Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Finn Clinic Vallensbæk Otto Strandvig Jens Kristian Andersen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Finn Clinic Vallensbæk Otto Strandvig Jens Kristian Andersen."— Præsentationens transcript:

1 Finn Clinic Vallensbæk Otto Strandvig Jens Kristian Andersen

2 Hvorfor er vi her ? Give en baggrund for at komme i gang med at sejle og udvikle sin Finnjolle sejlads uanset niveau og udgangspunkt – Man kan nemlig altid blive bedre Og med det spinkle håb at se jer til træning og stævner i løbet af 2016. Der er nemlig altid nogen man kan have det sjovt og konkurrere med og mod. Uanset niveau!

3 Dagens Program - 9.00 Jollen er klar, og sejlertøj ligeså 9.00 – 10.00Kort om Finnjollen 10.00 – 10.15Dagens hold + indhold af 1. træning 10.15 – 10.30Kom på havet og sejl jvf plan 10.30 – 12.00Sejlads 12.00 – 13.00Frokost 13.00 – 13.15Instruktion til eftermiddagen 13.15 – 15.30Sejlads 15.45 – 16.00Debriefing

4 Hvornår er Jollen klar ? Jollen er vandtæt – vand i jollen giver dårlig gang i søen Bailere virker Skroget ser Ok ud Alt hvad du ikke skal bruge når du sejler er ude af jollen (8m 8mm fangline er et krav ifølge klassereglerne – og den skal ikke opbevares i et opdrift tank) Storskødet er langt nok, men ikke for langt. Sæt knude i mellemluft så bommen ikke kan komme længere ud end til 85 grader – sådan cirka) Trimliner virker, trimmes fra begge sider og kører gnidningsløst – Rækkefølge fra stævn: Cunningham Indhal Udhal Kickingstrap Hængestropper sidder så man kan hænge – Inde i båden hvis du hænger med strakte ben – Tættere på dækket hvis du hænger med bøjede ben – Og nej, det bliver aldrig behageligt eller nemt. Du sejler bare hurtigere når du kommer i form!

5 Hvordan skal den trimmes som udgangspunkt ? Grundtrim for Devoti: Mastekrave 48-50mm foran mastehul slut ’kant’ Mastehældning 673 - 675 cm målt til hækken Sværd midt i kisten Dette er et udgangspunkt for mellemluft/all round Båden skal sejles uden krængning Kan du hænge den ned: masten rettes op og/eller flyt sværdet frem Kan du ikke hænge den ned: masten lægges ned og/eller sværdet flyttes tilbage Vanguard/Lemeiux: Mastefod 89-90 cm foran kølbolt, mastehældning 675 cm

6 Finnjollens bestanddele og vigtighed for resultater BestanddelVigtighed for Resultat Mast og sejl 50% Rorsmanden 30% Skrog, ror og sværd 15% Andet udstyr 5%

7 Motoren (70% mast - 30% sejl) Dette er den seneste viden/design trend for master Blød mast til let sejler (omkring 85kg): Afstand ¼ ½ ¾ Tip F/A 91 121 91 525 Side 79 122 116 385 Mast til tung sejler (omkring 105 kg): Afstand ¼ ½ ¾ Tip F/A 86 116 86 510 Side 74 115 106 360 Måles ved at understøtte på mastekraven og hænge 12 kg i mastetoppen Vallensbæk Sejlklub har måleudstyr i den ene hal Mål ALTID masten til begge sider og check med målebrev – Ny som brugt Plus/minus et par milimeter gør ingen forskel – Der er måleunøjagtigheder på det samme Der er to hovedleverandører: Wilke og Hit – Ikke umiddelbar fartforskel North Sails definerer en 116 mast som 0-0-0 jvf sejl label

8 Motoren (70% mast - 30% sejl) Moderne sejlduge kan håndtere master med op til 124 midtermål Din masts mål i forhold til 116 masten, divideret med 2 angiver de mål dit sejl skal have når det er North (Tommelfinger regel) De fleste sejlmagere har 3 sejlmodeller: – Letvejrssejl som skal kombineres med et hårdtvindssejl – All purpose model Gør det simpelt og vælg et all purpose

9 Motoren (70% mast - 30% sejl) Sejltrim i overblik til kryds: Cunningham åbner sejlet i toppen, så brug den til at kunne hænge jollen ned (udveksling 1:4) Indhal justerer sejlets indgangsvinkel og åbner/lukker midten af sejlet. Er typisk først halet helt ind til masten når bommen er i dækket (udveksling 1:4) Bomudhal justerer sejlets dybde. Kan du ikke holde jollen, og er bommen i dækket så flad sejlet før løjgangen køres ud (udveksling 1:8) Kickingstrappen kontrollerer lænsefarten. Er den sat for hårdt så sejler du langsomt, er den sat for lidt kæntrer du til luv(udveksling 1:8) Løjgangshalet sættes således at bomnokken rammer lønningskanten når der skødes i dæk. Er sejlet fladet tilpas køres løjgangen mod læ for at kunne holde jollen. (udveksling 1:2) Skødet er af en sådan kaliber at du kan holde på det i timevis. Når der skal begyndes at hænge er bommen i dækket, medmindre der er krapsø, så er den 5 cm over. Køres løjgangen ud, så skøde der hjem så bommen fortsat er i dæk.

