Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Oplæg ved lederdag Job- og Familie, Ballerup kommune d. 4. juni 2009 v/ Mia Schneider og Bo Jensen, Handicapenheden, Servicestyrelsen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Oplæg ved lederdag Job- og Familie, Ballerup kommune d. 4. juni 2009 v/ Mia Schneider og Bo Jensen, Handicapenheden, Servicestyrelsen."— Præsentationens transcript:

1 Oplæg ved lederdag Job- og Familie, Ballerup kommune d. 4. juni 2009 v/ Mia Schneider og Bo Jensen, Handicapenheden, Servicestyrelsen

2 Disposition Kort indledning til projektet Inspiration til at komme i gang med arbejdet Konkrete redskaber og brug af http://koordinerende.servicestyrelsen.dk http://koordinerende.servicestyrelsen.dk

3 Kort om projektet Baggrund Formål Projektkommuner Fokusområder i projektet

4 Baggrund for projektet Den tværsektorielle indsats over for borgere med handicap, ikke opleves som tilstrækkeligt koordineret Borgere oplevede selv at skulle koordinere egen sag og sikre fremdrift

5 Formålet med projektet -At de udviklede redskaber medvirker til at sikre en bedre sagsbehandling både ved opstart af nye og i eksisterende sagsforløb -At de udviklede redskaber er med til at styrke koordineringen mellem interne og eksterne parter

6 De fire kommuner Allerød Kommune, Lyngby Taarbæk Kommune, Odense Kommune og Kolding Kommune De oplevede udfordringer Stor spændvidde i redskaberne Redskaberne er blevet udviklet og afprøvet i kommunerne

7 Eksempel på fokusområder Allerød Kommune Tværfaglig koordinering på hjælpemiddelområdet Kontaktperson til familier på børneområdet Handleplansarbejde på voksenområdet Lyngby Taarbæk Kommune Koordinator på voksenområdet

8 Ballerups ’inspirationsønsker’? Hvad menes der med en tovholder/koordinator? Hvad skal der til for at det lykkes? Hvad skal vi undgå? Hvordan kommer vi i gang? Mulige løsninger

9 Hvad er en koordinator? Hvem skal have den? Hvor er han/hun placeret? Hvilke problemstillinger skal vi først og fremmest have løst? Inspirationsmateriale på hjemmesiden!

10 Hvad skal der til for at det lykkes?

11 Forpligtelse af hinanden på tværs Ledelsesmæssig fokus og prioritering Understøttelse af rollen som koordinator (Vi kender en god hjemmeside ) –Handlevejledninger –Hjælpeværktøjer/arbejdsredskaber Udbred og understøt kendskabet til koordinatorfunktionen

12 Hvad skal der til for at det lykkes? Arbejd bevidst med kulturen, herunder vær bevidst om forskelligt ’policy-fokus’ Tænk Lo-tech frem for Hi-tech Arbejd med at udvikle nødvendige kompetencer, specielt ifht. Mødeledelse ’Bricolage’

13 Hvad skal vi undgå? En koordinator er ikke altid nok! Koordination er en løbende udviklingsopgave. Man må ikke glemme ’elsparepærelogikken’ Tænk over specialisering ctr. generalisering – Single loop learning Tålmodighed!

14 Hvordan kommer vi i gang? I dag er en god start – men kun en start. Tænk ’LEAN-agtigt’ dvs. –I forløb –Meget Konkret Involver de relevante medarbejdere men specielt (mellem)lederne Kick-off når tingene skal sættes i værk

15 Mulige løsninger – dvs. præsentation af hjemmesiden


Download ppt "Oplæg ved lederdag Job- og Familie, Ballerup kommune d. 4. juni 2009 v/ Mia Schneider og Bo Jensen, Handicapenheden, Servicestyrelsen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google