Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Sonic Pi Materialet er en oversættelse og tilpasning ud fra den engelske gratis open source ressource ved samme navn https://www.raspberrypi.org/learning/gett.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Sonic Pi Materialet er en oversættelse og tilpasning ud fra den engelske gratis open source ressource ved samme navn https://www.raspberrypi.org/learning/gett."— Præsentationens transcript:

1 Sonic Pi Materialet er en oversættelse og tilpasning ud fra den engelske gratis open source ressource ved samme navn https://www.raspberrypi.org/learning/gett ing-started-with-sonic-pi/worksheet/ 1

2 De første lyde med Sonic Pi 2

3 Kør Sonic Pi fra skrivebordet eller applikationsmenuen. Vælg workspace 1 og skriv: Klik på “play” ikonet i toppen af skærmen – hvad sker der? Hvad sker der, hvis du skriver pley 60 og klikker på play ikonet? 3

4 Skriv nu: Klik på play ikonet øverst i skærmbilledet. Hvad sker der? 4

5 Værdien, der skrives efter ordet sleep repræsenterer tiden i sekunder. Værdien 1 repræsenterer altså et sekund. Hvordan vil du skrive ½ sekund ? (husk, at du skal bruge punktum – ikke komma – ved decimaltal, da det er et engelsk/amerikansk program) Skriv nu en sekvens af play og sleep kommandoer for at lave en cool melodi. For at dele tonerne op, så de afspilles efter hinanden, skal du bruge kommandoen sleep 5

6 GENTAG EN SEKVENS FØRSTE LYDE MED SONIC P Vælg workspace 2 og skriv følgende kode: Klik nu på play ikonet i, og du vil høre første del af en melodi. Hvilken? 6

7 Første sektion skal spilles 2 gange. Hvordan kan du gentage den? Du kan selvfølgelig skrive den samme kode en gang til, men vi kunne også starte med at introducere løkker til din kode. Hvad er fordelen ved at bruge løkker? 7

8 I starten af din kode, oven over den første kommando play 60, skriver du: Og i bunden af din kode, under sleep 0.5, skriver du: Klik på play ikonet øverst i skærmbilledet. Hvad sker der? 8

9 I eksemplet nedenfor kan du se, at nogle linjer er indrykket. Det gør det nemmere at læse din kode og tjekke for fejl, hvis den ikke virker, når du klikker på play-knappen. Du kan trykke på tab eller 2 gange på space bar’en for at indrykke en kodelinje. Afprøv det på din egen kode: 9

10 GENTAG FOR EVIGT? Hvis du vil gentage din melodi for evigt, skal du skrive skrive loop do and end i stedet for 2.times do og end, så din kode ser sådan ud: 10

11 Værdierne, som du har skrevet efter ordet play repræsenterer noder; Faktisk er de MIDI nodeværdier. Det betyder, at vi kan oversætte melodier, der spilles på et klaver, til Sonic Pi ved at bruge en tabel som denne: C D E C eller 60 62 64 60 i MIDI nodeværdier. Dette er en temmelig lang proces, hvis du kender noderne til den melodi, du gerne vil spille. Med Sonic Pi kan du derfor også bruge en standard node notation. MIDI nodeværdier og musiknoder 11

12 I et nyt workspace skriver du: Klik play for at høre din melodi. Lyder den på samme måde, som da du brugte MIDI nodeværdier? 12

13 Du kan ændre de synthesizer lyde, som programmet bruger. Standardindstillingen (default’en) i Sonic Pi synth hedder beep. For at bruge en anden synth, skal du tilføje koden use_synth :name of synth oven over den sekvens af kode, som du vil bruge den i. I dette eksempel er navnet på den nye synth fm: Afprøv denne og andre synths – du finder dem ved at klikke på ”help”-ikonet i toppen af skærmbilledet og vælge Synths fra fanebladene i venstre side af hjælpevinduet Ændre lyd 13

14 Du kan også bruge samples. Samples er eksempler på lyde og melodier, som du kan bringe ind i din egen musik Det er en virkelig nem måde at få din musik til at lyde fantastisk! For at bruge en sample skal du tilføje koden sample :name of sample dér i dit musikprogram, hvor du vil afspille den. I dette eksempel hedder den valgte sample loop_amen Brug af samples Afprøv denne og andre samples – du finder dem ved at klikke på ”help”-ikonet i toppen af skærmbilledet og vælge Samples fra fanebladene i venstre side af hjælpevinduet 14

