Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hvad er god kommunikation i borgernes øjne? Karsten Pedersen Roskilde Universitet.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hvad er god kommunikation i borgernes øjne? Karsten Pedersen Roskilde Universitet."— Præsentationens transcript:

1 Hvad er god kommunikation i borgernes øjne? Karsten Pedersen Roskilde Universitet

2 Synsvinkel 1 Vi vil gerne blive endnu bedre til at betale dig som leverandør til tiden. For at sikre at vi kan få fakturaen hurtigt behandlet, kræver det, at fakturaen indeholder de nødvendige oplysninger. Du kan du hjælpe os ved at sikre, at din faktura, indeholder den information, vi har brug for. Brev fra Københavns Kommune til leverandører 7. marts 2015

3 Synsvinkel 2 Hvad sker der her?

4 Der er historien ”Loven skal være ærlig og retfærdig, tålelig, efter landets sædvane, passende og nyttig og tydelig, så at alle kan vide og forstå, hvad loven siger. Loven skal ikke gøres eller skrives til nogen mands særlige fordel, men efter alle deres tarv, som bor i landet”. (Jyske Lov, 1240. Moderniseret ortografi) ”Sprog til tiden”: http://kum.dk/fileadmin/KUM/Documents/Publikationer/2008/Sprog_til_tiden%20- %20Rapport%20fra%20Sprogudvalget/html/chapter06.htm

5 Der er regler 214. Ved den sproglige udformning af forvaltningsafgørelser bør myndigheden have for øje, at enhver, som teksten henvender sig til, let skal kunne læse og forstå den. Herudover bør den være formuleret venligt og hensynsfuldt. https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=60828

6 Og der er trekantsdramaet i det offentlige BorgerFaglighed Meddelelse System Efter Leif Becker Jensen: Den sproglige dåseåbner – om at formidle faglig viden forståeligt. Roskilde Universitetsforlag. Roskilde 2007 [2001].

7 Medarbejderen (fagligheden) Citaterne stammer fra Karsten Pedersen: Hvad synes du om din kommune? En undersøgelse af borgernes tilfredshed med Roskilde Kommune. Roskilde Universitetscenter 2004

8 Systemet

9 Borgeren

10 Man kommer langt med den sunde fornuft Det vurderes, at du ikke er omfattet af personkredsen i servicelovens § 100

11 Eksempel 1

12 Eksempel 2

13 Eksempel 3 Det vurderes, at du ikke er omfattet af personkredsen i servicelovens § 100 Fra Ankestyrelsens pjece: At skrive en afgørelse. 2011

14 Trekantsdramaet 2 BorgerFaglighed Meddelelse System Efter Leif Bescker Jensen: Den sproglige dåseåbner – om at formidle faglig viden forståeligt. Roskilde Universitetsforlag. Roskilde 2007 [2001].

15 Når vi skriver er vi selv i centrum Efter Anne Katrine Lund: Den forsømte kommunikation - brevet i organisationskommunikationen. Samfundlitteratur 2004

16 Men det er borgeren der skal være i centrum Efter Anne Katrine Lund: Den forsømte kommunikation - brevet i organisationskommunikationen. Samfundlitteratur 2004

17 Ved du, hvorfor så mange skriver lange og komplekse sætninger? Lad mig fortælle dig det. Fordi de er nørder. Fordi de er sovset ind i deres egen faglighed. Fordi de er for dovne til at oversætte deres viden til normalt sprog. Fordi de har svært ved at se teksten fra læserens vinkel. Fra Vibeke Storm-Frandsen: bureaubystorm.dk/blog/

18 Hvordan vil du selv skrives til? Så du føler dig velorienteret? Så du føler dig talt til som ligeværdig? Så du forstår? Så du får faglig respekt for brevskriveren?


Download ppt "Hvad er god kommunikation i borgernes øjne? Karsten Pedersen Roskilde Universitet."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google