Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Markedsanalyse og valg af kundegrupper Temamøde den 28. oktober 2004 v/Katrine Nygaard Hansen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Markedsanalyse og valg af kundegrupper Temamøde den 28. oktober 2004 v/Katrine Nygaard Hansen."— Præsentationens transcript:

1

2 Markedsanalyse og valg af kundegrupper Temamøde den 28. oktober 2004 v/Katrine Nygaard Hansen

3 4 Markedsanalyse Effektiv markedsføring bygger på et indgående kendskab til og forståelse af markedet. Det danske marked? Det internationale marked? Business to Business (B2B) Business to Consumer (B2C)

4 5 Hvilket marked arbejder vi på? Monopolitisk marked: Markedet karakteriseres som monopolistisk når der kun er én udbyder. Oligopol er betegnelsen for markedet, hvor der findes nogle få store og et større antal små virksomheder. Fuldkommen konkurrence betegner et marked med mange udbydere og hvor efterspørgerne ikke har nogen præference. Kilde: Berg Marketing

5 6 Hvordan får du markedsinformation og data? Primær information Telefon Interviews Spørgeskema Sekundær information Statistikker Årbøger Opslagsværker

6 7 Markedsanalyse er vigtig fordi: Strategi bygger på viden, ikke på antagelser. -Fastlæg virksomhedens mission -Fastlæg forretningsområder -Brug ressourcer på det enkelte område -Planlæg nye forretningsområder -Udvikl markedsstrategi i tråd med viden og erfaringer

7 8 3 Planlægningsniveauer Markedsføringsplan – hvor vil jeg være om 1 år, aktiviteter, handleplan og budget for næste års aktiviteter. Langtidsplan – hvor vil jeg være om 3-5 år? Den strategiske plan – hvor vil jeg være om 10 år?

8 9 Markedsføringsplan Markedsføringsplanen er rettet mod markedet og mod virksomhedens aktiviteter i det næste år. Udgangspunktet for markedsføringsplanen er markedsanalyse, kunde- og medievalg.

9 10 Anvend SWOT SWOT er forkortelsen på Strength, Weakness, Opportunity og Threat. Internt: + Medarbejdere, loyale kunder, indg. kendskab til produkter, kompetence, beliggenhed mv. - Sygdom, barsel, varelager, økonomi. Eksternt: Muligheder og trusler i omgivelserne: + Stigende behov, nyt produkt til samme kunder, hurtigt ind på nye markeder. - Leverandører der ikke overholder aftaler, ny teknologi, konkurrenter.

10 11 SWOT Strength/Stærke siderWeakness/Svage sider Opportunities/MulighederThreats/Trusler

11 12 Undersøg dine konkurrenter Direkte konkurrence Café Serviceydelser Teknologi Detail Indirekte konkurrence Kurser Koncerter Velvære Samme produkt Fritid

12 13 Konkurrenter Hvor mange konkurrenter har du? Hvem er konkurrenterne? Hvor loyale er dine konkurrenters kunder? Hvor bor dine konkurrenter?

13 14 EFU Hjælper dig med at få svar på: Egenskaber – varedeklaration og fakta Fordele - Hvad kan produktet Udbytte – Fordele for kunden

14 15 EFU - eksempel EgenskaberFordeleUdbytte Erhvervsservicecentret giver gratis vejledning Du kan få afdækket problemstillinger og udviklingsområder i din virksomhed Du bliver bedre til at drive virksomhed Erhvervsservicecentret henviser til private rådgivere Du kan få overblik over hvilke rådgivere, der eksisterer inden for et givent område – hurtigt, nemt og effektivt Du kan anvende din tid mere hensigtsmæssigt.

15 16 Resultat af EFU Du får argumenter sort på hvidt! Kendskab til dine produkter og serviceydelser Inspiration til (ny) anvendelse af produktet Større indsigt i fordele Større bevidsthed om udbytte Lav EFU på dine konkurrenters produkter! USP – Unique Selling Point – dit salgsargument!

16 17 Valg af kunder På konsumentmarkedet Alder Køn Bolig Geografi Uddannelse Indkomst Holdninger Livsstil Fritid Indkøbsvaner Forbrugsmønstre Holdninger På Businessmarkedet Antal ansatte Omsætning Branche Beliggenhed Etableringsår Struktur

17 18 Segmenteringsværktøjer Mosaic Forbrugerkontakt Mini-risc A.C. Nielsen (farveskala) Gallup Index Danmark Loyale kunder Kvalitetsbevidste kunder

18 19 Markedsføringsplan Udarbejd en markedsføringsplan Den skal bestå af: Aktiviteter, budgetter, tidsplan, medievalg, samt opfølgning på resultater.

19 20 Eksempel annonceplan – en aktivitet ErhvervsserviceJanuarFebruar 01.01.2004456789 Version 4 1919 2020 21212 2323 2424 2525 2626 2727 2828 2929 3030 3131 123456789 10101 1212 1313 1414 1515 1616 1717 1818 1919 2020 21212 2323 2424 2525 2626 2727 2828 2929 Politiken - 1. sektion (del af Gefion) 4/200 mm 4 farver 4/200 mm sort/hvid Berlingske Tidende - 1. sektion 4/200 mm 4 farver 4/200 mm sort/hvid

20 21 ROI – Return on Investment - For hver markedsføringstiltag udarbejdes et budget. - Budgettet tjener det formål, at du altid kan måle ROI. - Merindtjening – Udgifterne / Kunder = ROI

21 22 Kom videre eller kom i gang. 1.Målsætning og mission 2.Markedsanalyse 3.Vælg kundegruppe(r) 4.Vælg markedsføringsmetoder 5.Udarbejd markedsføringsplan 6.Eksekvering 7.Mål ROI 8.Indarbejd erfaringer – og start forfra.

22 23 Alle slides på: www.erhvervsservicecenter.dk


Download ppt "Markedsanalyse og valg af kundegrupper Temamøde den 28. oktober 2004 v/Katrine Nygaard Hansen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google