Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Få styr på projektet PV 7Efteråret 2012 Bachelor i IT og informatik Lars Peter Jensen, Billede: © SLP-gruppen, Aalborg.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Få styr på projektet PV 7Efteråret 2012 Bachelor i IT og informatik Lars Peter Jensen, Billede: © SLP-gruppen, Aalborg."— Præsentationens transcript:

1 Få styr på projektet PV 7Efteråret 2012 Bachelor i IT og informatik Lars Peter Jensen, lpj@es.aau.dk Billede: http://www.bvs.zh.ch/ © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

2  Konflikthåndtering, oplæg fra alle grupper  Værktøjer til ressourcestyring – Traditionelle tidsplaner, ressourceplaner, milepælsplaner.  Projektledelse  Gruppearbejde Indhold © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

3 Læringsmål  At få ideer til hvordan konflikter bedst kan håndteres  På kort sigt at blive i stand til at afprøve en række redskaber til projektstyring og projektledelse  På længere sigt at kunne redegøre for redskabernes anvendelse i gruppen og reflektere over potentialerne i forhold til jeres fremtidigt projektarbejde. © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

4 Få styr på ressourcerne http://www.primus.com.gr/images/library/timemanagement.gif © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

5 Projektledelse (management) §Projekteter og deres mål og rammer §Management af tid (tidsplaner) § Management af mennesker

6 Projektarbejde Et projekt er karakteriseret ved: §En unik engangsopgave, som indeholder mange og komplekse aktiviteter og derfor kræver mange projektmedarbejdere med forskellige kompetencer.  Projektet er målorienteret, begrænset i tid og ressourcer, og ender op med et færdigt resultat.

7 Vær sikker på at i er enige om målet, ellers når i det ikke!

8 Tag hensyn til jeres forskellige forudsætninger

9 Tidsplaner Deadline is deadline !

10 Gode råd til projektledelse, 5 gr. Udarbejde en tidsplan fra starten §Hvad skal vi nå? §Hvornår skal vi have skrevet så og så meget? Hvorfor? §Tidsplaner er overskuelige. Hvordan? Gennem fælles, koordineret samarbejde! §Koordiner med vejlederen – skal du på ferie i perioden? Og i hvor lang tid?

11

12

13

14 Tidsplaner Planlæg med forskellige tidshorisonter: §Langsigtet – hele projektperioden – overblik l Store opgaver, få milepæle §Aktivitetsniveau – fra milepæl til milepæl l Der hvor i er lige nu l Detaljeret aktivitetsplan med mange mindre opgaver l Deadlines §Dag eller ugeplaner – når der er travlt l Hvad skal vi nå i dag l To do lister © SLP-gruppen, Aalborg Universitet http://www.caravantelecom.com/timeplanning_files/image002.jpg

15 Aktivitetsplaner §Bestem de nødvendige aktiviteter (aktivitetsliste = ’at gøre’ liste) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet http://www.impactconsulting.co.uk/Img/planning-operational-activity.jpg §Skriv aktiviteterne på Post It lapper,  og sortér i nødvendig rækkefølge (aktivitetsdiagram = ’at gøre’ liste på grafisk form)

16 Eksempel på aktivitetsplan

17 Ressourceplanlægning §Estimér et realistisk tidsforbrug for hver enkelt aktivitet – lad personen selv være med til at gøre det! §Lav en tids- og ressourceplan, inkl. milepæle og delprodukter – tag hensyn til ferier, fravær, sygdom etc. © SLP-gruppen, Aalborg Universitet §Fordél ressourcer – hvem gør hvad hvornår?

18 © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Gantt-kort §X-aksen er en tidsakse –een enhed per projekt minimodul §Y-aksen er aktivitetslisten §En kollonne til start-sluttidspunkt §En kolonne til tidsressourcer §En kolonne til arbejdsressourcer §En kolonne til bemærkninger §Deadlines/milepæle er klart identificerbare §Forskellige signaturer for planlagt og aktuelt tidsforbrug http://www.ganttchart.com/Baseline%20Gannt.png

19 © SLP-gruppen, Aalborg UniversitetReference: Mikkelsen & Riis (1998:379)

20 Eksempler på tidsplaner Tegnet af Helle Algreen Ussing © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

21 Kilde:P2 procesanalyse B212, juni 2004

22

23 Eksempler på milepælstidsplan

24 Tidsplaner §Et konkret eksempel

25 25 8X 10X 4X XX 2X 6X 14X Ialt: 70X

26 26 Hvordan finder vi X ? §Vi skal bruge 70 X §Der er 6 personer i gruppen §Der er 35 halve projektdage til aflevering Hvad er så X ? §X = 35/70 [½projektdage] = ½ [½projektdage] ? §X = (35/70)x6 [½persondage] = 3 [½persondage]

27 27 Uge 4344454648495051 dag Fmofmtofmofmtofmotfmotfm

28 28 Uge 4344454648495051 dag Fmofmtofmofmtofmotfmotfm Problemanalyse 6

29 29 Uge 4344454648495051 dag Fmofmtofmofmtofmotfmotfm Problemanalyse 6 Procesanalyse 3 Kravspecifikation 3

30 30 Uge 4344454648495051 dag Fmofmtofmofmtofmotfmotfm Problemanalyse 6 Procesanalyse 3 Kravspecifikation 3 Valg af delproces 6 Kodning delproces 2 Procesmodel 2 Kodning model 4 Test+vurdering 6 Teknologi..+samfund6 Afslutning 6

31 31 Justering af tidsplan Ved hver overskredet milepæl/deadlines vurderes: §Hvorfor har det taget længere tid ? §Kan vi arbejde forsinkelsen ind ? §Kan vi organisere arbejdet på en anden måde ? §Kan vi skære noget af projektet fra ? §Hvad bliver konsekvenserne af vores forskellige valgmuligheder ?

