Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

© PEOPLEGROUP 2007. ALL RIGHTS RESERVED. All registered TMs are the property of their respective owners. InsidePeople | PeopleGroup Tiltrækning og fastholdelse.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "© PEOPLEGROUP 2007. ALL RIGHTS RESERVED. All registered TMs are the property of their respective owners. InsidePeople | PeopleGroup Tiltrækning og fastholdelse."— Præsentationens transcript:

1 © PEOPLEGROUP 2007. ALL RIGHTS RESERVED. All registered TMs are the property of their respective owners. InsidePeople | PeopleGroup Tiltrækning og fastholdelse af ressourcestærke borgere i yderområderne i Danmark Invitation til deltagelse i et antropologisk projekt August, 2010 This report is solely for the use of client personnel. No part of it may be circulated, quoted, or reproduced for distribution outside the client organization without prior written approval from InsidePeople. This material was used by InsidePeople during an oral presentation; it is not a complete record of the discussion.

2 Indholdsfortegnelse 2 Præsentation af projekt ”Fastholdelse og tiltrækning” Finansiering af projektet 1 2 3 Rollefordeling og den videre proces

3 3 Præsentation af projekt ”Fastholdelse og tiltrækning” Finansiering af projektet 1 2 3 Rollefordeling og den videre proces Indholdsfortegnelse

4 4 Overskrifterne i medierne taler sit tydelige sprog…

5 5 Og statistikken viser desværre det samme billede 20% af alle tilflyttere til yderområderne har svært ved at falde til 33% af alle tilflyttere til yderområderne er på en eller anden form for overførselsindkomst Det er især de unge og ressourcestærke, der flytter fra yderområderne Kilde:http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2010/04/26/213803.htm http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2010/04/27/140127.htm?rss=true

6 6 Og statistikken viser desværre det samme billede 20% af alle tilflyttere til yderområderne har svært ved at falde til 33% af alle tilflyttere til yderområderne er på en eller anden form for overførselsindkomst Det er især de unge og ressourcestærke, der flytter fra yderområderne Kilde:http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2010/04/26/213803.htm http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2010/04/27/140127.htm?rss=true Dem der kan være med til at skabe vækst og liv over tid i yderområderne flytter… …samtidig med at det er de ældre og svagere grupper i samfundet, der flytter til områderne Og det lader til at der er noget i lokalsamfundene der ikke fungerer

7 7 Problemet er altså både at tiltrække og fastholde de ressourcestærke borgere i yderområderne

8 8 Spørgsmålet er, hvad der skal til for at tiltrække denne gruppe tilflyttere … Hvad er de primære barrierer for at flytte til yderområderne? Hvad er myter og hvad er realitet? Hvilke styrker har yderområderne at spille på, overfor de ressourcestærke? Hvornår vælger de unge og ressourcestærke typisk at flytte? Hvordan skal man ramme dem med positive budskaber? Hvad er driverne for de, der vælger at flytte til yderområderne? Hvordan er de opstået?

9 9 …og hvad der skal til for at få dem til at blive boende i yderområderne? Hvorfor flytter de ressourcestærke fra yderområderne? Bliver de skubbet eller hævet væk? Hvordan oplever de yderområderne – på godt og ondt? Hvorfor? Hvad er de primære faktorer, der leder til, at de vælger at flytte fra yderområderne? Hvad føler de, at de får ud af at flytte tættere på byen? Hvorfor?

