Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Spilleregler i en god gruppe Workshop, Den Sociale Højskole, 9. juni 2008.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Spilleregler i en god gruppe Workshop, Den Sociale Højskole, 9. juni 2008."— Præsentationens transcript:

1 Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Spilleregler i en god gruppe Workshop, Den Sociale Højskole, 9. juni 2008

2 ©Visionpool Aps Tålmodig Taler vi om det samme?

3 ©Visionpool Aps Tålmodig Taler vi om det samme?

4 ©Visionpool Aps Tålmodig Taler vi om det samme?

5 ©Visionpool Aps Tålmodig Taler vi om det samme?

6 ©Visionpool Aps Tålmodig Taler vi om det samme?

7 ©Visionpool Aps Tålmodig Taler vi om det samme?

8 ©Visionpool Aps Taler vi om det samme?

9 ©Visionpool Aps Taler vi om det samme? Fedterøv -en der gerne vil ligne de andre

10 Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Vi er Dorte Aggergaard Toke Rastad Christina Faurby Richard Ledborg Hansen Villads Keiding fra Visionpool

11 Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Formål I skal tale om hvad det vil sige at være i en god gruppe opstille et sæt spilleregler for arbejdet i jeres gruppe

12 Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Mål Et udfyldt rapportark for hvert bord, som er: En kontrakt for en god gruppe, og som indeholder: Et værdisæt, og et sæt praktiske spilleregler Kontrakten kan bruges som inspiration og rettesnor for gruppen og jeres vejleder.

13 Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Spørgsmål Hvad er en god gruppe? For dig? For Jer?Hvilke spilleregler vil I følge i hverdagen, for at sikre et godt gruppearbejde?

14 Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Metode: Visionpool En Visionpool proces er en samtale Billeder fremkalder associationer, og når I deler dem får I fælles referencer og et fælles sprog I bygger collager sammen, og skaber fælles billeder Processen er stramt styret I starter i kaos og ender med et fokuseret resultat

15 Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Metode: Visionpool Input ResultatDialog

16 Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Regler 1: Lyt og spørg! En Visionpool proces er en samtale Samtalen handler om workshoppens spørgsmål Det vigtige er det de andre siger Lyt! Spørg!

17 Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Regler 2: Et billede forestiller dét du siger En billedbrik (en visual sample) betyder dét du siger. Den betyder også dét din medstuderende siger. Der findes intet objektivt svar på hvad der er på billederne Der er ikke noget der er forkert Associationer kan ikke benægtes

18 Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Regler 3: Næsten alt er tilladt, men det skal ske i dialog. Alle grunde til at vælge en billedbrik er gode Hurtige valg er gode valg Flere billedbrikker kan ligge op ad samme ord 2 ord kan ikke ligge op ad hinandenEn billedbrik der er lagt ind, kan ikke fjernes Man kan flytte ord, billedbrikker og klynger, men det skal ske i dialog.

19 Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Materialer Visual samples (billedbrikker) Scene Ordkort (fortrykte og tomme) Rapportark Dokumentations labels

20 Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Program 09:00 Del 1: Hvad er en god gruppe - for dig? 10:00 Pause 10:15 Del 2: Hvad er en god gruppe - for jer? 11:00 Pause 11:05 Del 3: Spilleregler for en god gruppe 12:00 Bazar 12:15 Slut

21 Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Sådan skal bordet se ud når i starter Ordet ”Gruppearbejde” skal ligge midt på scenen Billedbrikkerne fordeles rundt omkring scenen Skil ordkortene fra hinanden. Fordel ordkortene rundt omkring scenen mellem billedbrikkerne. Skribenten har de overskydende, tomme ordkort Fjern kaffekopper, papirer og andet der ikke vedkommer processen Brikkerne må IKKE blandes med dem fra de andre borde! Hvad er en god gruppe - for dig? Trin minutter

22 Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Start på Del 1 Hvad er en god gruppe - for dig?

23 Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Gør bordet klart Ordet ”Gruppearbejde” skal ligge midt på scenen Billedbrikkerne fordeles rundt omkring scenen Skil ordkortene fra hinanden. Fordel ordkortene rundt omkring scenen mellem billedbrikkerne. Skribenten har de overskydende, tomme ordkort Fjern kaffekopper, papirer og andet der ikke vedkommer processen Brikkerne må IKKE blandes med dem fra de andre borde! Når klokken lyder, gå til næste trin Før I starter, skal bordet være helt klart. Følg anvisningerne her Hvad er en god gruppe - for dig? Trin minutter

24 Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Udpeg en skribent De nye nøgleord indgår i processen på lige fod med de øvrige nøgleord Et nøgleord er et ord – ikke en sætning Alle kan foreslå nøgleord Der må ikke skrives på billedbrikkerne Når klokken lyder, gå til næste trin Når I taler sammen, vil der dukke nye ord op, som er værd at tale mere om. Skribenten skriver dem på et tomt ordkort. Hvad er en god gruppe - for dig? Trin minut

