Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Evaluering af pilottesten Hvorfor det? Erfaringsopsamling Opmærksomhedspunkter Pejlemærker Mere viden.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Evaluering af pilottesten Hvorfor det? Erfaringsopsamling Opmærksomhedspunkter Pejlemærker Mere viden."— Præsentationens transcript:

1 Evaluering af pilottesten Hvorfor det? Erfaringsopsamling Opmærksomhedspunkter Pejlemærker Mere viden

2 Evaluering af pilottesten Information og support Kvalitetsstandarder og Instrukser Registrering/ Database/ Feedback Jeres gode råd

3 Evaluering af pilottesten Den næste time Temaer i evalueringen Spørgsmål til refleksion Kort plenum drøftelse

4 Information og support ”Hvilke tilbud om information og support har du benyttet dig af?”

5 Information og support ”Hvilke tilbud om information og support har du eventuelt manglet/savnet i pilottesten?” Besvarelserne sammenfattet: Da deltagerne tilmeldte sig pilottesten var opgavetypen og omfanget ikke tilstrækkeligt defineret Bedre adgang og forståelse for support funktioner

6 Information og support Spørgsmål Hvad skal der til for, at du vil bruge tilbud om webundervisning? Er der andre former for hjælp og supportmuligheder du savnede i pilottesten? Summe med sidemanden

7 Kvalitetsstandarder omsættes til praksisnære instrukser Egne mål for klinikken defineres ved at omsætte kvalitetsstandarderne til praksisnære instrukser.

8 Udarbejdelse af instrukser ”Har du udarbejdet instrukser for din klinik og i så fald hvor mange? 23 ud af 24 har udarbejdet instrukser Gennemsnitlig har deltagerne (rundt regnet) udarbejdet instrukser for ca. 12 kvalitetsstandarder ud af i alt 13 standarder i pilottesten.

9 Tidsforbrug på udarbejdelse af instrukser Det gennemsnitlige tidsforbrug på instrukser var ca. 10 timer per klinik Spredningen på tidsforbruget ligger på min. 3 timer og maksimum 24 timer

10 Vurdering af tidsforbrug på instrukser ”Anser du dit tidsforbrug på udarbejdelse af instrukser for acceptabelt?” Vurdering:Antal respondenter:Procent: Acceptabel1043 % Ikke acceptabel1043 % Ved ikke313 % Svar i alt23

11 Udbytte af arbejdet med instrukser ”Hvad har du fået ud af at udarbejde instrukser?” UdbytteAntal responden- ter (i alt 23) Procent Bedre overblik over daglige rutiner 626 % Mere fokus på kvalitet og kvalitetsbrister 1252 % Mere dialog om arbejdsgange i klinikken 939 % Mere viden om hvad vi gør i klinikken 522 % Ikke noget 522 % Svar i alt 37

12 Udfordringer i arbejdet med instrukser Indkomne kommentarer Tid: –”Det har ikke været en god ide at introducere database og 13 instrukser på så kort tid” –”Tidskrævende” –”Et kæmpestort arbejde” Forskel på store og små enheder: –”Svært at vurdere hvad der skal være i en klinik mhp. genoplivning ved hjertestop”

13 Udfordringer i arbejdet med instrukser Indkomne kommentarer Indhold: –Konstatering af at nogle procedure ikke er velegnet til praksis –At tænke alle procedure igennem –Overblik og effektivisering –Ingen store problemer, men mine instrukser er næppe efter bogen, men jeg synes selv de er som de skal være.

14 Spørgsmål til arbejdet med instrukser Hvad kan nedbringe tidsforbruget på udarbejdelse af instrukser? (med samme antal instrukser) Hvorfor finder 43 % deres tidsforbrug acceptabelt? Hvad skal der til for, at man får noget ud af at arbejde med instrukser? Summe med sidemanden

15 Kvalitetsdatabase Monitorering af faglig kvalitet ved hjælp af registrering

16 Demo af feedback: www.dak-e.dk Nederst venstre hjørne klik på ikon ”dine kvalitetsdata” Systemet beder om en digital signatur, og så er der adgang. http://demo.dak-it.dk/hudcancer/

17 Evaluering af arbejdet med registrering og feedback Tidsforbrug Vurdering af relevans og anvendelighed

18 Tidsforbrug på registrering Tidsforbrug: Det gennemsnitlige tidsforbrug for at udfylde et registreringsskema var rundt regnet ca. 4 minutter for den enkelte klinik Spredningen for tidsforbruget ligger fra 1 minut til 10 minutter

19 Vurdering af tidsforbrug på registrering ”Anser du dit tidsforbrug på registrering for acceptabelt?” Vurdering:Antal respondenter:Procent: Acceptabel1146 % Ikke acceptabel1042 % Ved ikke313 % Svar i alt24

20 Vurdering af feedback på registrering

21 Spørgsmål til registrering og feedback Hvad skal der til for at mindske tidsforbruget på registrering? Har I oplevet, at tidsforbruget falder i takt med rutine? Har I set jeres feedback rapporter? – hvis nej hvorfor ikke? Hvordan forestiller du dig, at du kan anvende din feedback i klinikken? Vil du være interesseret i at fortsætte din registrering og modtage feedback?