32 Management af mennesker §Projektledelse, hvorfor og hvad? §Ledelsesopgaver §Ledelsesformer §Ledelsesroller

33 Projektledelse- citater Vi vil ikke have nogen projektleder til at bestemme hvad vi skal – vi ønsker en demokratisk ledelse ikke nogen bussemand! Citat af en projektgruppe på Tek.-Nat. basis

34 34 Med hensyn til bedre projektstyring og strukturering har vi i gruppen diskuteret, hvilke forbedringer, der evt. kunne afhjælpe samme problemer i kommende projekter. Vores problemer har primært drejet sig om strukturering af arbejdet: §Hvem sørger for mails og dagsordner til vejlederne? §Hvem sørger for at tidsplanen bliver overholdt? §Hvem sørger for kontakten ud af huset? §Uddelegering af opgaver? Citat af en projektgruppe på Tek.-Nat. basis

35 35 Gruppen blev enige om, at en projektleder kan afhjælpe problemer af den slags. Lederrollen er så at stå for alle praktiske opgaver, samt at bevare overblikket over projektet. Ved praktiske opgaver menes eksempelvis mail- og telefonkorrespondance ud af huset, kontakt med vejlederne og ansvar for at holde gruppen underrettet om møder. Citat af en projektgruppe på Tek.-Nat. basis

36 36 I gruppen har vi diskuteret os frem til tre mulige former for lederskab. En lederrolle kan både gå på skift i gruppen eller varetages af én enkelt person gennem hele forløbet. En tredje mulighed er, at de nævnte lederopgaver bliver uddelegeret til forskellige individer, for på den måde at undgå, at en person sidder med presset. Som eksempel kan nævnes, at en person kan koordinere vejledermøder, en anden kan stå for kontakten ud af huset, og så fremdeles. Citat af en projektgruppe på Tek.-Nat. basis

37 Projektledelse - citater ”Det er som at være en lus mellem 2 negle. Ledelsen vil have at jeg skal være leder i traditionel forstand. Projektdeltagerne vil have, jeg skal være praktisk gris. Og jeg selv har mest lyst til at være almindelig projektdeltager!” Citat: Projektledelse – i tværfaglige teams af Michael Karø s. 195

38 38 PAUSE 15 min.

39 Projektledelse §Skelne mellem 2 begreber: §Projektledelse- funktioner §Projektlederen – en person

40 Hvad er ledelse? §Blake og Moutons def. fra 1985 §”Ledelse vil sige at opnå resultater – målt if. Organisationens mål – gennem og ved hjælp af medarbejderne”.

41 Lederegenskaber §Passende intelligens §Sund dømmekraft og tænkning §Tillid til og tro på sig selv og andre §Ansvarsfølelse §Social interesse for andre mennesker §Kunne motivere §Faglig kunnen §Kommunikations- evne §Tåler stress

42 Klip fra Krøniken Møde i ledelsesgruppe §Hvad foregår der? §Hvordan praktiserer man ledelse? §Hvordan er stemningen? §Hvordan er kulturen?

43 Lederopgaver Agne Lundquist §Instrumentelle §Emotionelle §Varetagelsen af den faglige side af arbejdet herunder planlægning og kontrol §Vedrører forholdet til og mellem medarbejderne samt deres forhold til arbejdsopgaverne

44 Lederopgaver §Repræsentative§Består i at repræsentere firmaet, afdelingen eller arbejdsgruppen udadtil.

45 Lederroller Adizes´lederroller Hør ham selv forklare sine ideer. §Producentrollen (P) §Administratorrollen (A) §Entrepreneurrollen (E) §Integratorrollen (I) Hvis en af disse roller ikke varetages fører det til ”mismanagement”.

46 Producentrollen §Lederen skal skabe resultater §Må være i besiddelse af viden og handlekraft og have en stærk præsentationstrang §Indgående kendskab til branchen, virksomheden og markedet samt den teknologi, der skal til for at skabe resultater

47 Administratorrollen §Lederen skal opstille retningslinier for arbejdets udførelse, udarbejde detailplaner og koordinere og kontrollere aktiviteterne §Må besidde sans for systematik, orden og detaljer.

48 Entrepreneurrollen §Lederen skal tænke langsigtet, sætte mål og udforme strategier. §Dette kræver kreativitet, risikovillighed samt et vågent øje for nye muligheder og trusler

49 Integratorrollen §Skabe samarbejde, enighed og effektive grupper til at løse nye opgaver. §Lederen må have interesse og sans for mellemmenneskelige relationer, indfølingsevne samt lyst og evne til at få andre til at samarbejde.

50 Opgaver §Lav langsigtede tidsplaner for jeres projektarbejde (det overordnede niveau), start f.eks. med at lave et aktivitetsdiagram med de store overordnede opgaver §Hvordan vil i håndtere projektledelses opgaverne i jeres gruppe: l Hvilke opgaver er der og hvem skal varetage dem l Tag f.eks. Adize’s ledelsesstil test og diskuter om i har alle egenskaberne i gruppen og hvad i vil gøre hvis de ikke er til stede. Alle elementer i opgaverne er belyst og bearbejdet med øvelser og diskussioner under workshop’en. Desuden kan der hentes inspiration fra: §Adize’s lederstiltest §Ledelsesstiltest på papirform


Download ppt "Få styr på projektet PV 7Efteråret 2012 Bachelor i IT og informatik Lars Peter Jensen, Billede: © SLP-gruppen, Aalborg."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google