10 Rorsmanden Finnjollen er ikke særlig vægtfølsom, da mast og sejl tilpasses rorsmanden Allround fra >92 kg, >185 og god form Husk det bliver ikke lettere at sejle finnjolle når du kommer i bedre form, du sejler bare hurtigere Undtagelse: Devoti Fantastica er grundet designet vægtfølsom, hvis man skal sejle hurtigt under alle forhold. Den optimale vægt er omkring 96kg for rorsmanden => lang sejler for at få fart på kryds

11 Træningsforslag Program: 10 minutters roning med stigende intensitet, således at man er godt varm når man er færdig Hver øvelsestype udføres med samme vægt gennem alle pas, hvor vægten er så høj at den sidste gentagelse er besværlig. Øg vægten som du bliver stærkere. 3 * 10 Bænkpres 3 * 10 Pull Down 3 * 10 Military Press 3 * 10 Rowing 3 * 10 Dødløft 2 sæt med planke på alle 3 sider til udmattelse 4*500 meter roning, hvor der ros hurtigere og hurtigere. Sidste tur skal være så tæt på maksimum som muligt. Jonas ror 500 m på 1.30… Dette program anbefales det at gennemføre 2 gange ugentligt, nedtrap jo mere du får sejlet.

12 Jollen – Selve idrætsredskabet Vanguard, især årgang 78 til 83, var top både indtil Devoti overtog den markedet i starten af 90’erne. En Vanguard vil kræve lidt omsorg for at komme ud og sejle. Der findes beskrivelser på hvad der skal til for at få den frem i feltet på hjemmesiden, ellers kan Jens Kristian kontaktes for detaljerne. En Vanguard har på grund af sin skrogfacon en fordel i let luft og på kryds i krapsø. Skipperen skal dog være frygtløs på læns, da man skal være over båden hele tiden. Dette forhold reduceres med diverse ombygninger. En Vanguard med mast og sejl vil kunne anskaffes fra omkring 10.000. Lemieux bådene er udtænkt af Larry Lemieux. Larry er en top finnjollesejler som inden han begyndte sin egen produktion havde optimeret og bygget adskillige hurtige Vanguarder. Lemieux bådene var de første som blev ’rettet’ ud lige som de moderne Devotier (efter 2000, og indtil Fantasticaen) er det. Med andre ord, meget hurtige både især på læns. En Lemieux kan skaffes fra omkring 25.000 og vil ikke være en begrænsning for at kunne sejle op til et Dansk Mesterskab. Devoti har siden begyndelsen af 90’erne leveret både til verdenseliten og os andre. Der har været forskellige modeller over tid. Startende med en Modificeret Vanguard til egne design senere. En Devoti er bygget solidt og holder til tidens tand. Der kan være revner i samlingen mellem dæk og skrog, men disse er uden betydning og viser bare at båden er bygget til grænsen og har været brugt. Uanset hvilken årgang du vælger får du en konkurrencedygtig båd. De tidlige årgange kan erhverves for omkring 25.000 for skroget, mens nyere skrog går for mellem 50.000 og 80.000. Normalt er ror, bom, jollevogn og presenning inkluderet i disse priser. Nogen mener at årgang 2002/03 fra form 1 bygget i England (genkendes ved at der under lønningen i bagbord side er en (og kun en) forhøjning) er hurtige, hvorfor denne årgang holder prisen bedre. Jonas HC og Ben Ainslies OL 2012 både er fra denne årgang og from.

