Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Tools for Supplier Development Inspirations of tools to be used in workshops.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Tools for Supplier Development Inspirations of tools to be used in workshops."— Præsentationens transcript:

1 Tools for Supplier Development Inspirations of tools to be used in workshops

2 2 Value stream mapping og de 7 spildtyper

3 De 5 Lean principper 3 1. Specificer hvad der skaber værdi for kunden 2. Identificer værdistrømme og fjern de ikke-værdiskabende aktiviteter 3. Skab flow omkring de værdiskabende aktiviteter 4. Lad slutkunden trække varerne gennem produktionen 5. Stræb efter det perfekte med løbende forbedringer

4 De 7 overordnede spildtyper Overproduktion Produktion af mere og/eller tidligere end kunden har efterspurgt. Operatør og/eller udstyr venter på materialer, værktøj, forme osv. Ventetid Unødvendige operatørbevægelser grundet indretning. Bevægelse Unødvendige processer, som foretages for at kompensere for svagheder andre steder – eksempelvis test og kontrol. Processer Lagre binder kapital, plads, tid og indeholder risiko for defekte varer. Lagre Unødvendig transport grundet dårlig layout. Transport Spild af tid, ressourcer og materialer. Kassation

5 IndustryWeek Benchmark25 fraktil50 fraktil75 fraktil90 fraktil Finished-product first pass yield90%95%98%99% Scrap and rework cost as % of sales5%2%1%0,50% Customer lead-time, order to shipment30 days14 days5 days2 days On-time delivery rate90%95%98%99% Machine downtime (% of sched. Uptime)10%5%2%1% Total inventory turns (per year)481426 Raw materials inventory turns6122146 Work-in-process inventory turns6,5133390 Finished goods inventory turns6122560 Productivity (1000$ per employee)$108$161$266$500 Benchmark data Fokuser på egen fabrik Inddrag hele værdikæden

6 6 Presse Svejs #1 Svejs #2Montage 1Montage 2Shipping Korsør Montage- fabrik Svendborg stål Step 1: Processer i værdikæden Value Stream Mapping metode – step for step

7 O/T= 10 min OP= 100% C/T= 39 sek O/T= 10 min OP= 80% C/T= 46 sek O/T= Ø OP= 100% C/T= 62 sek O/T= Ø OP= 100% C/T= 1 sek OP= 85% O/T= 1 time C/T= 40 sek Presse Svejs #1 Svejs #2Montage 1Montage 2Shipping 11111 Korsør Montagefabrik Svendborg stål 18.400 stk/md -12.000 V -6.400 H Kasser = 20 stk 2 skift Step 2: Databokse for processer Value Stream Mapping metode – step for step

8 Shipping C/T= 1 sek OP= 85% O/T= 1 time Presse 1 O/T= 10 min OP= 100% C/T= 39 sek Svejs #1 1 O/T= 10 min OP= 80% C/T= 46 sek Svejs #2 1 O/T= Ø OP= 100% C/T= 62 sek Montage 1 1 O/T= Ø OP= 100% C/T= 40 sek Montage 2 1 Korsør Montage- fabrik Svendborg stål 18.400 stk/md -12.000 V -6.400 H Kasser = 20 stk 2 skift Step 3: Transport og lagre 2X uge COIL 5 DAGE L 4600 V 2400 H L 1100 V 600 H L 1600 V 850 H L 1200V 640H L 2700V 1440 H L 1X daglig Value Stream Mapping metode – step for step

