Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afAnna Kronborg Redigeret for ca. et år siden
1
Formål: kendskab til hovedforskellene på de tre fakulteter (i AT1-AT7 udbygges jeres viden) Fremgangsmåde – tre-trins-læringsraket: 1. Oplæg v. Jan med illustrerende billeder (ikke så meget tekst) – ca. 15 minutter I skal meget aktivt tage noter til det sagte undervejs! 2. Anskueliggørende øvelse (kan man se eller måle på et digts betydning?) 3. Elektronisk får I et dokument med de vigtigste pointer (”ATintro 1g feb. 2016_handout til eleverne om de basale forskelle på de tre fakulteter”), som I kan se på de næste 2,5 år. Om de mest basale forskelle på de tre fakulteter ATintro, 1g, VG, feb. 2016
2
3 x 3
3
Naturvidenskaberne. HVAD undersøger de?
4
HVORFOR – formål?
5
.
6
.
7
Det lovmæssige/universelle/generelle Naturvidenskaben er med et præcist begreb nomotetisk (nomos = lov, tithenai = opstille, fastsætte) Naturvidenskaberne er altså om:
8
at give kausale forklaringer (kausal betyder ’som vedrører årsag-virkningsforhold’) Naturvidenskaberne stræber efter:
9
. Hvordan – metode?
10
.
11
.
12
.
13
Induktion
14
Humaniora – HVAD undersøges?
15
Idiomatisk = om det særlige (jf. ’idiot’: græsk: idi ṓ tis betyder ’egen’, ’speciel’) Humaniora er:
16
HVORFOR?
18
HVORDAN - metode?
19
.
20
Menneskets indre liv – dets følelsesliv, tankeliv og intentioner – er ikke synligt eller målbart, og (sproglige) udtryk for dette indre liv er ikke entydige, og deres indhold kan vi ikke se eller måle på. DERFOR kræver studier af mennesket og tekster fortolkning og indlevelse! Humanioras grundbetingelse:
21
Fortolkning – to hovedtræk : løbende korrektion af for-forståelser (din verden møder tekstens verden – gradvis sammensmeltning) Del-helhed-vekslen: Man forstår en teksts dele ud fra helheden og omvendt (den hermeneutiske spiral) Hermeneutik
22
Samfundsvidenskab
23
Genstande: politik, økonomi, det sociale, samfundsforhold, samfundsudviklingen lokalt, regionalt, nationalt, internationalt og globalt. Formål: Samfundsvidenskaberne er en blanding af humaniora og naturvidenskab i den forstand, at de er optaget af både at forstå og fortolke det unikke (fx en politiske tale eller finanskrisen) og i at forklare det generelle (fx hvorfor mennesker generelt opfører sig på en bestemt måde, fx forbruger penge på en bestemt måde). Metode: Samfundsvidenskaberne anvender både tekstfortolkning (kvalitativ metode), statistiske undersøgelser (kvantitativ metode) og sammenlignende undersøgelser, fx sammenligning af landes politiske systemer eller kulturer (komparativ metode).
24
Naturvidenskab Humaniora Hvad: naturens generelle virke menneskers unikke betydnings- (nomotetisk videnskab)bærende frembringelser (idiomatisk videnskab) Hvorfor: forklare naturlove forstå betydninger/ (kausale forklaringer) intentioner (intentionelle forklaringer) Hvordan: måle, observere, fortolkning, induktionindlevelse Opsamling:
25
Øvelse
26
Øvelse om hovedforskellene på humaniora og naturvidenskab 1. Læs digtet ”Til mine forældre”. 2. Lav en lille fortolkning af digtets overordnede budskab. 3. Prøv nu at beskrive, hvad du gjorde, fra da du så digtet første gang til nu – hvordan nåede du frem til din endelige fortolkning. Hvad skete der i mødet mellem dig og teksten og i fortolkningsprocessen? 4. Forklar nu den helt basale grund til, at humanioras metode ikke kan være ligesom naturvidenskabens – hvorfor er man nødt til at anvende indlevelse og fortolkning for at forstå en tekst? Til mine forældre (skrevet i 3g, udgivet i 1932). Af Gustaf Munch-Petersen (1912-1938) jeg blev ikke det, i ventede - jeg blev alt det, i havde frygtet - i lod mig vokse op næret ved jeres afsavn. i opdrog mig med skjulte taarer - opdrog mig til at leve jeres liv - fortsætte det - skal jeg sige: saadan levede i; i gjorde ret - altsaa er det godt at leve saadan. skal jeg? eller skal jeg dræbe haabet i jer? fortælle jer, at jeg ikke blev som i - at min verden er en anden end jeres, min glæde, min smerte en anden end jeres - vil i tro paa min tak til jer? paa min tak til livet? eller vil i sige: han fik alt, han tog alt af os, og giver os intet tilbage, andet end sorg og skuffelse. jeg ved, i har ret, naar i siger det. jeg tror, jeg har ret, naar jeg gaar til mit eget land. men jeg gaar tøvende - jeg gaar langsomt og tungt - men jeg tror, jeg skal gaa.
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.