Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Education for all The Dakar goals: Expand and improve comprehensive early childhood care and education NLS sektor for førskole og fritidshjem, Helsingør,

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Education for all The Dakar goals: Expand and improve comprehensive early childhood care and education NLS sektor for førskole og fritidshjem, Helsingør,"— Præsentationens transcript:

1 Education for all The Dakar goals: Expand and improve comprehensive early childhood care and education NLS sektor for førskole og fritidshjem, Helsingør, 25-26/8-2008 BUPL – oplæg v/ Stig G Lund

2 Regional trends in pre-primary Developed/transition countries Latin America/Caribbean East Asia/Pacific South and West Asia Arab States Sub-Saharan Africa A three-fold increase in pre-primary enrolments over 30 years More than 1 in 3 children now enrolled but huge regional differences

3 Pasning Service Privatisering Markedsmodellen Kvalitet via konkurrence Forudfastlagte mål Test Styring & kontrol OECD PISA "Schoolification" (fx USA, Frankrig, England) betyder, at skoleparathed er målet, og at skolens indlæringstradition overtager daginstitutionerne "in a colonising manner". Daginstitutionen er en forskole, og fokus er på skolefag: læsning, matematik, science.

4 Holistisk syn på børn Social pædagogik "Social pedagogy" (fx Norden, Tyskland, Reggio Emilia) betyder, at barnet ses i sin helhed, og at det handler om dets udvikling, læring og omsorg, trivsel og tryghed samt om at støtte familiernes opdragelse af deres børn. Pædagogisk eksperimentalisme Participation / demokratisk deltagelse Projektorganisering Leg, kreativitet, fællesskaber Starting Strong I og II

5 Frit valg ideologien dur ikke. Den fører til ringe kvalitetstilbud til børn. Autonomi og kritisk tænkning er afgørende for høj pædagogisk kvalitet. Fokus på demokrati og inddragelse. Ikke forbrugermentalitet og markedsgørelse. Daginstitutionspolitikken skal ikke styres oppefra men forankres lokalt. Der skal satses på kreativitet og ikke forfalde til træning i faglige emner, test og benchmarking. Den nordiske (social)pædagogiske model mest optimal - modsat den franske førskole. Veluddannet personale inkl lederne afgørende for kvalitet i daginstitutioner. OECD, 2006:

6 Et Starting Strong III ?! ”holistic approach to children, closely integrating care with education” - OECD Policy Brief July 2007 EU’s Lissabon-strategi:...den mest dynamiske og konkurrecedygtige vidensøkonomi på verdensplan... Uddannelse og beskæftigelse ”deltagelse i førskoleundervisning”

7 Erfaringerne fra Europa og USA viser, at programmer til tidlig intervention, især rettet mod dårligt stillede børn, kan give betydelige positive socioøkonomiske virkninger, der varer til langt ind i voksenalderen.

8

9 Andre EU-initiativer Anbefaling om Børnepasning (1992) Barcelona-målene (2002) (33% og 90%) Skolen i det 21. århundrede (2007) ”Reconciliation of professional, private and family life” (2007) “Mod en EU-strategi for børns rettigheder” (2008) EU børnekommissær (2008) Ny EU anbefaling om dagtilbud på vej (2008)

10 Børn i Europa’s 10 forslag om børn og dagtilbud: Adgang til tilbudene: en ret for alle børn Økonomisk overkommeligt: et gratis tilbud Pædagogisk grundholdning: holistisk og med flere formål Medbestemmelse: en grundlæggende værdi Sammenhæng: en ramme til støtte for en fælles grundholdning Mangfoldighed og valgfrihed: betingelser for demokrati Evaluering: medbestemmende, demokratisk og gennemsigtig Øget status for pædagogprofessionen og ligeværdighed med skolelærere Dagtilbud og skolen: et stærkt og ligeværdigt partnerskab Tværnationale partnerskaber: at lære sammen med andre


Download ppt "Education for all The Dakar goals: Expand and improve comprehensive early childhood care and education NLS sektor for førskole og fritidshjem, Helsingør,"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google