Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål."— Præsentationens transcript:

1

2 Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål 2020: 25%, 2025 30% Mål 2: Flere skal fuldføre en erhvervsuddannelse Resultatmål: Fra 52% i 2012 til 60% i 2020 og 67% i 2025 Mål 3: Erhvervsuddannelserne skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan Resultatmål: Elever, der afslutter med højere niveauer, end krævet, skal stige år for år Mål 4: Tilliden til og trivslen i erhvervsskolerne skal styrkes Resultatmål: Elevernes og aftagervirksomhedernes tilfredshed skal øges frem mod år 2020

3 De 10 indsatsområder Et attraktivt ungdomsmiljø Ny og enklere struktur og mere overskuelighed på erhvervsuddannelserne Bedre videreuddannelsesmuligheder Erhvervsuddannelse for voksne Klare adgangskrav Ny, erhvervsrettet 10. klasse (EUD10) Ny, kombineret ungdomsuddannelse Mere og bedre undervisning Fortsat indsats for praktikpladser Fokusering af vejledningsindsatsen

4 Ny og enklere struktur og mere overskuelighed på erhvervsuddannelserne Fra 12 indgange til fire hovedområder: Omsorg, sundhed og pædagogik Kontor, handel og forretningsservice Fødevarer, jordbrug og oplevelser Teknologi, byggeri og transport

5 Grundforløb og fagretninger Hver skole skal oprette én eller flere fagretninger indenfor den eller de hovedindgange, skolen udbyder Grundforløbet bliver for de fleste elever 40 uger, hvor der sker en gradvis specialisering mod et fag efter tragtmodellen: Hovedindgang->fagretning->fag

6 Grundforløbet deles i to: Grundforløb 1 – 20 uger Grundforløb 2 – 20 uger

7 Grundforløb 1 Er for elever, der kommer direkte fra grundskolens 9. eller 10. klasse eller har forladt disse for højst 12 måneder siden Kan påbegyndes én gang Må starte op to gange årligt: August og januar

8 Grundforløb 2 Grundforløb 2 er det fagspecifikke grundforløb, der leder direkte mod en uddannelse og dermed hovedforløbene på en given uddannelse. Dem er der 108 af i Danmark, og de er meget forskellige! Grundforløb 2 kan påbegyndes max. tre gange. Samme GF2 kan påbegyndes flere gange Kan starte op flere gange årligt – dog altid efter GF1 Kan påbegyndes på tværs af hovedindgange og fagretninger Grundforløb 2 er for elever, der: Har afsluttet grundforløb 1 Har en påbegyndt praktikaftale med en virksomhed (læreplads) Har gennemført en ungdomsuddannelse/bestået grundforløb Har forladt grundskolen for mere end ét år siden (14 måneder) Har haft et forløb på en produktionsskole på ét år

9 Indhold Nu begynder tragten

10 Grundforløb 1 Erhvervsfag 1 Erhvervsfag 2 Erhvervsfag 3 Grundfag: Dansk, to niveauer/fire uger Valgfag fire uger Samme kompetencer skal opnås på alle hovedindgange og fagretninger

11 Erhvervsfag 1 De første to uger af grundforløb 1 Erhvervsfag 1 skal kvalificere og udfordre elevernes valg af fagretning

12 Og hvordan gik det så? Vi gennemførte et forløb, hvor alle fagretninger blev prøvet af alle Eleverne blev screenet i forløbet Individuel samtale med den enkelte på baggrund af førløbsobservationer og screening Flere omvalg – både af interesse og grundet screeningsresultater

13 Erhvervsfag 2+3 Eleverne skal opnå kompetencer indenfor Arbejdspladskultur Samfund og sundhed Praktikpladssøgning Erhvervsfaglig viden Proces- og metodefag Faglig dokumentation Faglig kommunikation Innovation Arbejdsplanlægning og samarbejde Metodelære

14 Grundfag Dansk – eleverne skal hæves to niveauer (F-E-D-C)

15 Og det er vi godt nok stadig spændte på, om vi kan…. Der er langt fra 02 i 10. kl. prøven til et C-niveau – og vi har kun 20 uger!