25 Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Læg billeder til det første ord Alle grunde til at vælge et billede er gode Vent med at sige noget om dine og de andres valg Hurtige valg er gode valg. Lad være med sidde og varme en brik. Læg den ind, det er ikke farligt! Det er ok at en anden har valgt en brik du ville vælge. Så kan i glæde jer til to forklaringer Når klokken lyder, gå til næste trin Vælg et billede - eller flere - du kan bruge til at sige noget om ‘Gruppearbejde’, og læg det på scenen ved nøgleordet Hvad er en god gruppe - for dig? Trin minutter

26 Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Fortæl om dine valg Lyt til de andres historier Lad være med at afbryde Du må gerne sige hvad de billeder, som de andre har valgt, får dig til at tænke på Når klokken lyder, gå til næste trin Tag en hurtig runde, hvor I på skift fortæller hvorfor I har valgt netop de brikker. Hver deltager har 1 minut. Hvad er en god gruppe - for dig? Trin minutter

27 Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Læg flere ord ind - og flere billeder Vælg et ordkort som siger noget vigtigt om ‘Gruppearbejde’ Vælg en eller flere billedbrikker til dette ordkort Uden at sige noget, lægger du ordkortet og billedbrikken ved siden af hinanden på et ledigt sted på scenen. Er der for lidt plads: Brug bordet udenfor scenen Gå videre til næste trin Alle vælger endnu et nøgleord, og lader det følge af mindst én billedbrik. Hvad er en god gruppe - for dig? Trin minutter

28 Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Læg billeder til de andres ord Læg nu mærke til de andres ordkort og billedbrikker Du lægger nu billedbrikker til de andres ordkort, der hvor du syntes det giver mening Når klokken lyder, gå til næste trin Alle lægger billedbrikker til nøgleordene Hvad er en god gruppe - for dig? Trin minutter

29 Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Spørgetid Eksempel: “Hvad betyder den brik for dig? “Hvorfor har du valgt den brik...?” Når du har hørt et svar, må du gerne sige hvad den samme billedbrik fik dig til at tænke Spørgsmål og svar vil ofte føre til en dialog. Giv jer tid til at tale sammen, og vend så tilbage til næste i runden. Under samtalen må alle gerne lægge flere billedbrikker ind, lægge ordkort til hvor de passer, og skrive nye ordkort. Fortsæt med næste trin, når det passer jer Tag en runde, hvor I på skift spørger åbent til én af de billedbrikker de andre har valgt Hvad er en god gruppe - for dig? Trin minutter

30 Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Byg videre på det fælles billede Det vigtige er at spørge, lytte og tale sammen Når en billedbrik er taget i brug må den ikke fjernes. Men I må gerne flytte billedbrikker, ordkort og klynger af ord og billeder - så længe det sker i dialog. Når klokken lyder, gå til næste trin Fortsæt med at det i har lært. Det gælder om at tale sammen. Processen er fri. Hvad er en god gruppe - for dig? Trin minutter

31 Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Taletid: Hvad er vigtigt? Husk spørgsmålet: Hvad er en god gruppe? Peg på de billedbrikker eller de områder i det fælles billede, som repræsenterer det du synes har været vigtigt 2 minutter til hver deltager Når klokken lyder, gå til næste trin Tag en runde hvor I på skift udpeger det der har været vigtigt i samtalen. Hvad er en god gruppe - for dig? Trin minutter

32 Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Dit personlige svar Udfyld et rapportark med overskrift, navn, bordnummer m.m. Find 4 billedbrikker fra bordet, som bedst viser hvad DU synes er vigtigst ved en god gruppe Skriv billedbrikkens nummer ned som vist på illustrationen og læg billedbrikken ovenpå. Du finder nummeret nederst på billedbrikken Hvis I er flere om den samme billedbrik, må en af jer nøjes med nummeret Skriv nu en overskrift til billedet (se foto), og skriv med dine egne ord hvorfor netop den billedbrik betyder noget vigtigt Hold pause når du er færdig, men tag pausen i brug hvis du ikke er færdig. Besvar spørgsmålet: Hvad er en god gruppe - for dig? Hvad er en god gruppe - for dig? Trin minutter

33 Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Pause Når klokken lyder mødes alle i plenum 15 minutter

34 Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Start på Del 2 Alle mødes i plenum Hvad er en god gruppe - for jer? Hvad er en god gruppe - for jer

35 Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Gør bordet klart Gå straks til næste trin Ryd scenen for billedbrikker og ordkort Hvad er en god gruppe - for jer? Trin minutter

36 Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Læg jeres billedbrikker ind Når bordet er ryddet lægger I de billedbrikker på scenen, som indgår I jeres personlige besvarelse I har nu sorteret mange billedbrikker fra, og har skabt en ‘bruttomængde’ Når klokken lyder, gå til næste trin Hvad er en god gruppe - for jer? Trin minutter

37 Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Fremlæg jeres personlige svar Hvis du skal bruge en billedbrik, som en af de andre har brugt, flytter du den bare, så du kan visse dine billedbrikker samlet I har 2 minutter hver Når klokken lyder, gå til næste trin Tag en runde, hvor I fortæller om jeres valg Hvad er en god gruppe - for jer? Trin minutter

