Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen SEPTEMBER 2015 ANNA BAGER-ELSBORG.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen SEPTEMBER 2015 ANNA BAGER-ELSBORG."— Præsentationens transcript:

1 Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen SEPTEMBER 2015 ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE IDÉGENERERINGSSEMINAR

2 SEPTEMBER 2015 2 ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen AKADEMISK PROJEKT Akademisk skrivning Akademisk idégenerering Akademisk feedback

3 SEPTEMBER 2015 3 ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen PRÆSENTATION Anna Bager-Elsborg  Kandidat i statskundskab (cand.scient.pol)  Ph.d.-studerende på Center for Undervisning og Læring  Forsker i undervisning på jura og cand.merc.  Underviser studenterinstruktorer  Hvem er I?

4 SEPTEMBER 2015 4 ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen SPILLEREGLER  Dagen er til for jer  Alle kommentarer og spørgsmål er velkomne  Facebook og mobiltelefoner er venligt henvist til gangen 4

5 SEPTEMBER 2015 5 ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen PROGRAM  16.15-16.30: Akademisk proces og videnskabelige problemer  16.30 -17.15: Idegenerering  17.15-17.45: Aftensmad  17.45-18.15: Ideudvikling (speeddating)  18.15-18.45: Problemformulering og den (natur)videnskabelige opgaveform  19.00-19.45: Individuel skrivning / søgning

6 SEPTEMBER 2015 6 ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen MÅLET MED AFTENEN  I skal arbejde med jeres egne ideer, alene og sammen med andre: Idegenerering, ideudvikling og problemformulering  I kommer til at lave nogle forskellige øvelser som I måske også kan bruge i andre sammenhænge  Slutprodukt: ½-1 hel side skitseret omkring jeres idé

7 SEPTEMBER 2015 7 ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen AKADEMISK PROCES OG VIDENSKABELIGE PROBLEMER  Arbejdet foregår ikke lineært  Processen kan ikke styres fuldstændigt  Der vil opstå nye erkendelser undervejs  Arbejdet foregår ofte i samspil med andre

8 SEPTEMBER 2015 8 ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light Særligt for samfundsvidenskaberne  Forskning, der beskæftiger sig med at beskrive, forstå og forklare samfundsmæssige forhold,  forstået meget bredt som interaktion mellem mennesker fra individer, over grupper til store samfund  Vi er en del af det, vi studerer AKADEMISK PROCES OG AKADEMISKE PROBLEMSTILLINGER 8

9 SEPTEMBER 2015 9 ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen MIT PH.D.-PROJEKT

10 SEPTEMBER 2015 10 ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen MIT PH.D.-PROJEKT 3-årigt ph.d.-forløb om underviseres syn på undervisning Den oprindelige plan:  Oversætte et spørgeskema, placere undervisere i kategorier ud fra nogle hypoteser  Uddele spørgeskemaet to gange over projektet

11 SEPTEMBER 2015 11 ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen MIN PH.D.-PROCES INDTIL NU 1: Læse en masse litteratur og forskningsresultater 2: Snakke med undervisere  Virkeligheden og teorien passede ikke sammen  Hvad så nu?? 3: Læse mere litteratur 4: Formulere ny problemstilling

12 SEPTEMBER 2015 12 ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen KONKLUSION  Projektet ser helt anderledes ud end havde forestillet mig.  Jeg var nødt til at ændre min problemformulering undervejs, fordi jeg blev klogere.  Resultat: Jeg fandt et lille hul i hvad man ved, og forhåbentlig kan jeg bidrage med noget.

13 SEPTEMBER 2015 13 ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen PRAKTISK PROBLEM VS. VIDENSKABELIGT PROBLEM Praktisk problem  Udspringer af omstændigheder i verden.  Løsningen er en ændring af noget i verden. Videnskabeligt problem  Udspringer af manglende viden eller forståelse.  Løsningen er en bedre forståelse af verden.

14 SEPTEMBER 2015 14 ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen HVAD KAN VI BIDRAGE MED? ”Små sten til videnskabens store hus”

15 SEPTEMBER 2015 15 ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen ØVELSE 1: IDEARKET  Mål: Idegenerering og udvælgelse af ”model-idéen”  Individuelt: Udfyld arket (5 min)  2 og 2: Præsenter 3 ideer for hinanden (3 min hver)  Individuelt / 2 og 2: Udvælg én ide hver (3 min)  evt. kombination/videreudvikling af de oprindelige ideer

16 SEPTEMBER 2015 16 ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light METODE: NON-STOPSKRIVNING Skriv i et på forhånd fastsat tidsrum Skriv hele tiden (gentag evt. en sætning eller skriv overskriften igen og igen) Undgå at være kritisk – ret ikke undervejs Bearbejd teksten efterfølgende Husk at nonstopskrivning i udgangspunktet kun er til eget brug.

