Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Introduktion til første lektionsstudie. Uddannelsesplan.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Introduktion til første lektionsstudie. Uddannelsesplan."— Præsentationens transcript:

1 Introduktion til første lektionsstudie

2 Uddannelsesplan

3 Naturlig-Vis Naturlig-Vis Indledende opgave Et studie Starter med at indkredse en opgave, problem eller mål som alle deltagere anser for en aktuel udfordring I kan fx starte med, at I hver for sig skriver ting ned I ser som udfordringer lige nu. Derefter kan I tage en runde, hvor de præsenteres Endelig kan I drøfte, hvilken I vil vælge at fokusere på. Det er meget vigtigt, at alle synes det er en væsentlig udfordring. I skal jo arbejde med den gennem et længere forløb Nu kan I søge efter baggrundsviden, erfaringer og forskning: hvad vides, hvad er prøvet, hvad siger erfaringerne?

4 Naturlig-Vis Naturlig-Vis Lektionsstudier Studiegrupperne skal minimum være på 3 lærere. Små skoler kan med fordel slå naturfag i overbygningen sammen og både begynder og mellemtrin i NT". Man kan også gennemføre studiet med kolleger på en naboskole. Studiegrupperne gennemfører 2 studier om året Det anbefales at tildele det der svarer til en lektion om ugen til arbejdet, men de placeres mest hensigtsmæssigt som dobbeltlektioner hver anden uge. Når lektioner afprøves, er der brug for minimum en time til evalueringsmøde efter lektionen eller dobbeltlektionen. I hvert studie afprøves lektioner 3 gange i 3 forskellige men sammenlignelige klasser"

5 Naturlig-Vis Naturlig-Vis Lektionsplan En eksemplarisk lektionsplan udarbejdes: Gruppens bud på hvordan denne udfordring kunne tackles Denne plan beskrives via et P-CKema, som I får tilsendt af Lektionsstudie-konsulenterne. I kan løbende få respons eller vejledning på skemaet ved at sende det til den tilknyttede konsulent Når alle er enige om, at man har en god plan trækkes der lod om hvem der skal undervise den første gang efter planen

6 Naturlig-Vis Naturlig-Vis Observation De andre deltagere får observationsopgaver, som skal afdække effekten: Fik vi engageret eleverne? Kunne de forstå hvad vi ville? Var opgaverne gode? Havde de reelt lært det vi ønskede? Til at støtte dette, får I tilsendt et observationsskema. Fra dette kan I udvælge de foki/observationer, som er særligt vigtige at få undersøgt eller afdækket i jeres studie. Nogen kigger måske på gruppers arbejde, andre på enkelte elever og andre igen på læreren

7 Naturlig-Vis Naturlig-Vis Evalueringsmødet Et evalueringsmøde kører efter en helt præcis og fast plan. Der skal vælges en ordstyrer og denne person er meget vigtig for at mødet lykkes. I kan den første gang bede en af os vejledere være mødeleder og senere kan I bede jeres naturfagsvejleder om at være det Først fremlægges observationer. Her er det meget vigtig ikke at vurdere eller tolke på disse. Man skal helt konkret og nøgternt gøre rede for, hvad man har set og hørt I næste runde diskuteres og vurderes observationerne Endelig vil man sikkert revidere undervisningsplanen Ny underviser udtrækkes og observationsopgaver fordeles Afprøvning i ny klasse på sammenligneligt klassetrin

8 Naturlig-Vis Naturlig-Vis Lektionsstudier Sidste runde Endnu engang evalueres lektionen og de sidste revisioner af planen gennemføres Ny underviser udpeges og observationsopgaver fordeles Gæster kan inviteres til at kigge med, når den sidste lektion afprøves i ny klasse. Det kan være en af os vejledere, kolleger eller medlemmer fra andre lektionsgrupper, som har arbejdet med en lignende udfordring Endelig tages det afsluttende evalueringsmøde og man diskuterer om udfordringen er tilstrækkeligt imødegået Planen og ens noter kan nu formidles til andre grupper

9 Naturlig-Vis PD Naturfagsvejledere Naturfagsvejledere yder: Løbende vejledning og support til studiegrupper på egen skole Er sparringspartnere for ledelse og lokale resursepersoner Er medundersøgende og medudviklende Kvalificerer og skaber fælles events som fremmer interessen for naturfag blandt lærere og elever Udfordrer rammer og begrænsninger Følger med i og udbreder nyeste fagdidaktiske forskning og udviklingsarbejder

10 Projektet støttes af A. P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney A. P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formål


Download ppt "Introduktion til første lektionsstudie. Uddannelsesplan."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google