38 Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Hvad har I til fælles? Er der nogen af billedbrikkerne der betyder det samme? Hvilke overskrifter kan de samles under Brug gerne nøgleordene eller skriv nye Hvilke er de 4 vigtigste overskrifter - og hvilke er de 4 vigtigste billedbrikker? Når klokken lyder, gå til næste trin Hvilke 4 billedbrikker kan I blive enige om? Hvad er en god gruppe - for jer? Trin minutter

39 Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Jeres fælles svar Udfyld et rapportark med overskrift, bordnummer m.m. Skriv numrene ned på de 4 billedbrikker som I har valgt På samme måde som i den personlige besvarelse, skriver I nu en overskrift til hver billedbrik, og formulerer hvad netop den billedbrik repræsenterer Når klokken lyder, gå til næste trin Besvar spørgsmålet: Hvad er en god gruppe - for jer? Hvad er en god gruppe - for jer? Trin minutter

40 Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Gå i billedbanken En fra bordet går til billedbanken med jeres ark. Her sættes der labels på, dér hvor I har skrevet billednumrene. De øvrige holder en kort pause Alle mødes i plenum, når klokken lyder efter pausen I billedbanken kan I hente billederne som labels. Hvad er en god gruppe - for jer? Trin minutter

41 Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Pause Når klokken lyder mødes alle i plenum 5 minutter

42 Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Start på Del 3 Vigtige spilleregler for en god gruppe Hvad er en god gruppe - for jer? En spilleregel kan være Når vi afleverer et projekt, går vi ud og fejre det Hvis en diskussion køre fast, stopper man den ved at slå på en kaffekop og udtaler ‘Jeg er ikke taler...’Når vi er uenige i gruppen, så...(?) Vi mødes i plenum kl 12! Vigtigt: Rapportarkene skal efterlades på bordet!

43 Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Gør bordet klar Gå herefter straks til næste trin Ryd scenen for billedbrikker og ordkort Vigtige spilleregler for en god gruppe Trin minutter

44 Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Dine bud på spilleregler I giver hver for sig 4 bud på spilleregler, som er personligt vigtige for jer at gruppen følger. Vælg en billedbrik til hvert eksempel Noter dine forslag på dit rapportark som vist på billedet Læg de billedbrikker du har valgt, ind på scenen Når klokken lyder, gå til næste trin ‘Når dét sker så gør vi sådan...’ Skriv 4 spilleregler, og vælg en billedbrik til hver Vigtige spilleregler for en god gruppe Trin minutter

45 Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Fremlæg dine spilleregler 2 minutter til hver Når klokken lyder, gå til næste trin Tag en runde hvor I på skift fortæller om jeres forslag til spilleregler Vigtige spilleregler for en god gruppe Trin minutter

46 Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Jeres spilleregler En spilleregel har formen: ‘Når dét sker så gør vi...’ Er der flere billedbrikker der betyder det samme? Skriv overskrifter til spillereglerne på tomme ordkort Hvilke overskrifter kan de samles under? Hvilke er de 4 vigtigste spilleregler - og hvilke er de 4 vigtigste billedbrikker? Når klokken lyder, gå til næste trin Formuler i fællesskab de 4 vigtigste spilleregler for en god gruppe Vigtige spilleregler for en god gruppe Trin minutter

47 Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Gør jeres besvarelse færdig Udfyld den nederste halvdel af rapportarket med spilleregler og numre på billedbrikker Skriv så det kan læses (evt. blokbogstaver) Sørg for at man kan læse bordnummeret I har nu indgået en aftale om hvad I mener er vigtigt i gruppearbejde, og hvilke regler I vil følge Skriv den under, alle sammen. Når klokken lyder, gå til næste trin Skriv de 4 spilleregler på gruppens fælles rapportark Vigtige spilleregler for en god gruppe Trin minutter

48 Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Gå i billedbanken En fra bordet går til billedbanken med jeres rapportark, og får sat labels på dér hvor I har skrevet billednumrene. Dem som ikke går i billedbanken rydder op: Billedbrikker i æsken, ordkort i en bunke. Når klokken lyder, mødes vi i plenum I billedbanken kan I hente billederne som labels. Trin minutter Vigtige spilleregler for en god gruppe

49 Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps (næsten) slut Workshoppen er (næsten) slut Jeres fælles rapportark bliver fotokopieret. Derfor: Efterlad det på bordet. Husk gruppenummer og navn(e) Grupperne får rapportarkene tilbage onsdag morgen Ved næste gruppeudviklingssamtale kan I fremlægge resultatet for jeres vejleder. Efterlad rapportarket på jeres bord

50 Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Bazar Husk: jeres rapportark skal ligge på bordet Beslut hvem der bliver ved bordet Gå på besøg ved de andre borde, og hør om deres spilleregler og deres proces Tak for idag! Hør om de andre gruppers spilleregler Trin minutter


Download ppt "Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Spilleregler i en god gruppe Workshop, Den Sociale Højskole, 9. juni 2008."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google