Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afBente Møller Redigeret for ca. et år siden
1
MOTIVATION OG VEDVARENDE VANER
2
HVORFOR GØR VI IKKE DET VI ”BURDE” GØRE?
3
VANEBRYDER ErnæringTræningCoaching
5
MOTIVATION VEDHOLDENHED FORHINDRENDE TANKER
6
”Hvordan kan vi styrke patienternes MOTIVATION”?
7
MOTIVATION Nogle klienter skal associere til så meget smerte ved ikke at handle, at de bliver nødt til at handle. Andre motiveres bedst ved at tænke på alt det fantastiske, der vil ske, når de når deres mål.
9
REDSKAB Hvad vil det koste dig, hvis du ikke...? (får lavet dine øvelser/kommer igang med at træne) Hvad vil det give dig, når du begynder at...?
10
STYRKER INTERN MOTIVATION: NÅR SELVE HANDLINGEN ER FORBUNDET MED LYST
11
CASE Intern motivation
12
REDSKAB Temptation bundling 1.Hvad nyder du naturlig at bruge din tid på? 2.Hvilke af disse aktiviteter kunne kobles til din træning? (gerne flere!)
14
Hvordan kan vi styrke patientens VEDHOLDENHED?
15
VANER = VEDHOLDENHED Konsekvent gentagelse af en simpel handling i en bestemt situation fører til, at handlingen bliver aktiveret når personen efterfølgende eksponeres for den samme situation. ( Psychol Health Med.2011;16(4):484–489. [PubMed])PubMed
16
SÆNK BARRIEREN FOR HANDLING Stanford U professor: BJ Fogg FØRST NÅR DU MESTRER KUNSTEN AT ”SÆTTE IGANG”, KAN DU BEGYNDE AT SKABE EN NY VANE
17
Kobl vanen til en anden stærk vane. Sænk barrieren for handling.
18
REDSKAB 1 KOBL VANEN PÅ EN ANDEN STÆRK VANE 1. Brainstorm - Hvilke rutiner eller vaner har du i løbet af din dag? 2. Hvilke en af disse vaner ville være smartest at koble dine øvelser til?
19
REDSKAB 2 PLAN B! Fjern barrieren for handling ”Det vigtigste er, at du får indarbejdet en rutine, det er LANGT vigtigere end at du får lavet hele programmet” ”Hvis du ikke kan nå/overskue hele programmet, så lav denne ENE øvelse ”.
20
Hvordan kan vi hjælpe vores patienter med at nedbryde FORHINDRENDE TANKER?
21
FORHINDRENDE overbevisninger
22
CASE Typiske forhindrende tanker Jeg har ikke tid til at træne - Jeg kan ikke gå tidligt fra mit arbejde - Jeg går glip af tid med mine unger Det er kedeligt at træne! Jeg kan ikke rejse mig op under møderne.
23
Indsaml data – uden at fortolke
24
REDSKAB 1.Præcist hvad er forhindringen? (Oprigtig nysgerrighed) 2.Hvordan kan du løse dette? 3.Hvem kan hjælpe dig?
25
Mange får ikke lavet deres øvelser. En del af min funktion er også, at hjælpe dig med at overkomme de forhindringer du oplever. (Til det bruger jeg coachende spørgsmål) ”
26
1. Vanemål2. Forhindringer3. Motivation 4. Bryd forhindringer 5. Commitment og RM
27
SLIDES OG REFERENCER VaneCoach.dk
28
Opsummering af redskaber Forbind målet til patientens værdier ”Krydr” vanen med noget lyststyret Fjern barrieren for handling (plan B) Kobl den nye vane til en anden stærk vane Stil spørgsmål indtil du har et PRÆCIST billede af hvad patientens største forhindring er. ”HVORDAN kan du løse problemet?” ”HVEM kan støtte dig?” (Fys?)
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.