17 SEPTEMBER 2015 17 ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light ØVELSE 2: NON-STOPSKRIVNING  7 min: Individuel non-stopskrivning  3 min: Individuel gennemlæsning, udvælgelse af vigtige pointer, evt. videre skrivning / stikord / redigering  3 min: Refleksion 2 og 2 over, hvad I har fået ud af det  Opsamling i plenum på metodens anvendelighed

18 SEPTEMBER 2015 18 ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light NÅR VI MØDES IGEN EFTER AFTENSMADEN Aktivitet:  Idéudvikling via speeddating Formål:  I skal kunne præsentere jeres ide for andre og få inputs

19 Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen SEPTEMBER 2015 ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE AFTENSMAD - VI MØDES IGEN 17.45

20 SEPTEMBER 2015 20 ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen PROGRAM  16.15-16.30: Akademisk proces og videnskabelige problemer  16.30 -17.15: Idegenerering og udvælgelse af ”idéen”  17.15-17.45: Aftensmad  17.45-18.15: Ideudvikling (speeddating)  18.15-18.45: Problemformulering og den (natur)videnskabelige opgaveform  19.00-19.45: Individuel skrivning / søgning

21 SEPTEMBER 2015 21 ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen ØVELSE 3: ”IDE-SPEEDDATING” Formål:  Høre hinandens ideer  Stille spørgsmål  Få udviklet sin egen ide via mange inputs Konceptet: Person 1: Præsenterer sin ide Person 2: Lytter, stiller spørgsmål til ide / koncept / evt. fagligt Efter 3 min bytter man roller Derefter taler man med en ny  Tilladt at udvikle sin ide undervejs

22 SEPTEMBER 2015 22 ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen OPFØLGNING PÅ SPEEDDATING  Hvad fik I ud af øvelsen?  Hvad skete der med jeres ide undervejs?

23 Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen SEPTEMBER 2015 ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE FRA IDÉ TIL PROBLEMFORMULERING

24 SEPTEMBER 2015 24 ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen PROBLEMFORMULERING Summe-øvelse to og to: (3 min)  Hvad er en problemformulering?  Hvad kan man bruge en problemformulering til?

25 SEPTEMBER 2015 25 ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen DEN GODE PROBLEMFORMULERING  Udspringer af din undren – er interessant for dig  Et eller flere sammenhængende spørgsmål som skal besvares  Opgaven er en undersøgelse, ikke en lærebog  Forventningsafstemning med læseren: Hvad, hvorfor og hvordan?  Angiver det centrale i opgaven  Følger dig gennem hele processen: Angiver retning, vælge metoder, teorier, disposition etc.  Er sprogligt præcis

26 SEPTEMBER 2015 26 ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light TAKSONOMI I PROBLEMFORMULERINGER Hvad – beskrivelse: Beskrivende, undersøgende, problemidentificerende, diagnosticerende, klassificerende. Hvorfor – forståelse: Forklarende, forstående, fortolkende. Hvordan – løsning (vurdering, diskussion): Problemløsende, normativ, handlingsanvisende, vurderende.

27 SEPTEMBER 2015 27 ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen BLOOMS TAKSONOMI

28 SEPTEMBER 2015 28 ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen ØVELSE 4: TAKSONOMI I DIN IDE  Lav tre forskellige spørgsmål som kunne indgå i en problemformulering til din ide: Et indenfor hver af disse tre kategorier:  Beskrivelse: Hvad …?  Forståelse: Hvorfor… ?  Løsning: Hvordan… ?

29 SEPTEMBER 2015 29 ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen DEN (NATUR)VIDENSKABELIGE ARTIKEL / OPGAVE Videnskabelige artikler er generelt opbygget på denne måde (IMRAD):  I ntroduktion: hypotese / formål  M etode: Hvad og hvordan  R esultater og A nalyse: Hvad fandt man ud af?  D iskussion: Hvad betyder resultatet? Perspektivering og perspektiv  Konklusion

30 SEPTEMBER 2015 30 ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light Lånt fra www.godestudievaner.dk

31 SEPTEMBER 2015 31 ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen Eksempel på et citat Du kan se alle tilgængelige layouts ved at vælge ’Layout’ i højremenuen En videnskabsmand er en mand, der ved noget om noget, som resten af verden er uvidende om, og er uvidende om det, som hele verden ved. ALBERT EINSTEIN

32 SEPTEMBER 2015 32 ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen AKADEMISK FEEDBACK 26. OKTOBER I VIBY OG 27. OKTOBER I HERNING Du skal medbringe et to-siders handout i 6 eksemplarer. Du må også medbringe en poster eller en grafisk præsentation. Du skal have printet, før du kommer. Du skal give feedback til de øvrige i din gruppe, og du skal forberede fem minutters omlæg om dit eget projekt.

33 SEPTEMBER 2015 33 ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen AKADEMISK FEEDBACK Hovedformål: At I giver konstruktiv feedback til jeres med-ATU’er, så de får styrket deres projekter både i forhold til undersøgelse, argument og formidling. At I får styrket jeres egne evner til at gøre andre bedre gennem konstruktiv feedback.

34 SEPTEMBER 2015 34 ANNA BAGER-ELSBORG PH.D.-STUDERENDE Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen NU: KVALITETSTID MED JERES IDE I kan fx bruge tiden på:  At læse litteratur eller søge yderligere info  Arbejde på problemformulering  Vi mødes kl. 19.45

35


Download ppt "Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen SEPTEMBER 2015 ANNA BAGER-ELSBORG."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google