22 … Oplevelser i pilottesten

23 Negative oplevelser i pilottesten De negative oplevelser kan inddeles i følgende emner: Mangel på tid: ”Alt for lidt tid” – ”For stort tidsforbrug i en travl hverdag”. Manglende relevans: ”At arbejde med ting, der for mig er ulogiske, frem for arbejdet med behandling af hudcancer.” Forskel på store og små organisationer: ”Når målsætning synes at skyde for højt i forhold til, at vi er en lille klinik med i alt tre involverede og hvor kommunikation/rutiner derfor foregår med meget lille fejlprocent”. Ingen gode oplevelser

24 Negative oplevelser i pilottesten Hvad kan ændres, så de negative oplevelser kan bruges til at forbedre kvalitetsmodellen i fremtiden? Summe med sidemanden

25 Positive oplevelser i pilottesten Feedback: At sammenligne egne behandlinger med andre klinikker, godt overblik over hvor mange CB der behandles. Feedback fra sentinel. Mere fokus på kvalitet: At vores rapportering omkring non-melanom hudcancer kan anvendes bedre og føre til kvalitetsforbedringer. Fokus på mere optimale arbejdsgange: Fint at få systematiseret arbejdsgange og klarlagt rutiner i dagligdagen. Fokus på optimering af processer i klinikken og samarbejde personalet imellem.

26 Gode råd til implementering af fremtidig kvalitetsmodel Hvad er dit/dine bedste råd til dine kollegaer, der fremover skal arbejde struktureret med kvalitet? ”Det tager tid. Introducer en eller to standarder af gangen.” ”Grundig forberedelse ved implementering og brug tid på at skabe forståelse og accept af konceptet blandt medarbejderne.” ”Få sygeplejersken eller sekretæren med i arbejdet fra starten.”

27 Gode råd til implementering af fremtidig kvalitetsmodel (fortsat) Hvad er dit/dine bedste råd til dine kollegaer, der fremover skal arbejde struktureret med kvalitet? ”Eksempler på instrukser skal foreligge, så man kan kopiere og rette i eksemplet.” ”Udfyld registreringsskema systematisk mindst en gang om ugen.” ”Vi er nødt til at gå ind i arbejdet med en kvalitetsmodel” ”Make it simple.”

28 Gode råd til implementering af kvalitetsmodel Hvad er dit/dine råd til OK-parterne, som skal arbejde med at implementere kvalitetsmodellen i speciallægepraksis? ”God introduktion betaler sig og mindre tidspres.” ”Ordentlig tid til instrukser og ikke dette hastværk.” ”Lav det fornuftigt i roligt tempo – lav standarder der, hvor der er væsentlige problemer. Ikke som tomgangsprojekter eller ønsker om at rationalisere. En blind efterleven af en standard er ikke kvalitet.” ”Gør det så enkelt som muligt.”

29 Gode råd til implementering af kvalitetsmodel (fortsat) Hvad er dit/dine råd til OK-parterne, som skal arbejde med at implementere kvalitetsmodellen i speciallægepraksis? Tilpas til praksis: ”Konceptet skal have forståelse for, at risikoen for at det går galt, er langt større på en sygehusafdeling end i en lille klinik.” ”Undlad tvang. Indbyd og lok med relevant kvalitetssikring (klinisk forskning i praksis), hvor man kan vælge efter interesse. Tilbyd i stedet eksterne inspektorer, der kan komme regelmæssigt i positiv ånd og kigge med over skulderen.”

30 Gode råd til implementering af kvalitetsmodel Er der flere gode råd: -til dine kollegaer? -om inddragelse af klinik personale? -til OK-parterne? Skriv ned på kort

31 Efter pilottesten… Hvad skal der ske nu? Alle erfaringer og resultater samles i en rapport med anbefalinger til overenskomstpartnerne.


Download ppt "Evaluering af pilottesten Hvorfor det? Erfaringsopsamling Opmærksomhedspunkter Pejlemærker Mere viden."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google