9 Shipping C/T= 1 sek OP= 85% O/T= 1 time Presse 1 O/T= 10 min OP= 100% C/T= 39 sek Svejs #1 1 O/T= 10 min OP= 80% C/T= 46 sek Svejs #2 1 O/T= Ø OP= 100% C/T= 62 sek Montage 1 1 O/T= Ø OP= 100% C/T= 40 sek Montage 2 1 Korsør Montage- fabrik Svendborg stål 18.400 stk/md -12.000 V -6.400 H Kasser = 20 stk 2 skift Step 4: Informations flow 2X uge COIL 5 DAGE L 4600 V 2400 H L 1100 V 600 H L 1600 V 850 H L 1200V 640H L 2700V 1440 H L 1X daglig Produktions- styring MRP 90/60/30 dage Forecast Daglige ordrer 6-ugers forecast Ugentlig fax 920 stk/dag Ugeplan Daglige ordrer

10 Shipping C/T= 1 sek OP= 85% O/T= 1 time Presse 1 O/T= 10 min OP= 100% C/T= 39 sek Svejs #1 1 O/T= 10 min OP= 80% C/T= 46 sek Svejs #2 1 O/T= Ø OP= 100% C/T= 62 sek Montage 1 1 O/T= Ø OP= 100% C/T= 40 sek Montage 2 1 Korsør Montage- fabrik Svendborg stål 18.400 stk/md -12.000 V -6.400 H Kasser = 20 stk 2 skift Step 5: Gennemløbstider og Værditid 2X uge COIL 5 DAGE L 4600 V 2400 H L 1100 V 600 H L 1600 V 850 H L 1200V 640H L 2700V 1440 H L 1X daglig Produktions- styring MRP 90/60/30 dage Forecast Daglige ordrer 6-ugers forecast Ugentlig fax 920 stk/dag Ugeplan Daglige ordrer 1 sek39 sek 7,6 dage 46 sek 1,8 dage 62 sek 2,7 dage 40 sek 2,0 dage 4,5 dage Gennemløbstid 23,6 dage Procestid 188 sek 5 dage Value Stream Mapping metode – step for step

11 Fremtidig situation – De gode råd 11 Hvad er takt tid? Skal der produceres til ordre eller supermarked? Hvor kan vi anvende kontinuert flow? Hvor skal der bruges supermarked træk systemer? Hvilket sted i produktionsprocessen igangsætter vi produktionen? Hvordan udjævner vi mixet ved pacemarkerprocessen? Hvilket omfang af arbejde igangsættes og fjernes ved pacemakeren? Hvilke ændringer skal gennemføres Hvilke forbedringer skal gennemføres Hvilke procesforbedringer er nødvendige? (f.eks. Køretid, op/omstillinger, uddannelse)

12 12 KundeOEM.VirksomhedLeverandør Råvare- Leverandør Cross- dock Step 1: Processer i værdikæden Udvidet Value Stream Mapping metode – Step for step

13 13 KundeOEM.VirksomhedLeverandør Råvare- Leverandør Cross- dock Step 2: Databokse for processer RV = 10 d VIA = 8 d FV = 1 d EPE = 2 d RV = 32 d VIA = 20 d FV = 8 d EPE = 2 d RV = 8 d VIA = 1 d FV = 3 d EPE = 1 d 10.000 stk/ mo Udvidet Value Stream Mapping metode – Step for step

14 14 KundeOEM.VirksomhedLeverandør Råvare- Leverandør Cross- dock Step 3: Transport RV = 10 d VIA = 8 d FV = 1 d EPE = 2 d RV = 32 d VIA = 20 d FV = 8 d EPE = 2 d RV = 8 d VIA = 1 d FV = 3 d EPE = 1 d Dagligt 1 x 4 – 8 uger 180 km DP = 23% 11070 stk/mo 500 m 1 x uge 180 km DP = 83% 2500 stk/mo 1 x uge 180 km DP = 83% 2500 stk/mo 10.000 stk/ mo 65 km DP = 100% 1 unit = 28 stk

