Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afNiels Simonsen Redigeret for ca. et år siden
1
.. Opbrudskulturen Styres ved delegering Situationer er komplekse og uforudsigelige (Standardisering af resultatkrav) Orientering mod markedets udvikling Lederen er motiverende Medarbejderansvar i fht. sig selv eller arb. Gruppe Værdier svinger mellem faglige ambitioner og livskvalitet Psykologisk kontrakt mellem virksh/medarb.
2
Dynamisk samstemt kultur Kerneydelsen skal defineres af både ledelse og medarbejdere. Diskussioner af: Arbejdsfordeling, samarbejde, arbejdsmiljø, metoder. Kompetencer Medfører mere tid til beslutningsprocesser. Værdier kan kun fastlægges og afprøves gennem konsensus
3
Opbrudskultur Det senmoderne samfund: det enkelte individ skaber sin egen identitet. Vælger egne normer og værdier blandt mange mulige
4
Human Ressources Menneskesyn: man har en iboende parathed til at arbejde og yde sit bedste under de rette betingelser Motivation: er i menneskets indre. Identitet og sociale sammenhænge.
5
Mc Gregor XY teori Menneskesyn X: m=dovent, skal styres af leder, vha. straf – belønning (mekanisk kultur) Menneskesyn Y: m=udviklingsorienteret, selvrealiserende, drevet af indre natur. (humanistisk menneskesyn)
6
Selvforvaltning Styring ved uddelegering af ansvar og kompetence, medfører: Den enkelte enhed eller person bliver ansvarlig for af hovedmål nås. Som i Serviceloven hvor brugeren tildeles ansvar for de mål der ønskes realiseret
7
Kunden, borgeren, brugeren i centrum Brugerbestyrelser, forældrebestyrelser mm Markedsmekanismer i institutionen Brugeren som kunde med krav og valgmuligheder. Ledelsesstilen er selling
8
Opbrud fra den mekaniske kultur Behandlingssystemet skabte sine egne klienter ved at reducere m. til passive modtagere
9
Opbrudskulturen Menneskesyn: Fokus på Det kompetente, selvforvaltende og ressourcefyldte menneske. Ledelse: Fokus på lederens personlighed: karisma, udstråling
10
Opbrud i den pædagogiske verden Supervision: refleksion bliver den væsentligste kompetence i en usikker og foranderlig verden. Man må reflektere over nye måder at agere på.
11
Kvalitet, resultat, dokumentation Hvordan måler man ”tillid” Hvordan kan man vis at man er faglig kompetent og samtidig ikke kan vise objektivt målbare resultater.
12
Pædagoger skal ikke længere kun handle i praksis de skal: Teoretisk kunne redegøre for praksis Reflektere over praksis Udvikle og dokumentere centrale metoder =professionsbachelor
13
.. Den dynamisk samstemte kultur Styring: samarbejde, fælles værdier Situationer: dynamiske og komplekse Lederen er ”det hele menneske” Ledelse: delegering/koordinering-synlig/vision Medarbejderansvar ifht. Samfundsmæss. udvkl. Værdier: livskvalitet selvrealisering-helt menneske Værdistyret kulturel kontrakt medarb/ledelse
14
Opgave. find en pædagogisk institutions værdigrundlag. Hvad er inde? Hvad er ude? Er der tegn på selvreference? Er der referencer til en bestemt organisationskultur?
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.