Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afPernille Bak Redigeret for ca. et år siden
1
Projekt fra ufaglært til faglært. Work-shop Et samarbejde mellem Jobcenter Glostrup, Jobcenter Albertslund, CPH West og 3F, FOA og HK København.
2
GVU: Grundlæggende voksen uddannelse GVU, grunduddannelse for voksne ledige, der har relevant erhvervserfaring og ønsker at tage en erhvervsuddannelse på kortere tid. Med GVU kan den ledige tage et individuelt tilrettelagt skoleforløb uden at skulle have en uddannelsesaftale med en virksomhed. Projekt fra ufaglært til faglært. Hvad er GVU?
3
Realkompetence omfatter en persons samlede viden, færdigheder og kompetencer, uanset hvor og hvordan de er erhvervet. Gennem en realkompetencevurdering kan den enkelte få formel anerkendelse for sine realkompetencer. Det sker altid i forhold til gældende uddannelsesbestemmelser. Projekt fra ufaglært til faglært. Hvad er RKV?
4
Jobcenter Glostrup og Albertslund indgiver ansøgning til Beskæftigelsesregionen Hovedstaden og Sjælland til ”Puljen til jobrettet opkvalificering”. Man ansøger om midler til projektet fra ufaglært til faglært hvor man vil give ufaglærte ledige mulighed for at udvikle og afklare deres kompetencer i en tidlig indsats i samarbejde med CPH West samt respektive A-kasser. Projekt fra ufaglært til faglært. ansøgningen
5
Projektet er blevet bevilliget af det lokale beskæftigelsesråd (LBR) i Glostrup. LBR består af samarbejdspartnere fra kommunen/jobcentret, de faglige organisationer, kommune, arbejdsgivere og handicaporganisationer. Projekt fra ufaglært til faglært. Projektfasen
6
Der etableres følgende arbejdsgrupper: Styregruppe (jobcenter chefer, tovholdere, A-kasser og uddannelsesinstitution) Arbejdsgruppe (tovholdere, A-kasser og uddannelsesinstitutioner og ansvarlige arbejdsmarkedskonsulenter) Projekt fra ufaglært til faglært. Projektfasen
7
Målgruppen udsøges af A-kassen De ledige indkaldes til informationsmøde Informationsmøde: Fælles informationsmøde hvor alle aktører deltager Individuel samtaler i forlængelse af informationsmødet, hvor den ledige henvises til 14 dages forløb hos CPH West. Der udarbejdes individuelle jobplaner. Projekt fra ufaglært til faglært. Projektet igangsættes
8
Udarbejdelse af et realkompetence CV, uge 1 Personlige samtaler mellem vejleder og den lige, uge 1 Besøg af arbejdsmarkedskonsulenter fra Jobcenter Glostrup og Albertslund. Udarbejdelse af en individuel handlingsplan indeholdende en IKV/RKV der udmunder i en regulær plan som indeholder beskæftigelsesmål samt kursus/uddannelsesanbefalinger, uge 2 Projekt fra ufaglært til faglært. Forløb hos CPH West
9
Handlingsplaner fremsendes til jobcentrene. De ledige indkaldes til samtale Sammen med arbejdsmarkedskonsulenten tilrettelægges det videre forløb. OBS: Vigtigt at det pointeres at handlingsplanen er vejledende. Projekt fra ufaglært til faglært. Efter forløbet hos CPH West
10
Udfordringer: Udsøgning af borgere. Koordinering af og afholdelse af møder. Manglende forventningsafstemning. Kommunikation mellem parterne. Projekt fra ufaglært til faglært. Udfordringer
11
Vigtigt at de relevante personalegrupper tilkobles tidligt i projektet for at undgå misforståelser Der skal udpeges tovholdere Der skal skrives beslutningsreferater efter hvert møde Forventningsafstemning i forhold til matchning mellem ledige og uddannelses institutionen (ordblindhed, dansk kundskaber og behov for særlig personlig sparring m.m.) Tæt opfølgning. Vigtigt med nemme kommunikationsveje. Ferieplan i forhold til ansvarlige projektmedarbejdere. Projekt fra ufaglært til faglært. Hvad skal der være fokus på?
12
Indgående kendskab til hinanden (Aktører) Tæt kontakt til den ledige er et must og har været meget positivt modtaget af den ledige, uddannelsesinstitution og A-kasser. Vigtigt at det er de samme personer borgeren møder i forløbet. Håndholdt vejledning har betydet at borgeren har fået en anden tilgang til sin ledighed og har taget mere ansvar. Ting tager tid. Den håndholdte vejledning og opfølgning viste sig at være det mest betydningsfulde for de ledige. Projekt fra ufaglært til faglært. Hvad har vi lært?
13
57 indkaldt til informationsmøde 32 mødte op til informationsmøde 23 deltog i forløb hos CPH West 20 er på nuværende tidspunkt i forløb (kurser, virksomhedspraktik, løntilskud og forløb ved jobcentret) (Dette tal ændrer sig løbende). 2 i ordinært arbejde O i ordinær uddannelse. Projekt fra ufaglært til faglært. Statistik. Jobcenter Glostrup
14
Jobcenter Glostrup tænker både realkompetencevurdering og GVU ind meget tidligere i forhold til ledige dagpengemodtagere og kontanthjælpsmodtagere i forhold til vores aktiveringsstrategi for 2014. Strategisk anvendelse af 6. ugers selvvalgt uddannelse, som kan anvendes som led i en samlet uddannelsesplan for de ledige (dp.modtagere). Tanken er, at vi fremadrettede screener alle nyledige både på kth og dagpenge med henblik på at ufaglærte kan bringes tilbage til varigt arbejde via uddannelse. Vigtigheden af et uddannelsessigte i arbejdet med de ledige er vi blevet meget mere opmærksomme på via vores erfaringer i projektet. Projekt fra ufaglært til faglært. Hvad føres videre i Jobcenter Glostrup?
15
Hvad er jeres erfaringer med GVU og RKV? Hvad er jeres erfaring med håndholdt vejledning? Hvordan får vi forstærket indsatsen overfor de ufaglærte ledige? Projekt fra ufaglært til faglært. Spørgsmål til salen
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.