Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afBodil Krog Redigeret for ca. et år siden
2
c c Kognition Motorik Emotion
5
Barn Samspi l Forældre
7
c c Metode/re dskaber Selvagens Teoretisk forståelse
8
c c Hvilken vej skal jeg gå, og hvad skal jeg gøre Min indflydelse på at det går, som det går Forståelse af hvorfor barnet gør, som det gør
11
Mentalisering er at holde hjerte og tænkning sammen. Det handler ikke blot om at tænke klart, men også om at føle klart. Mentalisering er at kunne se sig selv udefra og andre indefra
12
Daniel Stern
15
Sensitive perioder med stort udviklingspotentiale
17
Når man i voksenlivet udsættes for manglende reaktion fra andre, og der ikke længere finder en spejling sted, påvirkes man psykisk og immunforsvaret svækkes. Hvis omsorgspersonen ikke kan indgå i en synkroniserende kontakt med barnet, mister dets nervesystem muligheden for følelsesmæssig udvikling, uden en målrettet indsats.
18
Næsten fra fødslen er det tydeligt for spædbarnet, når de er og når de ikke er afstemte med en voksen, og de viser, at de ikke bryder sig om, ikke at være afstemte
23
Mestringsområd e Nærmeste udviklingszon e Uden for mestrings- muligheder
25
Igennem millioner af år har vores hjerne udviklet sig nedefra-og-op og indefra-og-ud, således at højere centre har udviklet sig som overbygninger af lavere og ældre dele. Herved spiller følelseslivet og sansninger en væsentlig rolle i alle oplevelser, overvejelser og handlinger.
26
Den moderne pattedyrshjerne Den gamle pattedyrshjerne Krybdyrshjer nen
27
Præfrontal cortex - mentaliserende Limbisk -følende Autonom - sansende
31
Engagement – at have det sjovt sammen og opbygning af selvværd
32
Al menneskelig kultur opstår og udvikler sig igennem leg!
34
Tillid/mistillid
36
Social reference
37
Udvikling af skam og stolthed
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.