15 Afspil 2 spor på samme tid Musik har ofte et kor, som gentages med en separat melodistemme henover. For at afspille 2 spor på samme tid, skal du skrive din kode imellem in_thread do og end. Her er der brugt en sample som det første musikspor. Åbn et nyt worksheet og skriv: Denne første “tråd” vil opføre sig som melodistemmen til din musik. 15

16 Under den første tråd kan du så skrive koden for dit kor eller din baseline. Skriv: Klik nu på play. Nu burde du høre begge musikspor på samme tid. 16

17 Live kodning Sonic Pi er blevet udviklet til at være en platform for live kodning af musik, således at koden kan manipuleres og ændres i ”real time”; det betyder at du kan opføre din kode fremfor bare at afspille et program, du har lavet på forhånd. Åbn et nyt workspace og skriv: 17

18 Klik på play for at starte programmet Prøv at springe over de sidste 3 linjer, mens melodien spiller, ved at tilføje et # symbol i starten af hver linje: Prøv derefter at ændre noget af koden i funktionen og klik play igen. Nu rocker du virkelig! Sonic Pi har meget mere funktionalitet til både kodere og musikere, end der er nævnt her. Hvis du vil prøve nogle flere features, så gå videre til næste tutorial. 18

19 Videre med Sonic Pi Sonic Pi har så mange features, at det er umuligt at nævne dem alle i blot éen tutorial! Hvis du synes, du har styr på de områder, der allerede er introducerede, og du har lyst til at prøve nogle andre måder at kode musik på, så følg instruktionerne på de næste slides 19

20 Tilføj effekter Moderne synthezisers kan tilføje effekter til lyde. Det kan du også i Sonic Pi. Du kan tilføje studieeffekter såsom reverb (rumklang), ekko og distortion. Åbn et nyt worksheet og find en sample, du kan lide, fx sample :guit_e_fifths Omslut samplen i en effektblok som nedenfor: 20

21 Du kan også tilføje effekter til effekter som eksemplet nedenfor: Leg med at tilføje effekter til din musik. Husk, at du kan finde en komplet liste over effekter i “Help”sektionen under FX. 21

22 Ændring af parametre Ind imellem vil du måske gerne lave en tone længere/kortere eller højere/lavere, end de andre. Dette gøres nemt ved at ændre forskellige parametre i koden, som du bruger. Brug fx play 60 Klik på help for at åbne hjælperessourcerne. Derefter vælger du lang i panelet til venstre og scroller ned til play. Indtil nu har du blot brugt play uden nogle parameter, men du vil nu se en række eksempler på brugen af parametre til denne kommando Åbn et nyt worksheet og skriv: Klik på play for at høre, hvordan denne ene tone lyder. Attack og release kontrollerer amplituden (lydstyrken) af en tone over tid. 22

23 Prøv at ændre værdierne for attack og release for at høre, hvordan disse parameter påvirker tonen. Der er også mange andre parameter, som du kan bruge for at ændre den måde, en synth eller en sample lyder på. Prøv fx at ændre værdierne for cutoff:, pan:, rate: og amp:. Du kan finde en komplet liste over parameter, du kan bruge til hver enkelt sample ved at klikke på Help → Samples. Vælg en sample og scroll ned for at se en beskrivelse af de enkelte typer af parameter, som kan bruges med netop den sample. Det samme gælder for synths. 23

24 Brug af RRAND Sonic Pi indeholder et antal af funktioner, som kan tilføje flere interessante elementer til din musik. Rrand er en supersjov funktion, som returnerer en værdi mellem 2 angivne tal. Prøv fx at bruge rrand for at få the cutoff til at springe frem og tilbage. Åbn et nyt worksheet og skriv: Afspil din kode. 24

25 Prøv derefter at ændre din cutoff værdi ved at skrive rrand(40, 120) i stedet for 80 : Eksperimentér nu med at bruge rrand på andre parameter, fx kan du tilføje pan: rrand(-1, 1) til din play chord linje. 25

26 Færdig – hvad nu?  Kan du lave dine egne samples og importere dem til Sonic Pi?  Kig evt. på Sonic Pi Competition resource og planlæg din deltagelse næste årSonic Pi Competition resource  Kan du kreere en hel original komposition og dele den med dine venner? 26


Download ppt "Sonic Pi Materialet er en oversættelse og tilpasning ud fra den engelske gratis open source ressource ved samme navn https://www.raspberrypi.org/learning/gett."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google