Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Projekt fra ufaglært til faglært. Work-shop Et samarbejde mellem Jobcenter Glostrup, Jobcenter Albertslund, CPH West og 3F, FOA og HK København.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Projekt fra ufaglært til faglært. Work-shop Et samarbejde mellem Jobcenter Glostrup, Jobcenter Albertslund, CPH West og 3F, FOA og HK København."— Præsentationens transcript:

1 Projekt fra ufaglært til faglært. Work-shop Et samarbejde mellem Jobcenter Glostrup, Jobcenter Albertslund, CPH West og 3F, FOA og HK København.

2  GVU:  Grundlæggende voksen uddannelse  GVU, grunduddannelse for voksne ledige, der har relevant erhvervserfaring og ønsker at tage en erhvervsuddannelse på kortere tid.  Med GVU kan den ledige tage et individuelt tilrettelagt skoleforløb uden at skulle have en uddannelsesaftale med en virksomhed. Projekt fra ufaglært til faglært. Hvad er GVU?

3  Realkompetence omfatter en persons samlede viden, færdigheder og kompetencer, uanset hvor og hvordan de er erhvervet.  Gennem en realkompetencevurdering kan den enkelte få formel anerkendelse for sine realkompetencer. Det sker altid i forhold til gældende uddannelsesbestemmelser. Projekt fra ufaglært til faglært. Hvad er RKV?

4  Jobcenter Glostrup og Albertslund indgiver ansøgning til Beskæftigelsesregionen Hovedstaden og Sjælland til ”Puljen til jobrettet opkvalificering”.  Man ansøger om midler til projektet fra ufaglært til faglært hvor man vil give ufaglærte ledige mulighed for at udvikle og afklare deres kompetencer i en tidlig indsats i samarbejde med CPH West samt respektive A-kasser. Projekt fra ufaglært til faglært. ansøgningen

5  Projektet er blevet bevilliget af det lokale beskæftigelsesråd (LBR) i Glostrup. LBR består af samarbejdspartnere fra kommunen/jobcentret, de faglige organisationer, kommune, arbejdsgivere og handicaporganisationer. Projekt fra ufaglært til faglært. Projektfasen

6  Der etableres følgende arbejdsgrupper:  Styregruppe (jobcenter chefer, tovholdere, A-kasser og uddannelsesinstitution)  Arbejdsgruppe (tovholdere, A-kasser og uddannelsesinstitutioner og ansvarlige arbejdsmarkedskonsulenter) Projekt fra ufaglært til faglært. Projektfasen

7  Målgruppen udsøges af A-kassen  De ledige indkaldes til informationsmøde  Informationsmøde:  Fælles informationsmøde hvor alle aktører deltager  Individuel samtaler i forlængelse af informationsmødet, hvor den ledige henvises til 14 dages forløb hos CPH West.  Der udarbejdes individuelle jobplaner. Projekt fra ufaglært til faglært. Projektet igangsættes

8  Udarbejdelse af et realkompetence CV, uge 1  Personlige samtaler mellem vejleder og den lige, uge 1  Besøg af arbejdsmarkedskonsulenter fra Jobcenter Glostrup og Albertslund.  Udarbejdelse af en individuel handlingsplan indeholdende en IKV/RKV der udmunder i en regulær plan som indeholder beskæftigelsesmål samt kursus/uddannelsesanbefalinger, uge 2 Projekt fra ufaglært til faglært. Forløb hos CPH West

9  Handlingsplaner fremsendes til jobcentrene.  De ledige indkaldes til samtale  Sammen med arbejdsmarkedskonsulenten tilrettelægges det videre forløb.  OBS: Vigtigt at det pointeres at handlingsplanen er vejledende. Projekt fra ufaglært til faglært. Efter forløbet hos CPH West

10  Udfordringer:  Udsøgning af borgere.  Koordinering af og afholdelse af møder.  Manglende forventningsafstemning.  Kommunikation mellem parterne. Projekt fra ufaglært til faglært. Udfordringer

11  Vigtigt at de relevante personalegrupper tilkobles tidligt i projektet for at undgå misforståelser  Der skal udpeges tovholdere  Der skal skrives beslutningsreferater efter hvert møde  Forventningsafstemning i forhold til matchning mellem ledige og uddannelses institutionen (ordblindhed, dansk kundskaber og behov for særlig personlig sparring m.m.)  Tæt opfølgning.  Vigtigt med nemme kommunikationsveje.  Ferieplan i forhold til ansvarlige projektmedarbejdere. Projekt fra ufaglært til faglært. Hvad skal der være fokus på?

12  Indgående kendskab til hinanden (Aktører)  Tæt kontakt til den ledige er et must og har været meget positivt modtaget af den ledige, uddannelsesinstitution og A-kasser.  Vigtigt at det er de samme personer borgeren møder i forløbet.  Håndholdt vejledning har betydet at borgeren har fået en anden tilgang til sin ledighed og har taget mere ansvar.  Ting tager tid.  Den håndholdte vejledning og opfølgning viste sig at være det mest betydningsfulde for de ledige. Projekt fra ufaglært til faglært. Hvad har vi lært?

13  57 indkaldt til informationsmøde  32 mødte op til informationsmøde  23 deltog i forløb hos CPH West  20 er på nuværende tidspunkt i forløb (kurser, virksomhedspraktik, løntilskud og forløb ved jobcentret) (Dette tal ændrer sig løbende).  2 i ordinært arbejde  O i ordinær uddannelse. Projekt fra ufaglært til faglært. Statistik. Jobcenter Glostrup

14  Jobcenter Glostrup tænker både realkompetencevurdering og GVU ind meget tidligere i forhold til ledige dagpengemodtagere og kontanthjælpsmodtagere i forhold til vores aktiveringsstrategi for 2014.  Strategisk anvendelse af 6. ugers selvvalgt uddannelse, som kan anvendes som led i en samlet uddannelsesplan for de ledige (dp.modtagere).  Tanken er, at vi fremadrettede screener alle nyledige både på kth og dagpenge med henblik på at ufaglærte kan bringes tilbage til varigt arbejde via uddannelse.  Vigtigheden af et uddannelsessigte i arbejdet med de ledige er vi blevet meget mere opmærksomme på via vores erfaringer i projektet. Projekt fra ufaglært til faglært. Hvad føres videre i Jobcenter Glostrup?

15  Hvad er jeres erfaringer med GVU og RKV?  Hvad er jeres erfaring med håndholdt vejledning?  Hvordan får vi forstærket indsatsen overfor de ufaglærte ledige? Projekt fra ufaglært til faglært. Spørgsmål til salen


Download ppt "Projekt fra ufaglært til faglært. Work-shop Et samarbejde mellem Jobcenter Glostrup, Jobcenter Albertslund, CPH West og 3F, FOA og HK København."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google