15 15 KundeOEM.VirksomhedLeverandør Råvare- Leverandør Cross- dock Step 4: Informations flow RV = 10 d VIA = 8 d FV = 1 d EPE = 2 d RV = 32 d VIA = 20 d FV = 8 d EPE = 2 d RV = 8 d VIA = 1 d FV = 3 d EPE = 1 d Dagligt 1 x 4 – 8 uger 180 km DP = 23% 11070 stk/mo 500 m 1 x uge 180 km DP = 83% 2500 stk/mo 1 x uge 180 km DP = 83% 2500 stk/mo 10.000 stk/ mo 65 km DP = 100% 1 unit = 28 stk OEM Planlægning Virksomhed Planlægning Leverandør Planlægning Daglig call-off Ugentlig call-off Månedlig call-off Ugentlig P-plan Daglig plan Ugentlig bekræftelse Ugentlig bekræftelse Ugentlig plan Daglig bekræftelse Daglig plan Udvidet Value Stream Mapping metode – Step for step

16 16 KundeOEM.VirksomhedLeverandør Råvare- Leverandør Cross- dock Step 5: Gennemløbstider og Værditid RV = 10 d VIA = 8 d FV = 1 d EPE = 2 d RV = 32 d VIA = 20 d FV = 8 d EPE = 2 d RV = 8 d VIA = 1 d FV = 3 d EPE = 1 d Dagligt 1 x 4 – 8 uger 180 km DP = 23% 11070 stk/mo 500 m 1 x uge 180 km DP = 83% 2500 stk/mo 1 x uge 180 km DP = 83% 2500 stk/mo 10.000 stk/ mo 65 km DP = 100% 1 unit = 28 stk OEM Planlægning Virksomhed Planlægning Leverandør Planlægning Daglig call-off Ugentlig call-off Månedlig call-off Ugentlig P-plan Daglig plan Ugentlig bekræftelse Ugentlig bekræftelse Ugentlig plan Daglig bekræftelse Daglig plan 19 dage 68 dage 2 dage 12 dage 3 timer 2 dage L/T = 104 dage I fabrik = 99 d. Transport = 5 d. Total steps = 59 VA steps = 10 Value Stream Mapping metode – step for step

17 17 Problemløsning

18 Enkel årsagsafdækning – 5 gange hvorfor Bilen kan ikke køre Glemte at fylde op Ingen benzintank Løb tørHul i tanken AHA – modforanstaltningen er at indføre en advarselslampe i bilen Intet signal Ingen benzin Motorfejl Hvorfor?

19 Pareto-diagrammet 19 Metoden bruges til at udpege de vigtigste faktorer og dermed til at fokusere indsatsen. Det er typisk et af de første værktøjer, vi bruger, efter at vi har opsamlet data Opkaldt efter den italienske professor Wilfredo Pareto, der studerede indkomstfordelingen mellem befolkningen i Rom. Pareto fandt ud af, at 20% af befolkningen havde 80% af de totale indkomster. Andre eksempler – 20% af forretningens varer står mere end 80% af salget – 20% af sagstyperne udgør mere end 80% af det totale antal sager PARETO-DIAGRAM Procent FEJLTYPER Ved at sætte fejlårsagerne i kategorier og derefter opstille dem i søjler er det nemt at se, hvor det er godt at starte problemløsningen

20 Fiskebensdiagrammet 20 Metoden bruges til at komme endnu længere ned i problemet Fiskebensdiagrammet opdeler problemet og sikrer, at vi kommer hele vejen rundt om problemet MaterialerMedarbejdere MetoderMaskiner xxxx Problem Anbring problemet helt til højre – det er fiskens hoved, dernæst: Find hovedårsager – skriv dem for enden af fiskebenene Hvis ikke man kender hovedårsagerne, kan man bruge en eller flere af de 6 M’er: medarbejdere, maskiner, metoder, materialer, måling og management Nedbryd hovedårsagerne til problemet Sæt ringe om de mest relevante årsager Forbind sammenhænge mellem centrale årsager Iværksæt modforanstaltninger mod de vigtigste årsager og årsagssammenhænge


Download ppt "Tools for Supplier Development Inspirations of tools to be used in workshops."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google