Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Mobication Anders Ladegaard Centerleder UU-Lillebælt.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Mobication Anders Ladegaard Centerleder UU-Lillebælt."— Præsentationens transcript:

1 Mobication Anders Ladegaard Centerleder UU-Lillebælt

2 Udfordringer i uddannelsessystemet Der er stadig for mange unge som afbryder deres uddannelse af de forkerte årsager og konsekvensen for en del af gruppen er, at de aldrig får gjort en uddannelse færdig. Der er for få, som i en ung alder, vælger og gennemfører en erhvervsuddannelse. Flere unge skal gennemføre deres uddannelse på normeret tid. Sammenhængen mellem arbejdsmarkedets behov og de unges uddannelsesvalg fremstår ikke tydeligt nok for de unge. Der er for mange unge, som dobbeltuddanner sig i ungdomsuddannelsessystemet. Den sociale arv bliver ikke brudt i tilstrækkeligt omfang.

3 Klare mål i en fragmenteret ramme KOLLEKTIV VEJLEDNING Indføring i ungdomsuddannelserne, indhold, struktur og muligheder, vejledning om udfyldning af u-planer, optagelse.dk, introduktion til at arbejde med ug.dk og eVejledning, orientering om hele uddannelsessystemet, herunder sammenhæng mellem uddannelser og job. UDDANNELSE OG JOB Opnå kompetencer til at træffe karrierevalg på baggrund af egne ønsker og forudsætninger, forståelse for betydningen af livslang læring samt alsidig viden om uddannelses- og erhvervsmuligheder. Udfordre eleverne på deres udannelsesvalg samt styrke deres uddannelsesparathed. GRUPPEVEJLEDNING OG INDIVIDUEL VEJLEDNING Gruppevejledning og individuel vejledning gives til de elever, der er vurderet ikke-uddannelsesparate. UU tilrettelægger vejledningen på en måde, det tager udgangspunkt i denne elevgruppes særlige behov for vejledning. UU vurderer konkret hvordan gruppe- vejledning og individuel vejledning kan supplere hinanden. Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg, deres uddannelsesparathed skal styrkes og de skal vælge den uddannelse de er bedst egnet til. VEJLEDNINGSLOVEN Valg af uddannelse og erhverv bliver til størst mulig gavn for den enkelte og for samfundet, herunder at alle unge gennemfører en erhvervskompetencegivende uddannelse Frafald fra og omvalg i uddannelserne begrænses mest muligt, og at den enkelte elev eller studerende fuldfører den valgte uddannelse med størst muligt fagligt og personligt udbytte

4 Baggrunden for Mobication 2011: Det timeløse emne uddannelses-, erhvervs- og arbejdsmarkedsorientering lever en anonym tilværelse i grundskolen! Hvad ville vi? Synliggøre erhvervsuddannelserne som en attraktiv karrierevej Bygge bro fra grundskole til erhvervsskoler og videre til virksomheder Sikre et anvendelsesperspektiv på de faglige discipliner i grundskolen Give nyt liv til UEA

5

6 Mobication – fra grundskole til erhvervsliv Klassetrin, indgang og virksomhed Involverede fagFagmål og indholdOpgaver eleverne stilles overfor 8. kl., SSI, Fredericia Spildevand og Arla Dan., Mat., Fysik og Tysk Genrekendskab, skriftlig tysk, ligninger, strøm, spænding og effekt. Fremstilling af en gennem- gangstester. Fremstilling af dokumentar- film om uddannelse, job og karriere i en virksomhed. Fremstilling af brugsanvis- ning til gennemgangstester på tysk. 8. kl. TRL, Scania Biler og Bendix Transport Mat, Geo, Sprog, Fysik og samfundsfag. Valutaberegninger, afstande, målestok, rumfang, massefylde, målomregninger, forurening, CO2, tyngdepunkt, bremselængder. EU og EØS Lande, arbejdsmarkedets parter og overenskomster. Planlægning af chauffør- ruter. Udfyldelse af fragtbreve. Budgetarbejde. Jobansøgning.

7 Et konkret eksempel på et mobilt læringsforløb Faglige temaer: Økonomi, markedsføring og produktion i detailhandlen Partnere i forløbet: Erritsø fællesskole, Superbrugsen og International Business College DagIndhold MandagUgeplan fremlægges for eleverne, rundvisning i Super-brugsen og samtale på klassen om besøget TirsdagKlassen undervises på IBC i økonomi og markedsføring OnsdagEleverne skal omsætte den nye viden fra tirsdagens undervisning til et konkret produkt. Der anvendes innovative arbejdsformer, samt lykkepose med diverse materialer. Det nye produkt skal præsenteres med tanke for økonomi, markeds- føring og produktion. TorsdagSuperbrugsen stiller eleverne en opgave: Hvordan får vi flere unge og børnefamilier til at handle i Superbrugsen? Der arbejdes med udfordringen ud fra en camptanke. FredagLøsningsforslagene præsenteres for en gruppe repræsentanter fra Superbrugsen.

8 Processen over et skoleår Runde til erhvervs- skoler: Hvor mange hold, på hvilke indgange og i hvilke uger? Skema til grundskoler: Hvor mange klasser, hvilke indgange og hvilke uger? Opstartsmøde for lærere på grundskoler og EUD: Det gode eksempel, match, faglige mål og konkrete aftaler Detailplanlægning og virksomheder: Planlægning på tværs og tilknytning af virksomheder Mobicationuger: Forløbene gennem- føres. Materialeplatform: Undervisningsforløb lægges på UU´s hjem- meside til inspiration.

9 Mobication – fra grundskole til erhvervsliv Spørgsmål Ja, i høj gradI nogen gradDet var OKI ringe gradNej, slet ikke Var du tilfreds med under- visningen på erhvervsskolen? 37 %39 %24 %0 % Fik du noget ud af besøgene på virksomhederne ? 46 %39 %15 %0 % Er det blevet lettere for dig at se hvad fagene i skolen skal bruges til? 17 %45 %29 %9 %0 % Spørgsmål JaNejVed ikke Har du lyst til at begynde på en erhvervsuddan- nelse? 24 %31 %45 %

10 Sammenligning af fem 8. klasser fra samme skole Klasse8v8w8x8y8z Karaktersnit6,45,86,26,44,6 Intro EUD13%14%28%9%38% Intro GYM88%86%72%91%63% U-plan EUD7%18%28%15%29% U-plan GYM86%82%60%70%36% U-plan ?7%0%12%15%36% Elevtallet i undersøgelsen:136


Download ppt "Mobication Anders Ladegaard Centerleder UU-Lillebælt."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google