13 Jollen – Selve idrætsredskabet Devotis seneste model er Fantasticaen, hvor moderne design værktøjer og den seneste viden omkring hvad der skal til for at få en båd til at sejle stærkt er bragt i spil inden for klassereglerne. Dette er båden som de olympiske håb sejler og træner i. Det skal noteres at designet betyder, at båden først er hurtig i forhold til traditionelle finnjoller når der skal hænges og på læns når der må pumpes. Og at tolerancerne for at den sejler hurtig er mindre end for en traditionel Devoti. Disse både kan kun købes som nye, så regn med mere end 100.000 for et skrog. Pata har lavet Finnjoller i meget lang tid. Startede med at lave Vanguard kopier inden murens fald, og har siden udviklet flere modeller. Minus modellerne er smallere i forskibet end standard udgaven. Seneste udgave er optimeret således at vandlinien er ens når båden krænger over. Bådene er meget velbyggede med en høj finish. En Pata vil ikke være en begrænsning for ens resultater. En stort set ubrugt Pata med sejl og mast kan erhverves for under 60.000. Ældre joller kan anskaffes for omkring 30.000 sejlklare. Petticrow er den sidst tilkomne producent. Drivkraften bag den nye båd er Tim Tavinor som sammen med Luca Devoti var drivkraften bag udviklingen og etableringen af Devoti finnjollerne i 90’erne. Tim var leder af det engelske værft som producerede Devoti finnjollerne indtil produktionen blev flyttet til Polen i begyndelsen af 00’erne. Så Petticrow har en ganske stor viden om hvad der skal til for at få en finnjolle til at sejle stærkt. Hypet har været at faconen er baseret på en 3D scanning af Ben Ainslies 2002 Devoti ’Rita’, hvorfor der er tale om en generelt let sejlet båd. Der findes endnu ikke mange brugte Petticrows til salg, men enkelt er set til salg for omkring 85.000 for skroget alene.

14 Hvordan bliver jeg bedre ? 1.Få jollen vandtæt og alt til at fungere 2.Få trimmet jollen ind og check at mast og sejl passer dig nogenlunde 3.Få manøvrerne på plads (vende og bomme) 4.Lær at trimme til forholdene/skifte gear 5.Kom i (bedre) form og brug timer på vandet 6.Gennemgå skrog, ror og sværd og optimer/poler/spartle 7.Køb et brugt sejl som passer til dig og masten 8.Køb en mast som passer bedre til dig(lån dig frem først) 9.Køb et nyt sejl til masten 10.Overvej at skifte jollen

15 Standard manøvrer som de skal laves https://www.youtube.com/watch?v=OIMoTB8l W6M Noter: Foden tilbage i vendingen og kroppen på langs Bliv i læ efter bomningen

16 Rutine bliver det aldrig Alene: Få følelsen af båden Lav vendinger/bomninger Find et mærke: – Bliv i samme position i 30 sek, skød ind og kom afsted med fart og højde – Brug det som topmærke. Kom rundt, slæk cunningham og indhal, få fart i båden, juster kickingstrappen, få sværdet op – Brug det som bundmærke, skøde i bundblok, sværd ned, indhal ind, skød ind samtidigt med at du runder mærket. Gå højde og hæng – Brug det som bundmærke, skøde i bundblok, indhal ind, bom jollen, sværd ned, skød ind samtidigt med at du runder mærket. Gå højde og hæng Find en hængeposition som giver overblik og ikke er for ubehagelig (det bliver aldrig en sofa) Hæng som et svin i 20 sek, 40 sek pause gentag det mindst 5 gange Hæng moderart og nyd krydset, fokuser på at styre præcist Øv dig i at pumpe i let luft, og find ud af hvor grænsen går for at du ikke kan holde skødet i den hårde ene længere Øv dig i at kæntre og rette båden op igen (vandet skal være varmt) Gør det kun når vandet er varmt 2 på havet Straightline for at få fart på kryds. Langsomste mand trimmer om indtil han kan følge hurtigste Find et mærke og sejl kapsejlads om at komme først. Bliv sammen på banen Vinderen på kryds venter til den anden er der og så er der ræs på læns 3 eller flere Find et mærke og sejl kapsejlads om at komme først. Bliv sammen på banen Alternativt, tag mærker med ud og lav en bane som sejles to gange rundt. Bagerste mand er hare

17 Træningspas I Gruppe 1 – Grundtrim på plads – Deltagere: Begyndere og garvede – Metode: Gennemgang af båd Parsejlads med input til trim ændringer fra partner og følgebåd 15 minutter kryds, 10 minutter læns Gruppe 2 – Manøvrer på plads – Deltagere: Mellemgruppen – Metode: Sejlads på små korte op/ned baner 2 gange rundt Mindst 4 bomninger på læns, og 8 vendinger på kryds Harestart efter sidste mand Følgebåd filmer manøvrer, enkelte med kameraer

18 Træningspas II Gruppe 1 – Manøvrer på plads – Deltagere: Begyndere – Metode: Sejlads på små korte op/ned baner 2 gange rundt Mindst 4 bomninger på læns, og 8 vendinger på kryds Harestart efter sidste mand Følgebåd filmer manøvrer, enkelte med kameraer Gruppe 2 – Fart træning – Deltagere: Mellemgruppen og Garvede – Metode: Der sejles i par i straight line Mellemgruppe skal arbejde med trim for at følge Garvede Følgebåd hjælper med analyser og input 1 times kryds, opsamling i par efter 5 minutter, 30 minutters læns

19 Hvad der skal bruges 2 både som tager bøjer med og lægger bane 1 udlagt kort bane (bagbord rundt) – 10 min rundsejling – banemærker med flag


Download ppt "Finn Clinic Vallensbæk Otto Strandvig Jens Kristian Andersen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google