16 Valgfag Eleverne skal have fire ugers valgfag – herunder Støttefag (fag, der støtter elevens boglige og/eller praktiske læring for elever, der har svært ved at nå målene for et eller flere fag i grundforløbet) Bonusfag (fag, der giver eleverne mulighed for at fordybe sig særligt i faglige elementer og problemstillinger – herunder fag, der styrker elevernes deltagelse i faglige konkurrencer (Skills mv) Grundfag på højere niveau

17 Grundforløb 2 Praksisnær, indledende del af uddannelsen Der er 108 forskellige af dem Rettet mod et hovedforløb Skal lede eleverne til opfyldelse af adgangskrav/overgangskrav til undervisningen i hovedforløbet Varighed: 20 uger

18 Indhold grundforløb 2 Uddannelsesspecifikt fag Grundfag, fire uger Valgfag, fire uger

19 Siden sidst… Valgfag er blevet til ”Skal-fag” på flere uddannelser…..

20 Klare adgangskrav For optagelse på såvel grundforløb 1 og grundforløb 2 kræves minimum karakteren 02 som prøvekarakter i dansk og matematik To elevgrupper er undtaget fra adgangskravet: Elever, der har indgået og påbegyndt en uddannelsesaftale med en virksomhed og dermed af virksomheden vurderes parat – og den vender jeg lige tilbage til….. Elever, som i forvejen har gennemført en ungdomsuddannelse, og som derigennem har opnået det fornødne faglige niveau i dansk og matematik

21 Og her er der simpelthen noget, jeg er nødt til at sige…. 2000 kom ikke ind på erhvervsskolerne grundet adgangskravet Svaret er for nylig i medierne udråbt: Mesterlære!! Praktikadgangsvejen: Adgangskravet omgås, men overgangskravene er altså stadig de samme!! Ny Mesterlære: Samme historie – her er det bare elevens praktiksted, der skal varetage, at eleven opnår overgangskravene!

22 Og hvis man synes, 02 i dansk og matematik var en høj bakke at komme over – ja, så kommer der i mange uddannelser et bjerg om 20 uger! Industriens Uddannelser har generelt 3-4 almene fag på E- (D)niveau, der alle skal bestås! De merkantile, f.eks. ”Detail med speciale”: Dansk D, Engelsk D, Erhvervsøkonomi C, Afsætning C og IT C bestås med 02 i snit.

23 Siden sidste år: Optagelsesprøver og adgangskrav! 10% af vores elever måtte gennem en optagelsesprøve. De fleste bestod danskprøven – 65% dumpede matematikprøven. En del blev optaget på grundlag af samtalen. Vi har 10 procentpoint færre (fra 27% til 17%) af de svageste elever i forhold til sidste år. De stærkeste er steget med 11 procentpoint (fra 42% til 53%) Midtergruppen er stort set status quo (29% mod 30% sidste år) De elever, der har været til optagelsesprøve, klarer sig generelt ikke ret godt i screeningen.

24 Overgangskrav = Adgangskrav til hovedforløbet Skærpede overgangskrav mellem grundforløb 2 og hovedforløbene: Bestået grundforløbseksamen En række krav indenfor de almene fag afhængig af uddannelse Fag-faglige krav

25 Eksempel 1 på adgangs- og overgangskrav Jens vil gerne være murer. Han skal: Have opnået karakteren 02 i dansk og matematik for at komme ind på erhvervsskolen Efter grundforløb 2 skal han have bestået matematik og teknologi på F-niveau

26 Eksempel 2 på adgangs- og overgangskrav Lene vil gerne være mekaniker. Hun skal: Have opnået karakteren 02 i matematik og dansk for at komme ind på erhvervsskolen Efter grundforløb 2 have bestået dansk på E-niveau, matematik på E-niveau, engelsk på E-niveau og fysik på E- niveau

27 Eksempel 3 på adgangs- og overgangskrav Niels vil gerne tage lager og- terminaluddannelsen. Han skal: Have opnået karakteren 02 i matematik og dansk for at komme ind på erhvervsskolen Efter grundforløb 2 have gennemført naturfag på F-niveau, dansk på F-niveau og informationsteknologi på F-niveau.

28 Og hvordan er vi så kommet i gang? Der er mange elever, der har det meget svært med de mange almene fag i højt tempo. Der er langt fra en netop bestået afgangsprøve til fire fag på E-niveau på 20 uger!

29 Fokusering af vejledningsindsatasen Alle 8. klasser fremover skal deltage i introduktionskurser i fem dage. Kurserne skal omfatte en erhvervsuddannelse eller en erhvervsgymnasial uddannelse Alle skal udfordres i deres valg – dels i grundskolen men også på grundforløb 1 Eleverne har færre skud i bøssen nu end før i forhold til at vælge en erhvervsuddannelse: Grundforløb 1 kan kun påbegyndes én gang Grundforløb 2 kan kun påbegyndes tre gange – Uddannelsestiden kan ikke forlænges – det er 20+20 uger

30 Mere og bedre undervisning Eleverne skal have 25 klokketimers undervisning fra 2015 – 26 timer fra 2016 Alle lærere skal indenfor en kort årrække have opnået minimum 10 pædagogiske ECTS point ……Og det skal lederne også

31 Et attraktivt ungdomsmiljø Unge og voksne har ikke samme forløb Fokus på studiemiljø Fokus på holddannelse og tilhørsforhold

32 Vi har nået endestationen…… Det er tid til spørgsmål


Download ppt "Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google