Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

1 11-03-2009 Rapportering, afslutning og opfølgning Indhold: Evaluering af det objektive bevis Afslutningsmødet Rapportering og opfølgning Lektion 8.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "1 11-03-2009 Rapportering, afslutning og opfølgning Indhold: Evaluering af det objektive bevis Afslutningsmødet Rapportering og opfølgning Lektion 8."— Præsentationens transcript:

1 1 11-03-2009 Rapportering, afslutning og opfølgning Indhold: Evaluering af det objektive bevis Afslutningsmødet Rapportering og opfølgning Lektion 8

2 2 11-03-2009 Krav i DDKM. 1.2.7. Patientidentifikation: Overensstemmelse? Observation: Indikator 1 Der foreligger retningslinjer for identifikation af patienter. Vejledning For at sikre korrekt identifikation kan særlige tiltag overvejes for alle, men specielt hos børn eller inhabile patienter fx som følge af medicinpåvirkning, psykisk lidelse, bevidsthedssvækkelse eller bevidstløshed eller ved sproglige vanskeligheder; disse tiltag kan fx være anvendelse af identitetsbånd med navn og CPR-nummer. 2 af 2 forespurgte læger (en forvagt og en overlæge) samt 4 af 4 forespurgte sygeplejersker på akut modtageafsnit henviser til sygehusets retningslinje for identifikation af patienter i, ligesom 2 af 2 forespurgte sygeplejersker uden problemer kan fremfinde den på sygehusets hjemmeside. Eksempel 1.

3 3 11-03-2009 Krav i DDKM. 1.5.1. Hygiejnepolitik: Overensstemmelse? Observation: Indikator 1 Der foreligger en hygiejnepolitik, herunder forebyggelse og kontrol af nosokomielle infektioner. 5 af 8 klinikere på børneafdelingen og 4 ud af 4 klinikere på geriatrisk afdeling kender hygiejnepolitikken og kan på sygehusets hjemmeside efter nogen søgen finde frem til denne, som er udarbejdet og godkendt af Hygiejnekomiteen på sygehuset. Den indeholder retningslinier til forebyggelse og kontrol af nosokomielle infektioner. Eksempel 2.

4 4 11-03-2009 Eksempel 3. Krav i DDKM. 1.7.2. Håndtering af apparatur til klinisk brug: Overensstemmelse? Observation: Indikator 1 Der foreligger retningslinjer for systematisk uddannelse i håndteringen af apparatur til klinisk brug. Indikator 2 Hver enhed har et program, der sikrer nødvendig uddannelse i håndteringen af klinisk apparatur i enheden. På hjertemedicinsk afdeling bliver surveyoren opmærksom på, at der er to forskellige slags infusionspumper i afdelingen. Afdelingssygeplejersken kan fremvise et uddannelsesprogram for håndtering af apparatur til klinisk brug, hvori der bl.a. findes en udførlig instruks på den ene slags pumper. Hun oplyser, at der kun er få styk tilbage i afdelingen af den anden slags, som blev indkøbt af den tidligere ledende overlæge, der er gået på pension sidste forår.

5 5 11-03-2009 Eksempel 4. Krav i DDKM. 2.9.5. Opbevaring af lægemidler: Overensstemmelse? Observation: Indikator 1 Der foreligger retningslinjer for opbevaring af lægemidler, inklusive patienters medbragte lægemidler. Retningslinjerne foreskriver som minimum: at lægemidler opbevares ved rette temperatur at lægemidler opbevares hygiejnisk, herunder at medbragte lægemidler ikke opbevares sammen med institutionens lægemidler at patientadministrerede lægemidler kun er tilgængelige for den pågældende patient og personalet. På medicinsk afdeling får surveyoren fremvist medicinskabet. Der ligger nederst en lille pose med forsvarlig indpakket medicin med tydelig patientlabel. Det oplyses, at medicinen tilhører en patient, der døde i afdelingen til morgen. Det oplyses videre, at posen, som en del af serviceaftalen med sygehusapoteket, vil blive afhentet til destruktion i løbet af dagen.

6 6 11-03-2009 Eksempel 5. Krav i DDKM. 2.18.1. Patienttransport mellem institutioner med sundhedsfaglig ledsager: Overensstemmelse? Observation: På intensivafsnittet i afdeling XYZ oplyser afdelingssygeplejersken, at hun tit føler sig presset til at arrangere transport af patienter pga. manglende intensivpladser, selv om hun ikke mener, de lever op til kriterierne for hvornår en patient kan tåle at blive transporteret. Hun henviser samtidig til to videnskabelige undersøgelser, der viser at dødeligheden fordobles ved transport af intensivpatienter. Indikator 1 Der foreligger retningslinjer for patienttransport med sundhedsfaglig ledsager. Retningslinjerne indeholder som minimum følgende: Kriterier for, hvornår en patient kan transporteres Kriterier for, hvornår patienter skal ledsages under transport Hvilke personalekompetencer der skal være til stede ved transporten Regler for bestilling af ledsaget patienttransport Placering af ansvar for iværksættelse og gennemførelse af transporten Stillingtagen til overvågning, behandling og pleje af patienten under transportforløbet samt relevant dokumentation heraf Beskrivelse og kontrol af indhold i akuttasker, der medbringes under transporten Regler for såvel patientens som den sundhedsfaglige ledsagers sikkerhed under transporten Regler for videregivelse af information

7 7 11-03-2009 Afslutningsmøde At afslutte det aktuelle survey Formelt at præsentere og sikre forståelse –Overensstemmelse/ikke-overensstemmelse (delvis opfyldelse/ikke opfyldelse) –Forbedringer At signalere evt. behov for korrigerende handlinger

8 8 11-03-2009 Forberedelse til afslutningsmødet Gennemgang af observationer, overensstemmelser/ ikke-overensstemmelser, forbedringer Opnå enighed om overensstemmelser/ikke-overens- stemmelser, forbedringer Skrive overensstemmelser/ikke-overensenstemmelser, forbedringer Skrive resumé

9 9 11-03-2009 Ikke-overensstemmelser/Forbedringer UDARBEJDET AF:(Surveyor) A.STED:IKKE-OVERENSSTEMMELSE Nr. FOKUSPUNKT:UDSTEDELSESDATO: B.KRAV: C. IKKE-OVERENSSTEMMELSE/FORBEDRING: - hvor - hvad - hvem - detaljerede referencer - det ikke opfyldte krav + citat fra DDKM

10 10 11-03-2009 Ikke-overensstemmelser/forbedringer Nøjagtige Fuldstændige Nyttige (hjælpsomme) Kortfattede og præcise

11 11 11-03-2009 Rapportering og opfølgning Udarbejdelse af en egentlig rapport? –Plan –Detaljeret plan –Checklister –Resultat i form af eventuelle ikke-overensstemmelser Opfølgning? –Handlingsplan for korrigerende handlinger –Ikke-overensstemmelser/forbedringer på næste survey

12 12 11-03-2009


Download ppt "1 11-03-2009 Rapportering, afslutning og opfølgning Indhold: Evaluering af det objektive bevis Afslutningsmødet Rapportering og opfølgning Lektion 8."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google