Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hvad skal kendetegne fremtidens Rådgivningsydelser ?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hvad skal kendetegne fremtidens Rådgivningsydelser ?"— Præsentationens transcript:

1 Hvad skal kendetegne fremtidens Rådgivningsydelser ?

2 Kompetencer hos Bygherren Kompetencer og forretningsgange Kompetencer og forretningsgange Evnen til indkøb ? Tættere på processen ? NHH Totalrådgiver :SHL, aarhus arkitekter, Søren Jensen Rådgivende Ingeniører, samt Royal HaskoningDHV Bygherrerådgiver: COWI

3 Baggrund 20 års tid som offentlig bygherre – skoler, kontorbyggeri, boliger, universitetsbyggerier, laboratorier, kunstmuseer og musikhuse, og senest... Hospitaler 10 års tid som rådgiver - ledelse De sidste 20 år har vi drøftet ydelsesbeskrivelser og indkøb af rådgiverydelser…. Ikke et ord om køb af rådgivning til udbud i Totalentreprise

4 Indkøbet Indkøb af byggeri er at forstå hvad man, og hvordan man, køber udviklingsprojekter Dvs en masse egne overvejelser om hvad man kan og vil – fx: styringskapacitet ønsker om medindflydelse ønske om at inddrage og anvende færdige løsninger fra markedet (entreprenør/leverandør-markedet) Prioritering af økonomi, kvalitet og tid Markedssituationen Behovet for tidlig budgetsikkerhed Måske også en erkendelse af, at viden om løsninger har flyttet sig noget, fra rådgiverbranchen til entreprenør/leverandørsiden

5 Indkøbet Købsbetingelserne – er de godt beskrevet (YB 2012) ? Og, er de dækkende i forhold til andre aktører i kæden, og efterfølgende krav til hvad ydelsen skal føre til (fx AB) ? Med andre ord: matcher købet, og det vi får, de krav som stilles af den der skal modtage og realisere det? Bygherrer skal huske: Byggeriets kontrakter = Relationskontrakter Kan alt forudses?

6 § 2. Stk. 2. Der bydes på grundlag af de oplysninger, som indeholdes i udbudsmaterialet. Dette materiale skal være entydigt og således udformet, at der er klarhed over ydelsernes omfang og indhold. Stk. 3. Udbudsmaterialet skal indeholde en tidsplan

7 Indkøbet Hvis det er svært at være specifik ved indkøbet.. Så kunne man jo se på mulighederne for dialog i udbudsprocessen.. Er det godt at købe andre ydelser ind via Udbud efter forhandling - og dermed snakke sammen om hvad det er der specifikt ønskes - så er det nok også godt ved rådgivningsydelser.. Tofasede konkurrencer har vist gode takter

8 Tættere på processen Indkøb handler også om at forstå, hvad og hvordan man køber ind – er der som i byggeri tale om udviklingsprojekter (ikke fx totalentrepriser eller typehuse), er det nødvendigt at være med til at udvikle. Byggefaglighed er derfor en nødvendighed, og ikke mindst viden om hvor og hvornår man kan og skal påvirke projektet - og være der (tæthed) Køber man et færdigt udviklet typehus behøves der ikke den store byggefaglighed eller tæthed Rådgivere er de bedste til at udvikle projektet, dvs hovedgreb, form og koncept for overordnet funktionalitet – men de ved trods dette ikke meget om hvordan daglig drift og produktion sker Bygherrerådgivere er rigtig gode til at holde styr på ydelser og proces – men ved heller ikke meget om drift og produktion I produktion (og behandlinger) samt kommercielle projekter er drift altafgørende. Analyser produktion/drift og kerneydelse, ift mulighed indenfor de fysiske rammer

9 Digital 3D projektering Hvad vil i have? Hvad kan vi få? Manglende muligheder for langvarige samarbejder Digitale tilbudslister/mængder Detaljeringsgraden i projektmaterialet – oftest inden en entreprenør er fundet Entreprenørinddragelse for bygbarhed Sikring af projektmaterialets bygbarhed Udbudsreglernes retningslinjer for i udbudsmaterialet at angive konkrete produkter/fabrikater Stigende grad af leverandørprojektering Øgede konflikter i udførelsesfasen Andre udfordrede områder ved købet..

10

11

12 TAK


Download ppt "Hvad skal kendetegne fremtidens Rådgivningsydelser ?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google