10 10 Hvorfor flytter de ressourcestærke fra yderområderne? Bliver de skubbet eller hævet væk? Hvordan oplever de yderområderne – på godt og ondt? Hvorfor? Hvad er de primære faktorer, der leder til, at de vælger at flytte fra yderområderne? Hvad føler de, at de får ud af at flytte tættere på byen? Hvorfor? Den antropologiske metode er i stand til at give svarene på disse spørgsmål ved at komme helt under folks reelle adfærd og behov

11 11 Projektet vil skabe en ny og dyb grundviden om, hvordan kommunerne sikrer at fastholde og tiltrække de rigtige Eksempler på udnyttelse af grundviden i kommunerne Forbedret branding og kommunikation Principper for tilpasning af de sociale og kulturelle forhold Principper for tilpasning af de fysiske forhold Input til organisering af erhvervslivet og uddannelsestilbuddet Grundviden om, hvordan landets kommuner sikrer at fastholde og tiltrække de ressourcestærke borgere

12 12 Grundviden som vil føde ind i landspolitiske debatter og tiltag, samt samarbejde på tværs af udkantskommuner Specifikke anbefalinger Grundviden vil føde ind i landspolitiske debatter og tiltag, mens deltagerne samtidigt vil få specifikke anbefalinger Deltagerkommuner vil samtidigt få specifikke anbefalinger i fht. hvordan de, med deres udgangspunkt, bedst tiltrækker og fastholder ressourcestærke borgere

13 13 Projektet vil omfatte 3-5 kommuner, hvor antropologerne i InsidePeople følger 6-10 borgere i hver kommune Udvælgelse af 3-5 pilotkommuner 6-10 ressourcestærke respondenter i hver kommune Evt. fraflyttere og potentielle tilflyttere

14 Kommunerne vil være med i styregruppen og deltage i workshops, hvor anbefalinger udvikles per kommune Design af undersøgelse Forståelse for kommu- nernes udgangs- punkt Special- udviklet metode og proces 14 Feltarbejde og analyse Dybdeinterviews og observationer af respondenter Identificerede mønstre i målgruppens adfærd og behov Identificerede best practices Konkrete anbefalinger til en strategi for tiltrækning og fastholdelse af ressourcestærke borgere Test af løsningsrum & udvikling af anbefalinger Output AugustJanuar/februarMarts Afrapportering til styregruppe Involvering af deltagende kommuner Kick-off i styre- gruppen Interviews med nøglemedarbedjere Deltagelse i workshops til konkretisering af løsningsrum Definition af fokus Defineret deltager- gruppe Fokus præcist defineret Sammen sættelse af styre- gruppe Forbere dende møder Finan sie- ring Ansøg ning til fonde og puljer December

15 15 Præsentation af projekt ”Fastholdelse og tiltrækning” Finansiering af projektet 1 2 3 Rollefordeling og den videre proces Indholdsfortegnelse

16 16 Finansieringen af projektet vil dels ske gennem puljer og fonde samt medfinansiering fra de deltagende kommuner 50% 10% Medfinansiering fra deltagende parter Fordeling af finansiering af projeket De samlede projektomkostninger forventes at ligge mellem DKK 1-1,5 mio., afhængigt af projektets omfang Finansiering gennem puljer og fonde

17 17 Præsentation af projekt ”Fastholdelse og tiltrækning” Finansiering af projektet 1 2 3 Rollefordeling og den videre proces Indholdsfortegnelse

18 18 InsidePeople vil være den drivende part i projektet PartRolle i samarbejdet Skabe finansieringsgrundlaget gennem ansøgninger til relevante puljer og fonde Håndtere projektprocessen Forestå den antropologiske undersøgelse Forestå den efterfølgende databearbejdning og -syntetisering Udvikle den endelige rapport i powerpoint PR-materiale Identificere og kontakte relevante kommuner Rådgive og bistå i skabelse af finansieringsgrundlaget Deltage i styregruppemøder og workshops Drive PR-relateret arbejde Medfinansiere projektet Sparre i forhold til feltbog, herunder deltage i eventuelle interviews Deltage i styregruppemøder og workshops Bistå PR-arbejde

19 19 Forventet tidsramme for projektet


Download ppt "© PEOPLEGROUP 2007. ALL RIGHTS RESERVED. All registered TMs are the property of their respective owners. InsidePeople | PeopleGroup Tiltrækning og fastholdelse."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google