Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

MOTIVATION OG VEDVARENDE VANER. HVORFOR GØR VI IKKE DET VI ”BURDE” GØRE?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "MOTIVATION OG VEDVARENDE VANER. HVORFOR GØR VI IKKE DET VI ”BURDE” GØRE?"— Præsentationens transcript:

1 MOTIVATION OG VEDVARENDE VANER

2 HVORFOR GØR VI IKKE DET VI ”BURDE” GØRE?

3 VANEBRYDER ErnæringTræningCoaching

4

5 MOTIVATION VEDHOLDENHED FORHINDRENDE TANKER

6 ”Hvordan kan vi styrke patienternes MOTIVATION”?

7 MOTIVATION Nogle klienter skal associere til så meget smerte ved ikke at handle, at de bliver nødt til at handle. Andre motiveres bedst ved at tænke på alt det fantastiske, der vil ske, når de når deres mål.

8

9 REDSKAB Hvad vil det koste dig, hvis du ikke...? (får lavet dine øvelser/kommer igang med at træne) Hvad vil det give dig, når du begynder at...?

10 STYRKER INTERN MOTIVATION: NÅR SELVE HANDLINGEN ER FORBUNDET MED LYST

11 CASE Intern motivation

12 REDSKAB Temptation bundling 1.Hvad nyder du naturlig at bruge din tid på? 2.Hvilke af disse aktiviteter kunne kobles til din træning? (gerne flere!)

13

14 Hvordan kan vi styrke patientens VEDHOLDENHED?

15 VANER = VEDHOLDENHED Konsekvent gentagelse af en simpel handling i en bestemt situation fører til, at handlingen bliver aktiveret når personen efterfølgende eksponeres for den samme situation. ( Psychol Health Med.2011;16(4):484–489. [PubMed])PubMed

16 SÆNK BARRIEREN FOR HANDLING Stanford U professor: BJ Fogg FØRST NÅR DU MESTRER KUNSTEN AT ”SÆTTE IGANG”, KAN DU BEGYNDE AT SKABE EN NY VANE

17 Kobl vanen til en anden stærk vane. Sænk barrieren for handling.

18 REDSKAB 1 KOBL VANEN PÅ EN ANDEN STÆRK VANE 1. Brainstorm - Hvilke rutiner eller vaner har du i løbet af din dag? 2. Hvilke en af disse vaner ville være smartest at koble dine øvelser til?

19 REDSKAB 2 PLAN B! Fjern barrieren for handling ”Det vigtigste er, at du får indarbejdet en rutine, det er LANGT vigtigere end at du får lavet hele programmet” ”Hvis du ikke kan nå/overskue hele programmet, så lav denne ENE øvelse ”.

20 Hvordan kan vi hjælpe vores patienter med at nedbryde FORHINDRENDE TANKER?

21 FORHINDRENDE overbevisninger

22 CASE Typiske forhindrende tanker Jeg har ikke tid til at træne - Jeg kan ikke gå tidligt fra mit arbejde - Jeg går glip af tid med mine unger Det er kedeligt at træne! Jeg kan ikke rejse mig op under møderne.

23 Indsaml data – uden at fortolke

24 REDSKAB 1.Præcist hvad er forhindringen? (Oprigtig nysgerrighed) 2.Hvordan kan du løse dette? 3.Hvem kan hjælpe dig?

25 Mange får ikke lavet deres øvelser. En del af min funktion er også, at hjælpe dig med at overkomme de forhindringer du oplever. (Til det bruger jeg coachende spørgsmål) ”

26 1. Vanemål2. Forhindringer3. Motivation 4. Bryd forhindringer 5. Commitment og RM

27 SLIDES OG REFERENCER VaneCoach.dk

28 Opsummering af redskaber Forbind målet til patientens værdier ”Krydr” vanen med noget lyststyret Fjern barrieren for handling (plan B) Kobl den nye vane til en anden stærk vane Stil spørgsmål indtil du har et PRÆCIST billede af hvad patientens største forhindring er. ”HVORDAN kan du løse problemet?” ”HVEM kan støtte dig?” (Fys?)


Download ppt "MOTIVATION OG VEDVARENDE VANER. HVORFOR GØR VI IKKE DET VI ”BURDE” GØRE?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google