

5 Transport- og EnergiministerietSide 5 Begrundelser for Femern Bælt-forbindelse Styrker transportkorridoren mellem Skandinavien og kontinentet Lukker et hul i det europæiske transportnet Styrker Nordeuropa i den samlede europæiske udvikling Større fleksibilitet og tidsbesparelse for både gods- og persontransport = Effektivisering og sparede omkostninger Styrker jernbanetransporten

6 Transport- og EnergiministerietSide 6 De økonomiske nøgletal God rentabilitet – Tilbagebetalingstid på ca. 25 år Samfundsøkonomisk afkast på mindst 7 pct. om året. Samfundsøkonomisk nettogevinst på 15 mia. kr. Yderligere dynamiske og strategiske effekter på mindst 3 mia. kr.

7 Transport- og EnergiministerietSide 7 Status for Femern Bælt-processen Tre hovedtemaer: Teknisk løsning Finansieringsmodel Miljøspørgsmål

8 Transport- og EnergiministerietSide 8 Teknisk løsning

9 Transport- og EnergiministerietSide 9 Finansieringsmodel Statsgarantimodel PPP Landanlæg

10 Transport- og EnergiministerietSide 10 Trafikken på Femern Bælt

11 Transport- og EnergiministerietSide 11 Trafikken over Femern Bælt Gods via en fast forbindelse over Femern Bælt Oprindelse/destination - Danmark28 pct. - Sverige62 pct. - Norge / Finland10 pct. I alt100 pct.

12 Transport- og EnergiministerietSide 12 Trafikken over Femern Bælt Passagerer via en fast forbindelse over Femern Bælt Oprindelse/ Destination BilBaneBusI alt Danmark64 pct.67 pct.74 pct.66 pct. Sydsverige18 pct. 11 pct.17 pct. Nordsverige /Finland 10 pct.15 pct.11 pct. Norge9 pct.1 pct.4 pct.7 pct. I alt100 pct.

13 Transport- og EnergiministerietSide 13 Trafikken over Femern Bælt Svensk gods via Femern Bælt VejBane 4,5 mio. tons4,9 mio. tons

14 Transport- og EnergiministerietSide 14 Trafikken på Femern Bælt Femern Bælt-forbindelsen er ikke et ’enten-eller’, men et ’både-og’ Femern Bælt-forbindelsen led i generel styrkelse af forbindelserne mellem Skandinavien og Tyskland/kontinentet Svækker ikke andre transportkorridorer Skaber meget ny trafik Ingen nævneværdig indflydelse på trafikken via de tyske Østersøhavne

15 Transport- og EnergiministerietSide 15 Miljøet og en fast forbindelse Fælles dansk-tysk miljøkonsultationsrapport fra januar 2006: Få og håndterbare miljømæssige konsekvenser Miljøgevinster vedr. emissioner Sammenfatningsrapport udsendes sommeren 2006

16 Transport- og EnergiministerietSide 16 Den videre proces Indgår i det tyske regeringsgrundlag Ministermøde den 21. april 2006 i Berlin Enighed om tidsplan frem mod en endelig beslutning om en fast forbindelse over Femern Bælt inden udgangen af 2006

17 Transport- og EnergiministerietSide 17 Aktiviteter i 2006 Vigtige aktiviteter frem til december 2006: Afsluttende vurdering af projektforudsætningerne (trafikprognose, anlægs- og driftsomkostninger, TEN-støtte, realrente) Afslutning af analyse af finansieringsmodel. Finansiering af landanlæggene. Evaluering af miljøspørgsmål der er rejst i forbindelse med miljøkonsultationsprocessen. De tekniske undersøgelser af bl.a. navigationsforhold fortsættes.

18 Transport- og EnergiministerietSide 18 Trafikken på Femern Bælt I 2005: Knap 6.000 køretøjer dagligt over Femern Bælt. Gns. vækst på 6 pct. pr. år i de seneste 4 år. Trafikprognosen forudser 9.200 køretøjer pr. døgn i 2015 efter åbning. Stigning i trafikken på godt 1 pct. årligt er nok til at trafikprognosens forudsætning holder. 60 pct. af lastbilerne på Femern Bælt er på vej til eller fra Sverige


Download ppt "Transport- og EnergiministerietSide 1 Fast forbindelse over Femern Bælt Præsentation v. Claus F. Baunkjær."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google